تمام پیش‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب درباره عراق محقق شد/ آموزش فتنه‌گری به 500 جوان از سوی سفارت آمریکا
کد خبر: 3859100
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
وزیر سابق حقوق بشر عراق:

تمام پیش‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب درباره عراق محقق شد/ آموزش فتنه‌گری به 500 جوان از سوی سفارت آمریکا

گروه حوزه‌های علمیه ــ وزیر سابق حقوق بشر عراق با اشاره به آموزش 500 جوان عراقی از سوی سفارت آمریکا برای مدیریت آشوب در عراق، بیان کرد: سه سال قبل که دیداری با مقام معظم رهبری داشتیم این روز‌ها را پیش‌بینی کرده بودند. از آنجا که تمام سخنان ایشان را دنبال می‌کنم، باید بگویم همه آن سخنان محقق شده است.

به گزارش ایکنا، محمد مهدی البیاتی، وزیر سابق حقوق بشر عراق، در نشست تخصصی تحولات اخیر در عراق که امروز، یکشنبه، سوم آذرماه، به همت پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) برگزار شد، اظهار کرد: این روز‌ها در عراق، لبنان و ایران روز‌های سختی است و رهبری اشاره داشتند که روز‌های سخت می‌آید. من تحلیل‌های دقیق ایشان را می‌شنیدم و حتی سه سال قبل که دیداری با مقام معظم رهبری داشتیم این روز‌ها را پیش‌بینی کرده بودند. من چون تمام سخنان ایشان را دنبال می‌کنیم باید بگویم همه آن سخنان محقق شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی عراق ادامه داد: ولی امر مسلمین جهان نکات مهمی را در خصوص عراق بیان فرمودند و برداشت من این بود که باید به منظور حمایت از ملت عراق و کوتاه‌کردن چشم دشمنان این نکات را در عراق پیاده کنیم، ایشان حتی از روز‌های سخت در آینده نیز سخن گفته بودند که اغتشاشات روز‌های اخیر این امر را نشان داد.

البیاتی بیان کرد: همچنین آیت‌الله سیستانی درباره حوادث عراق و سوریه نظر واحدی داشتند و به پشت پرده ماجرا‌ها اشاره می‌کردند. می‌دانیم که دشمن در این شرایط خبیثانه عمل می‌کند و ایشان همواره بر هوشیاری، وحدت و انسجام ملت عراق تأکید دارند.

انحراف افکار عمومی

وزیر سابق حقوق بشر عراق با تبیین واژه دشمن گفت: منظور من از دشمن وابستگان آمریکا در منطقه است که نقشه را از سال‌های اخیر در منطقه اجرا کرده‌اند؛ نقشه به این معنا که مشکلات اقتصادی را برای ملت و کشور به وجود آوردند و عراق را عاری از هر گونه زیرساختی کردند. اینکه جوانان و نسل آینده عراق را از تدیّن و اهداف عالیه‌ای که می‌تواند به تعالی و پیشرفت همه‌جانبه کشور عراق کمک کنند، دور کنند و آنان را بی‌انگیزه و ساکن نگه دارند.

تمام پیش‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب درباره عراق محقق شد/ آموزش فتنه‌گری به 500 جوان از سوی سفارت آمریکا

وی اظهار کرد: وقتی عده‌ای از مردم عراق به منظور مشکلات و شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی اعتراض آرامی را شروع کردند، عوامل مزدور خارجی به ویژه بعثی‌ها، آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های خودفروخته منطقه درصدد به هم ریختن این شرایط بودند تا مردم را از مطالبات اصلی خود دور سازند. این حیله دشمن با همدستی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معاند جریانات سیاسی را به گونه‌ای ترویج می‌دادند که گویی همه وزرا، مدیران و همه دولت دچار فساد هستند و این دولت فاسد باید از بین برود یا حتی از حد فراتر رفته و به مراجع نیز امتداد می‌دادند.

پرداخت حقوق برای مدیریت آشوب

البیاتی تصریح کرد: پرواضح بود که این اتفاقات کاملاً برنامه‌ریزی شده با حمایت سفارت آمریکا در بغداد انجام می‌شود؛ به طوری که در یک بررسی اطلاعاتی و امنیتی مشخص شد که سفارت آمریکا در بغداد بیش از ۵۰۰ جوان را در اربیل، اردن و عمان آموزش داده و نقطه تأسف‌بار این است دولت عراق دارای اطلاعات تفصیلی از این رویداد بود و حتی هتل‌هایی که این افراد در آن مستقر بودند را شناسایی کرده بود، اما هیچ اقدامی انجام نداد. این افراد ۵ هزار دلار ماهیانه از سفارت آمریکا حقوق می‌گرفتند تا آشوب‌ها را برپا و مدیریت کنند.

اضافه کرد: این تظاهرات از مناطق شیعه آغاز شد و متأسفانه شیعیان اولین کسانی بودند که مراکز حشدالشعبی را به آتش کشیدند و حتی دفاتر گروه‌های مقاومت را مورد تعدی قرار دادند و حتی فراتر از آن به منازل برخی از افراد که در چارچوب دولت بودند تجاوز کردند؛ در حقیقت در این شرایط برای ما از روز اول فتنه مشخص بود، ولی با تدبیر آیت‌الله سیستانی از طریق خطبه‌های نماز جمعه کربلا بساط از زیر پای معترضین که به تخریب می‌پرداختند بیرون کشیدند.

وی ادامه داد: ایشان گفتند که فساد وجود دارد و مواردی از قانون اساسی را موجب فساد دانستند و گفتند که معترضان در خیابان بمانند، اما بدون تخریب اموال عمومی با این سخنان صفوف معترضان واقعی از دیگران، که افکار شومی داشتند، جدا شد و اصلاحات کلید خورد.

اصلاحات در چارچوب هیئت عالی انتخابات عراق

این فعال سیاسی بیان کرد: اصلاحات آن قدر ادامه‌دار شد تا به سطح وزارتخانه‌ها رسید تا جایی که قرار شد، نخست‌وزیر از هر کجا صلاح می‌داند، اقدام به پذیرش وزیر کند و تنها در آن اسلوب و چارچوب قبلی منحصر باقی نماند؛ در این حین اصلاحات خوبی از سوی پارلمان عراق مورد توجه قرار گرفت و تصویب شد.

البیاتی گفت: یکی از مطالبات مربوط به مرجعیت ایجاد اصلاحات در چارچوب هیئت عالی انتخابات عراق بود؛ هر چند این هیئت با عنوان مستقل فعالیت می‌کرد، اما دیر زمانی بود که مورد نفوذ احزاب و گروه‌های مختلف قرار داشت و مرجعیت مطالبه داشتند که در مورد این هیئت نیز اصلاحاتی صورت بگیرد که در ندای مرجعیت اصلاحاتی در حال انجام است.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست عملی وزیر سابق حقوق بشر عراق به سؤالات محققان و پژوهشگران پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) پاسخ گفت.

انتهای پیام
captcha