درخواست نخست‌وزیر سودان برای مقابله با گفتمان تنفر و تندروی دینی
کد خبر: 3847940
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵

درخواست نخست‌وزیر سودان برای مقابله با گفتمان تنفر و تندروی دینی

گروه بین‌الملل ــ عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، در بیانیه‌ای مقابله با نفرت‌پراکنی و افراط‌گرایی دینی در جامعه این کشور را خواستار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از بخش عربی خبرگزاری آناتولی، عبدالله حمدوک، نخست‌‌وزیر سودان، دیروز، 14مهرماه، خواستار پایان دادن به گفتمان نفرت‌پراکنی و افراط‌گرایی دینی در جامعه این کشور شد.

این اظهارات پس از اتهام‌زنی به ولا‌ء البوشی، وزیر ورزش و جوانان، به «ارتداد» از سوی یک واعظ اسلامی در سودان بیان شد.

وی در صفحه رسمی خود در فیسبوک نوشت: «ما باید به تنوع کشورمان افتخار کنیم و ضمن همکاری با یکدیگر به گفتمان نفرت‌پراکنی و افراط‌گرایی دینی پایان دهیم تا آینده کشورمان را بسازیم».

عبدالحی یوسف، معاون رئیس انجمن علمای سودان وامام جماعت مسجد «خاتم المرسلین» محله «جبرة» در جنوب خرطوم است که به جریان‌های سلفی گرایش دارد و در خطبه‌های نماز جمعه گذشته در اتهام به حکومت حمدوک گفت: «این حکومت برای تخریب دین آمده است».

امام جماعت مسجد خاتم المرسلین با انتقاد از وزیر ورزش گفت: وی از دین اسلامی تبعیت نمی‌کند و به اندیشه‌های حزب جمهوری‌خواه اعتقاد دارد که رهبر این حزب(محمود محمد طه)  35 سال پیش به جرم ارتداد اعدام شد.

حزب جمهوری‌خواه در واکنش به این اتهامات در بیانه‌ای گفت: «عبدالحی یوسف، یک نمونه سرزنده برای وهم و تروریسم دینی است که ما همیشه برای ریشه‌کن کردن آن از سودان تلاش کرده‌ایم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «عدم برخورد قاطع مقامات در برابر ترویج و تبلیغ‌های عبدالحی را از منابر در مساجد، سهل‌انگاری شدید حکومت در حفظ امنیت جامعه و همچنین سلامت شهروندان می‌دانیم».

ولاء البوشی، وزیر ورزش و جوانان سودان، بعد از اتهام به ارتداد از جانب عبدالحی یوسف، شکایت کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

فعالان شبکه‌های اجتماعی با بیان اینکه تکفیر کردن شهروندان در جوامع دموکراتیک یک جنایت کیفری است، از حمله لفظی یوسف به این وزیر انتقاد کردند. این افراد خواستار محکومیت تکفیر کردن شدند.

انتهای پیام
captcha