بدون تمسک به قرآن هیچ‌گاه به سعادت واقعی نخواهیم رسید
کد خبر: 3853273
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲

بدون تمسک به قرآن هیچ‌گاه به سعادت واقعی نخواهیم رسید

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: اگر کسی در تاریخ بشریت با انقطاع از وحی الهی و پیامبران به سعادت رسیده است نشان داده و بیاورد، لذا تنها راه رسیدن به بشریت به آرامش و سعادت اتصال به وحی الهی است، بدون چنگ به قرآن هیچ‌گاه به رشد و سعادت واقعی نخواهد رسید.

بدون چنگ به قرآن هیچ‌گاه به رشد و سعادت واقعی نخواهیم رسیدبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان، امشب ۷ آبان‌ماه در آئین اختتامیه بیست و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، اظهار کرد: بشر قبل از آنکه وارد وادی حیرت و خراب آباد شود به دنبال سعادت می‌گشت.

نماینده ولی فقیه در استانهمدان افزود: آنگونه که در سوره بقره داستان حضرت آدم(ع) نیز ذکر شده است انسان حتی در بهشت نیز به گمان رسیدن به سعادت، به درخت ممنوعه نزدیک شد اما امروز نیز همان بشر به دنبال سعادت می گردد گویا «سعادت» گمشده همیشگی بشر است.

وی اضافه کرد:  بشر امروز با تفکرات و اندیشه‌های نشأت گرفته از عقل، احساس و یا برخی خرافات و سنت‌های نادرست به دنبال سعادت است شاید این مهم در زمان حضرت آدم نسبت به امروز قابل درک نبود اما امروز به خوبی قابل درک است که انسان از همان ابتدای خلقت بدون اتصال به وحی الهی هیچ گاه به سعادت نرسیده است.

شعبانی ابراز کرد: اگر کسی در تاریخ بشریت با منقطع از وحی الهی و پیامبران  به سعادت رسیده است نشان داده و بیاورد، لذا تنها راه رسیدن به بشریت به آرامش و سعادت اتصال به وحی الهی است.

وی ادامه داد: پیغمبر اکرم (ص) ۶ ماه قبل از رحلت خود، تنها راه سعادت بشر را چنگ زدن به طناب آویخته شده از سوی خداوند عنوان می‌کند، قرآن حبل الله است که به زمین آویخته شده است و بدون چنگ به قرآن هیچ گاه به رشد و سعادت واقعی نخواهد رسید.

امام جمعه همدان ابراز کرد: تعابیر و متن عربی قرآن جان آدمی را احیا می کند البته به شرطی که وجدان و جان ادمی زنده باشد، شنیدن آیات عربی قرآن شاید به اندازه معنی آیات به جان آدمی ننشیند و موثر نباشد. 

وی بیان کرد: طبق آیه شریفه قرآن، «اگر تمام هستی قلم شود و دریاها مرکب هیچ گاه نخواهد توانست کلمات الله را نوشت، کلمات الله لا متناهی و  بی پایان است.  عالم  تکوین مظهر کلمه الله است و غیر متناهی، است و کتاب این عالم تکوین و حقایق و آموزه‌های آن نیز غیر متناهی است.

وی ادامه داد: همانگونه که یک استاد را می‌توان در مقالات و کتب او شناخت قرآن نیز محل تجلی خدااست و این کتاب غیر متناهی متصل به مصدری غیر متناهی است با این حال انسان تا چه اندازه برای این مهم وقت گذاشته است.

شعبانی با بیان اینکه برگزاری جلسات قرآنی و حفظ و قرائت قرآن خوب است اما کافی نیست،  گفت: همانگونه که در سوره فرقان عنوان شده است، پیامبر(ص) در قیامت از مهجوریت قرآن شکایت می کند، لذا ما حتی عبارت خوانی قرآن را نیز با گذشت ۱۴۰۰ سال از نزول آن آغاز نکرده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: درجات انسان به اندازه درجات قرآن است و منظور از بخوان و بالا برو نیز رشد انسان با تکیه بر قرآن است، این نکته را نباید فراموش کرد تلاوت، حفظ و گذراندن دوره‌های تفسیر مقدمه‌ای برای صعود و رشد آدمی است.

شعبانی گفت: همانگونه که درجات قرآن نامتناهی است رشد انسان نیز بی پایان است، قرآن کریم تنها برای توجه به ظاهر آن نازل نشده است بلکه انسان باید با تمسک به آیات و مفاهیم آن مشکلات فردی و اجتماعی خود را رفع کند٬ اگر امروز شاهد مشکلات بسیاری در حوزه های مختلف هستیم به دلیل دوری از آیات قرآن است بنابراین آیات قرآن همچنان مظلوم است.

وی با بیان اینکه باید دست فعالان حوزه قرآن در بخش‌های مختلف را بوسید، ابراز کرد:  با این احوال اما انسان همچنان در ابتدای راه است، با گذشت ۱۴۰۰ سال از نزول قرآن ما همچنان در کوچه پس کوچه‌های گمراهی مانده و به شهر عشق  حرکت نکرده‌ایم لذا قرآن همچنان دست نخورده است.

وی با بیان اینکه هزار سال پیش ۷۰۰ تفسیر قرآن وجود داشته است، گفت: با وجود تفاسیر بسیار قرآن در تاریخ بشریت کسی به سمت مفاهیم و حقایق قرآن نرفته است، انسان آنقدر گرفتار حاشیه ها شده است که متن اصلی قرآن را فراموش کرده است، ما باید از پیشگاه قرآن عذر خواه بوده و به سمت عملی نمودن آموزه های آن در زندگی خود پیش برویم.  

وی با بیان اینکه قرآن صدای فطرت انسان است، اظهار کرد: امیدواریم این جلسات فرصت هایی را فراهم کند تا انسان به فطرت خود که همان قرآن است بازگردد، جامعه اگر به دنبال آرامش و سعادت است باید به سخن خداوند یعنی به قرآن و اهل بیت(ع) تمسک جوید.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه باید به سمت قرآن رفت عنوان کرد: شرط خداوند برای تحقق این مهم، طهارت باطنی است به عبارتی دست یابی حقیقی به آیات قرآن و حتی فهم ابتدایی آن نیازمند برخورداری از طهارت باطنی است.

وی در پایان افزود: خوشبختانه بسیاری از آموزه های قرآن پس از انقلاب اسلامی، اجتماعی شده است اما آنگونه که باید این مهم در جامعه دینی و قرآنی کشور اجرایی نشده است٬ این مهم را نباید فراموش کرد این جلسات و همایش های قرآنی را مدیون خون شهدا و امام خمینی(ره) هستیم چرا که در آن زمان روضه‌ها، فریادها و تلاوت‌های قرآن ما مخفیانه بود.

انتهای پیام
captcha