مولانا همواره در مرکز فکر و اندیشه قرار داشته است
کد خبر: 3848731
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

مولانا همواره در مرکز فکر و اندیشه قرار داشته است

گروه فرهنگی ــ عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه مولانا همواره در مرکز فکر و اندیشه قرار داشته است، تأکید کرد: البته این حضور به این معنا نیست که هر آنچه مولانا در آثارش گفته صحیح است،اما هزاران گوهر نفیس نیز در این آثار وجود دارد که می‌توان از آن‌‎ها استفاده کرد.

مولانا امروز تمام جهان را تسخیر کرده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سلمان ساکت، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در نشستی با عنوان «مولانا در چشم‌انداز جهانی» که روز گذشته، 16 مهرماه در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مولانا امروز تمام جهان را تسخیر کرده و این تسخیر برای یک اثر یا نوشته نیست، ابعاد جهانی و انسانی مثنوی و دیوان شمس است که جهان را با وجود دیدگاه‌ها و نگرش‌های مختلف به مولانا علاقه‌مند کرده است.

وی ادامه داد: باید بپذیریم یکی از قبله‌های معنوی جهان امروزه قونیه است و قونیه مرکز توجه کسانی است که در پی معنویت هستند، گویی هرچه جهان به سمت تکنولوژی روی آورده است، عطش آن برای رسیدن به معنویات بیشتر شده و این معنویت را در مولانا جست‌وجو کرده است.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: ادبیات کلاسیک ما در چشم‌انداز جهانی اگر می‌خواهد مانند گذشته با شکوه پیش برود باید حرف جدیدی داشته باشد، اگر مولوی و آثارش در جهان امروز حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشد، قطعاً آن دسته از افرادی که به دنبال خردگرایی هستند به سراغ او نمی‌آیند و به نظر می‌رسد مولوی و آثارش برای انسان و جهان، امروزه کارکردهایی دارد و این‌ موارد باعث شد که مولوی همچون یک خورشید سازنده در جهان بدرخشد.

جهان در پی مولانا می‌آید

ساکت ادامه داد: یکی از این کارکردها این است که انسان با کرامتش توصیف می‌شود، دیگر اینکه انسان را به مبدأ و اصل هستی پیوند می‌زند. نکته دیگر اینکه در ادبیات صوفیه و آثار مولانا تکثرگرایی حرف اصلی را می‌زند. مدارا، توافق و تفاهم ترویج می‌شود و راه‌های رسیدن به خدا به عدد نفوس خلایق است و هرکس بی‌کران راه برای رسیدن به خدا دارد، وقتی شما این منظر را برای جهانیان توصیف می‌کنید، در برابر دیدگاه‌های جزم‌اندیشانه، خیلی نمود پیدا می‌کند و جهان این چنین در پی مولانا می‌آید.

وی افزود: مولانا یک نوع ترقی مهربانانه و صمیمانه از مرگ برای انسان توصیف می‌کند و حیات توأم با تراژدی است. انسان وقتی که پای خود را روی زمین می‌گذارد، با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شود اما خواسته‌های او نامحدود است و این محدودیت‌ها، وقتی در مقابل نامحدودی خواسته‌های انسان قرار می‌گیرند، یک تراژدی را برای انسان رقم می‌زنند.

مولانا در مرکز معنویت جهان قرار دارد

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: مولانا شادی و سرور درونی را از بن‌مایه‌های اصلی مثنوی می‌داند و می‌گوید که انسان در این جهان باید شاد زندگی کند، شادی باید از درون بجوشد و این‌ها مواردی است که در جهان باعث درخشش بیشتر مولانا شده و باعث شده که مولانا در مرکز معنویت جهان قرار بگیرد.

ساکت گفت: آنچه ما امروزه در ایران می‌بینیم و برای ساختن فیلمی از یک نویسنده و محور تمدنی ایران، فتوا می‌دهند، این‌ها همگی ناقص و نادرست است و در طول تاریخ همواره مولانا در مرکز فکر و اندیشه قرار داشته است، البته این حضور به این معنا نیست که هر آنچه مولانا در آثارش گفته، درست است و صحت دارد، اما هزاران گوهر نفیس نیز در این آثار وجود دارد که می‌توان از آن‌‎ها استفاده کرد.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: گسترش اسلام در شبه قاره تا چین و از این سو تا قلب اروپا عموماً با تصوف صورت گرفته است و آثار عطار و مولانا اسلام را به مناطق دیگر جهان برده است، فقه در این حوزه نقش چندانی نداشته است و اگر فقه می‌خواست تا اسلام را گسترش دهد، اسلام در جهان از اکنون هم محدودتر می‌شد.

وی افزود: اینکه امروزه برخی از نگرش‌ها در ایران این چهره را برنمی‌تابند به این دلیل است که آن‌ها با تاریخ آشنایی کامل و از شیوه‌های گسترش اسلام اطلاع دقیقی ندارند. مولانا بار اصلی گسترش اسلام در جهان را برعهده داشته است و ما باید آن را البته با مراقبت کردن از حرمت و وقار این اشخاص پاس بداریم این آثار باید در سراسر جهان گسترش پیدا کند و ما به داشتن همچین مفاخری در تمدن و فرهنگ ایران افتخار کنیم.

انتهای پیام
captcha