مسلمانان روسیه تأثیرات فرهنگی و هویتی داشته‌اند
کد خبر: 3853835
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
کارشناس و تحلیلگر مسائل اوراسیا:

مسلمانان روسیه تأثیرات فرهنگی و هویتی داشته‌اند

گروه حوزه‌های علمیه - دبیر نشست علمی بررسی و تحلیل افراط‌گرایی مذهبی در فدراسیون روسیه با اشاره به تأثیر فرهنگی و هویتی مسلمانان روسیه در برخی از مناطق این کشور، اظهار کرد: این اقدامات سیاست‌ها و برنامه‌های دینی مسکو را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش ایکنا، مرتضی اشرافی، کارشناس مسائل اوراسیا، در نشست علمی بررسی و تحلیل افراط‌گرایی مذهبی در فدراسیون روسیه که در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) با مشارکت دفتر خبرگزاری ایکنا برگزار شد،‌ بیان کرد: روسیه تاریخ پرفراز و نشیب، جغرافیای گسترده، اقتصاد متنوع، فرهنگ مختلط و اجتماع بزرگی دارد.

وی افزود: ویژگی‌های سیاسی، مزیت‌های ژئوپلیتیکی و امتیازات ژئواکنومیکی موجب شده که روسیه به کشوری پیچیده و خاص در جهان تبدیل شود و نه تنها روس‌ها، بلکه سایر کشور‌ها نیز بر این خاص بودن تأکید می‌کنند.

اشرافی اظهار کرد: این عرصه‌ها در روسیه همچون سایر کشور‌ها در طول زمان تحولات مختلفی را پشت سر گذاشته‌اند و گاه نمود جدید آن‌ها سنخیت زیادی با وضعیت قبلی ندارد؛ از این جمله می‌توان به دوره فروپاشی شوروی اشاره کرد. هر چند روسیه در دوره پساشوروی تغییرات سریع‌تر و عمیق‌تری را در مقایسه با قبل از آن پشت سر گذاشته است، نمی‌توان این کشور را به دو پاره قبل و بعد از فروپاشی تقسیم کرد. روسیه از دوران گذشته تاکنون تعداد بی‌شماری از قومیت‌های مختلف مسلمان را در خود جای داده است.

کارشناس مسائل اوراسیا تصریح کرد: روسیه چه در زمان شوروی و چه بعد از فروپاشی شوروی با تشکیل جمهوری‌های آسیای مرکزی و قفقاز و نیز وجود جمهوری‌های خودمختار مسلمان‌نشین در قلمرو حاکمیتی این کشور به حکومت پرداخته است. در طول تمام دوره‌ها نیز حاکمیت سیاسی و اقتصادی روسیه بر این مناطق حکمفرما بوده و بالطبع آثار مختص خود را نیز برای روسیه داشته است.

اشرافی گفت: به طور کلی روسیه از افراط‌گرایی مذهبی برای کنترل مسلمانان این کشور بهره می‌گیرد و فدراسیون روسیه درصدد است که در مرحله اول با جریان‌های اسلامی در این کشور مخالفت نکند، بلکه آن‌ها را کنترل کند. مسلمانان روسیه تأثیراتی فرهنگی و هویتی در برخی از مناطق این کشور داشته‌اند و توانسته‌اند سیاست‌ها و برنامه‌های دینی مسکو را متأثر سازند. در واقع مسلمانان توانسته‌اند در زمینه‌های فرهنگی و هویتی بر مناطقی همچون قفقاز شمالی، تاتارستان و باشقیرستان، که اکثراً مسلمان هستند، تأثیر مهمی بگذارند.

انتهای پیام
captcha