غلبه سیاست بر قانون در آمریکا/ بانک مرکزی بر مبارزه با تحریم مسلط است
کد خبر: 3851977
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
عضو شورای فقهی بانک مرکزی بیان کرد:

غلبه سیاست بر قانون در آمریکا/ بانک مرکزی بر مبارزه با تحریم مسلط است

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام نظری اظهار کرد: تاکنون به خوبی با تحریم‌ها مقابله کرده‌ایم؛ بانک مرکزی هم بر مقابله با این تحریم‌ها مسلط است و به خوبی بازار ارز را کنترل می‌کند و ارز لازم برای کشور را هم تأمین می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و مدیریت مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی، بر اساس مذهب اهل‌بیت (ع) در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اهداف آمریکا از تحریم بانک مرکزی ایران پرداخت و گفت: معتقدم این کارها جنبه سیاسی دارد و آثار اقتصادی چندانی در پی نخواهد داشت، چراکه تاکنون شدیدترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعمال شده است. آمریکا اکنون وارد فاز محدودیت‌های ارزی برای ایران شده تا اقتصاد کشورمان را متوقف و از درآمدهای ارزی محروم کند.

جنبه سیاسی تحریم‌ بانک مرکزی

وی با بیان اینکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قبلاً هم تحریم شده است، ادامه داد: تفاوت تحریم‌‌های جدید این است که صرفاً جنبه سیاسی دارد چراکه آن مقدار که آمریکا بنا داشت برای درآمدهای ارزی ایران محدودیت ایجاد کند قبلاً ایجاد شده است. برای مثال اکنون وصول درآمدهای حاصل از فروش نفت سخت شده است چراکه آمریکا هم نفت را تحریم کرده و هم ارتباطات بین‌المللی بانکی ما را مسدود کرده است.

حجت‌الاسلام نظری درباره مسائل حقوقی مرتبط با تحریم بانک مرکزی گفت: مسائل حقوقی یک موضوع و مسائل سیاسی موضوع دیگری است. در آمریکا این سیاست است که حقوق را تعیین می‌کند نه اینکه حقوق، سیاست را تعیین کند. به اقدام آمریکا در خارج شدن از برجام دقت کنید، مگر این کار منطبق بر حقوق و قانون بود و آیا قوانین و حقوق بین‌الملل اجازه چنین کاری را می‌داد؟ اما مشاهده کردیم که آمریکا به راحتی و با زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی از برجام خارج شد.

بی‌اعتنایی آمریکا به حقوق بین‌الملل

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه آمریکا قوانین و مقررات بین‌المللی را رعایت نمی‌کند، یادآور شد: تحریم‌‌های اقتصادی هم که علیه ایران اعمال می‌شود اقدامی غیر قانونی و غیرحقوقی است اما باز هم آمریکا چنین اقداماتی را بر ضد ما انجام می‌‌دهد و حتی تهدید به حمله نظامی می‌کند. بنابراین درباره تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا، باید مسائل حقوقی را علیه کسی مطرح کنیم که به حقوق بین‌الملل اعتقاد دارد اما آمریکا که چنین قواعدی را رعایت نمی‌کند.

بانک مرکزی در میدان هم به خوبی توانایی خود را برای مقابله با این تحریم‌ها نشان داده است و اگر نرخ ارز در حدود 11 هزار تومان ثبات پیدا کند می‌توانیم تحریم‌ها علیه بانک مرکزی را با شکست مواجه کنیم

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره غلبه حقوق و بر سیاست در آمریکا گفت: مگر حقوق بین‌الملل اجازه می‌دهد که کشوری به نفتکش ایران حمله کند؟ اما در این مورد هم دیدیم که به راحتی چنین کاری را انجام دادند. بنابراین مباحث حقوقی سر جای خودش است اما چنین اقداماتی به علت غلبه سیاست بر قانون است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی درباره راهکارهای مقابله با تحریم بانک مرکزی تصریح کرد: تا همین الان هم به خوبی با این تحریم‌ها مقابله کرده‌ایم. بانک مرکزی بر مقابله با این تحریم‌ها مسلط است و به خوبی بازار ارز را کنترل می‌کند و ارز لازم برای کشور را هم تأمین می‌کند. بانک مرکزی در میدان هم به خوبی توانایی خود را برای مقابله با این تحریم‌ها نشان داده و اگر نرخ ارز در حدود 11 هزار تومان ثبات پیدا کند می‌توانیم تحریم‌ها علیه بانک مرکزی را با شکست مواجه کنیم.

حجت‌الاسلام نظری با اشاره به شکست‌ تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، افزود: البته علائم شکست تحریم‌ها یکی پس از دیگری در حال نمایان شدن است. الان وضعیت مقابله با تحریم‌ها نسبت به شش ماه قبل بهتر است و حتی اقتصاد ما که تاکنون در وضعیت نامناسب و در واقع در فاز رشد منفی اقتصادی بود وارد رشد مثبت شد. و علتش هم این بود که با ایجاد ثبات در اقتصاد کشور، مراکز تولیدی و صنعتی توانستند صادرات خود را افزایش دهند.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان بیان کرد: امروزه صادرات غیرنفتی ما در حال رشد است و این نشان می‌دهد که اقتصاد ما به خوبی عمل می‌کند. هدف از تحریم‌های اقتصادی علیه اقتصاد ایران به ویژه بانک مرکزی این بود که اقتصاد ما فلج شود اما چنین اتفاقی رخ نداد و اقتصاد ما روزبه‌روز متکی به خود می‌شود و علاوه بر تولید برای تأمین نیازهای داخلی، حتی تولید کافی برای صادرات را نیز انجام می‌دهد.

انتهای پیام
captcha