درخواست وزیر صمت از بسیج اصناف برای نظارت بر بازار/ وفور کالا در فروشگاه‌ها
کد خبر: 3858072
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
حسن‌پور بیان کرد:

درخواست وزیر صمت از بسیج اصناف برای نظارت بر بازار/ وفور کالا در فروشگاه‌ها

گروه اقتصاد ــ رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور اعلام کرد: وزیر صمت طی تماسی تلفنی درخواست کردند که به عنوان بسیج اصناف به این وزارتخانه در کنترل قیمت کالا و خدمات کمک کنیم. بنابراین طی صحبت‌هایی که شد و جلساتی که داشتیم، بخشنامه‌ای به سراسر کشور ابلاغ کردیم که بسیجیان اصناف به تیم‌های بازرسی اتاق‌های اصناف و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کمک کنند.

غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اقدامات و برنامه‌های بسیج اصناف برای مقابله با گرانی کالا و خدمات، تحت تأثیر گرانی بنزین اظهار کرد: با توجه به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت طی تماسی تلفنی از ما درخواست کردند که به عنوان بسیج اصناف به این وزارتخانه در کنترل قیمت کالا و خدمات کمک کنیم بنابراین طی صحبت‌هایی که انجام شد و جلساتی که داشتیم، بخشنامه‌ای به سراسر کشور ابلاغ کردیم که بسیجیان اصناف، به تیم‌های بازرسی اتاق‌های اصناف و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کمک کنند.

نحوه همکاری با وزارت صنعت در نظارت بر بازار

وی با اشاره به همکاری با دولت و وزارت صنعت در نظارت بر قیمت‌ها در بازار، ادامه داد: قرار است که ما در بسیج اصناف در این زمینه نقش تأمین نیرو و تقویت تیم‌های نظارتی اتاق‌های اصناف و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت را ایفا کنند. در واقع مسئولیت بازرسی و نظارت به طور کامل بر عهده دولت و اتاق‌های اصناف است و ما به عنوان نیروهای کمکی بسیجی در خدمت آقایان هستیم که با فرماندهی و مسئولیت آنان، چنین کاری را به خوبی به سرانجام برسانیم.

حسن‌پور با پرداختن به ضرورت نظارت بر قیمت کالاها در فرایند تولید، یادآور شد: بحمدالله این ابلاغ انجام شد و امیدواریم که بازرسی‌ها، در سطح تأمین، یعنی در کارخانجات و تولیدی‌ها به خوبی اتفاق بیفتد و قیمت‌ها در آنجا گران نشود چراکه اگر قیمت‌ کالای تولیدی در سطح کارخانه‌ها افزایش پیدا کند در این‌صورت قیمت‌ها در بازار نیز با افزایش مواجه خواهند شد چون اکثر بازاریان خرده‌فروش هستند.

نظارت بر عملکرد بنکداران برای توزیع مناسب کالا در بازار

رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور با بیان اینکه بر توزیع کالا در بازار نیز نظارت خواهیم کرد، اظهار کرد: بخش دیگری از بازرسی‌ها به بنکداران مربوط است که توزیع کالا و خدمات در بازار به خوبی صورت گیرد که در این زمینه هم خوشبختانه مشکلی وجود ندارد. بخش دیگری از نظارت مربوط به خود بازار است که ان‌شاءالله تیم‌های ما راه‌اندازی شده و نظارت بر قیمت کالا و خدمات نیز به خوبی صورت خواهد گرفت.

تیم‌های بازرسی در اتاق‌های اصناف و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، دارای بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌هایی هستند و به هر ترتیبی که آنها عمل کنند، ما هم با آن‌ها همکاری خواهیم کرد

وی گفت: الحمدلله کالا در بازار فراوان است و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد. امیدواریم که دولت هم درباره سهمیه‌ بندی بنزین برای وانت‌بارها و نیسان‌ها که مسئولیت حمل و نقل کالاها را بر عهده دارند به خوبی عمل کند تا خدای ناکرده افزایش نرخ بنزین، اثرات آنچنانی بر کرایه‌ها و در نهایت گرانی کالاها در بازار نداشته باشد.

تأمین نیروی نظارتی برای وزارت صنعت و اتاق‌های اصناف

حسن‌پور درباره شیوه همکاری با دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت و نظارت میدانی بسیجیان بر قیمت کالاها و خدمات اظهار کرد: تیم‌های بازرسی در اتاق‌های اصناف و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، دارای بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌هایی هستند و به هر ترتیبی که آن‌ها عمل کنند، ما هم با آن‌ها همکاری خواهیم کرد. یکی از سخنانی که بعضاً توسط آن‌ها گفته می‌شود این است که برای بازرسی در برخی شهرها، به اندازه کافی نیرو نداریم لذا ما هم به آن‌ها گفته‌ایم که هر تعداد نیرو که نیاز دارید را به ما اعلام کنید تا ما هم این نیروها را در اختیار شما قرار دهیم.

رئیس بسیج اصناف و بازاریان سراسر کشور ابراز کرد: اما اینکه این نیروها به چه شکلی در بازار حضور پیدا کرده و نرخ‌ها را کنترل کنند؟ بر عهده رئیس تیمی است که از سوی سازمان‌های صنعت و اتاق اصناف حضور دارد اما تأمین نیرو بر عهده ماست.

هماهنگی با دولت برای نظارت بر قیمت‌ها

وی در پاسخ به این پرسش که نحوه برخورد شما با تخلفات در سطح بازار چگونه است؟ تصریح کرد: تخلفات در سه برگ گزارش می‌شود که یکی از این برگ‌ها در اختیار تعزیرات حکومتی، یک برگ در اختیار اتاق اصناف و یک برگ هم در بایگانی قرار خواهد گرفت. ما درخواست داده‌ایم که این تخلفات در چهار برگ ثبت شود تا یک برگ آن هم در آرشیو بسیج اصناف باشد.

رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور افزود: از وقتی پرونده تشکیل و برگه تخلف صادر شد ادامه رسیدگی به تعزیرات حکومتی مربوط است که بر طبق قانون نظام صنفی و سایر قوانین، جرایم لازم را اعمال کند و ما هم از سازمان تعزیرات درخواست داریم که در رسیدگی به این تخلفات تسریع کند تا مردم اطمینان پیدا کنند که بازار در آرامش کامل قرار دارد.

حسن‌پور در پایان درباره رابطه بسیج اصناف با سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ارتباط ما در کمیسیون‌های نظارت بر اصناف است که در جلسات مشترک آن شرکت می‌‌کنیم لذا ارتباط ما به صورت کاری و ارگانیک نیست بلکه صرفاً به خاطر برخی هماهنگی‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنیم اما ارتباط ما با دولت در این موضوع کاملاً هماهنگ و تنگاتنگ است.

انتهای پیام
captcha