عرضه ناقص و نسبت دادن مطالب خلاف به دین؛ اشکال جدی برخی مبلغان
کد خبر: 3857145
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
آیت‌الله هادوی تهرانی مطرح کرد؛

عرضه ناقص و نسبت دادن مطالب خلاف به دین؛ اشکال جدی برخی مبلغان

گروه حوزه‌های علمیه ــ بخش عمده‌ای از مشکل جدی برخی مبلغان این است که آنچه را به عنوان دین به مردم عرضه می‌کنند دقیق و کامل نیست و چون تصور درستی ندارند دین را ناقص و غیردقیق عرضه می‌کنند.

عرضه ناقص و نسبت دادن مطالب خلاف به دین؛ اشکال جدی برخی مبلغانبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز پنجشنبه، 23 آبان‌ماه، در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف به آیه 5 به بعد این سوره پرداخت و گفت: در این آیات تأکید بر این است که اگر برخی به قرآن کافر شوند و اهل اسراف و زیاده‌روی در گناه باشند دلیلی برای این نیست که ما از آوردن قرآن اعراض کنیم.
 
وی افزود: در این آیات همچنین اشاره فرموده که ما انبیا را فرستادیم ولی قومشان به آنان ایمان نیاوردند و پیامبران را مسخره و استهزا کردند ولی با این همه ما دست برنداشتیم و این طور نبود که برای شما قرآن، هدایت و پیامبر نفرستیم.
 
آیت‌الله هادوی تهرانی تأکید کرد: البته خداوند تهدید می‌فرماید که جزای کسانی که پیام پیامبران الهی را نشنیدند و نشنوند هلاکت و نابودی است برخلاف تصور برخی افراد که می‌گویند خداوند اصلاً جهنمی ندارد و جهنمش نمادین است و خدا بالاتر از آن است که کسی را جهنم ببرد در حالی که این خلاف حکمت الهی است.
 
این استاد تفسیر قرآن بیان کرد: این رویه در اقوام گذشته هم بوده و اگر شما هم بر این راه بروید نتیجه آنان را خواهید گرفت؛ خداوند در این آیات به ما این توجه را می‌دهد که ای انسان با وجود همه جهالت‌ها و اسراف و نافرمانی‌ها، من امکان هدایت را از تو سلب نکردم؛ عقل و فطرت دادم که برای تشخیص خوب از بد است و پیامبر و کتابی که می‌توانی به واسطه آن هدایت شوی.
 
آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره به مطالب نادرستی که از سوی برخی منبری‌ها بیان می‌شود به تعبیری از یکی از منبری‌های برجسته استناد و اظهار کرد: ایشان می‌گفت که ما غرق در نعمت هستیم و مشغول اضلال خلق؛ بنابراین باید مراقب فرصتی که در اختیار داریم باشیم.
 
وی همچنین در تفسیر سوره مبارکه شوری گفت: ما در تبلیغ و رساندن دین باید مراقب باشیم که چگونه دین را به مردم می‌رسانیم زیرا باید روشی داشته باشیم که نهایت پذیرش را در مردم ایجاد کند. بخش عمده‌ای از مشکل جدی مبلغان این است که آنچه را به عنوان دین به مردم عرضه می‌کنند دقیق و کامل نیست، چون تصور درستی ندارند، دین را ناقص و غیردقیق عرضه می‌کنند که اشکالی جدی است و برای رفع آن باید مطالعات دقیقی داشته باشیم.
 
آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: برخی روایتی را بر دیوار می‌بینند و به آن استناد می‌کنند؛ برخی مبلغان و منبری‌ها حتی مشهور مطالبی کاملاً باطل و خلاف، بر زبان می‌آورند و چون ما در قضاوت‌ها، مواجهه سیاسی با مسائل داریم از این مطالب استفاده سیاسی و جناحی می‌بریم. 
 
وی ابراز کرد: نزدیک انتخابات که می‌شود اظهارنظر در مورد دین بیشتر می‌شود؛ امام می‌فرمودند که همه راجع به دین نظر می‌دهند و مانده که رئیس جمهور آمریکا هم نظر بدهد، در حالی که دقیقترین و پیچیده‌ترین معارف و مطالب در دین است و نباید بدون تخصص اظهارنظر کنیم آن هم اظهار نظر قطعی و فوق قطعی.
 
آیت الله هادوی تهرانی افزود: برخی منبری‌ها برای تأثیر کلام چنان سخن بر زبان می‌آورند که گویی آیه قرآن است؛ مثلاً یکی «الناس مسلطون علی اموالهم» را به عنوان آیه قرائت کرده بود در حالی که این تعبیر، روایت هم نیست و یک قاعده در لسان فقهاست. ما بزرگانی داشته‌ایم که به دلیل نبود امکانات در جست‌وجو تعبیری را به قرآن نسبت داده‌اند که در قرآن نیست و مقرر هم به زعم خود، آن را به عنوان آیه تقریر کرده در حالی که اصلاً آیه نبوده است.
 
وی تهرانی اظهار کرد: امروز با این همه امکانات نرم‌افزاری باز هم شاهدیم مطالبی را روی منابر می‌گویند که جای تعجب است زیرا هیچ استنادی ندارد. لذا باید در نسبت دادن مطالب به دین دقت لازم را داشته باشیم.
انتهای پیام
captcha