گزارش ایكنا از آیین افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان
کد خبر: 3861415
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

گزارش ایكنا از آیین افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان كشور همراه با تجلیل از برگزیدگان بخش معارفی، ادبی، هنری و پژوهشی این جشنواره در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان كشور امروز، 12 آذرماه در مسجد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با حضور مسئولان استانی و كشوری برگزار شد.

در این مراسم ابتدا وحید سروستانی، قاری برتر قوه قضائیه، به تلاوت آیاتی چند از كلام‌الله مجید پرداخت و بعد از پخش سرود جمهوری اسلامی و كلیپ سخنرانی مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت تدبر در قرآن كریم، محمدكاظم كاوه پیشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به میزبانی این دانشگاه گفت: خوشوقتیم كه با همت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین كلانتری و همكاران ایشان این افتخار نصیب شد كه به سمت رنگ خدا و صبغةالله برویم. زیرا اگر رنگی به غیر از رنگ خدا در جامعه متجلی شود، درگیری و اختلاف و جنگ ایجاد می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس گفت: همایش بزرگ قرآنی كه به‌همت همه مسئولان و دست‌اندركاران استان فارس در شهر شیراز در حال برگزاری است و اختتامیه آن در حرم شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد، برای این است كه رنگ خدا را در جامعه گسترش دهیم.

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، سخنران دیگر این مراسم، گفت: قطعاً می‌دانیم كه توسل و آشنایی با قرآن موجب بصیرت‌افزایی در سایه انس با آن خواهد شد و همه ما باید تلاش كنیم تا این ارتباط نزدیك را داشته باشیم زیرا با این ارتباط است که می‌توانیم بر بصیرت خود بیفزاییم كه در راه و روش زندگی اثرگذار باشیم.

وی با بیان اینكه ایجاد زمینه تفكر و اندیشه در كارها یكی از عوامل انس با قرآن است، بیان کرد: انس با قرآن سبب خودسازی و از بین رفتن خودبینی می‌شود و حب دنیا و كلیه صفات منفی و زشت و نامیمون را قطعا می‌زداید و می‌تواند ما را به اخلاق نیكوی اسلامی بیاراید تا در جامعه به عنوان الگو مطرح باشیم.

استاندار فارس با تأكید بر اینكه نیاز امروز و فردای جامعه توسل به قرآن است، ابراز کرد: هرچه كه داریم از قرآن است و اگر بر مبنای اصولی كه قرآن كریم بیان می‌كند، حركت كنیم قطعاً می‌تواند زندگی آینده ما را هم در این دنیا و هم در آخرت تأمین كند و ما را به سوی سعادت كامل رهنمون باشد.

15 ماه تلاش یک میلیون نفر در دانشگاه‌ها

عبدالمجید طالب‌تاش، قائم مقام دبیر سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان كشور هم در این مراسم، گفت: این جشنواره محصول 15 ماه تلاش بیش از یك میلیون قرآنیان دانشگاهی كشور است. همه دانشگاه‌های كشور اعم از پیام‌نور، وزارت علوم، وزارت بهداشت، فرهنگیان، فنی و حرفه‌ای، آزاد اسلامی و غیره از مهر سال 1397 ثبت‌نام از متقاضیان مسابقات قرآنی را آغاز كردند و در هر دانشگاهی حداقل 50 هزار نفر دانشجو ثبت‌نام كردند كه این تعداد در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 100 هزار نفر بود.

طالب‌تاش با تصریح اینكه این جشنواره سه بخش كتبی و معارفی، هنری، ادبی، پژوهشی و بخش شفاهی دارد، گفت: آزمون معارفی به‌صورت كتبی در 9 استان كشور اجرا شد كه 240 نفر از دانشجویان سراسر كشور در آن شركت داشتند و در نهایت 27 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

رئیس پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در بخش هنری، ادبی و پژوهشی نیز 640 اثر به دبیرخانه جشنواره به میزبانی شیراز ارسال شد و در نهایت 48 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند و در این جلسه از برگزیدگان این بخش‌ها تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی با بیان اینكه در شیراز مسابقات بخش شفاهی در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، دعاخوانی، تواشیح و حفظ قرآن برگزار می‌شود،‌ گفت: مسابقات بخش شفاهی از صبح امروز آغاز شده و تا فردا شب ادامه خواهد داشت و فردا شب نیز همكاران ما تا صبح نتایج مسابقات را مشخص كرده و در مراسم اختتامیه جشنواره كه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهند شد، برگزیدگان را معرفی و تجلیل خواهند كرد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی صالحی، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز گفت: این همایش كه با همت دوستان دانشگاه آزاد برگزار شده است، آثار و بركاتی دارد كه تنها در حد رقابت نیست بلكه گنبد و بارگاه ساختن برای قرآن و قله ساختن برای فعالیت‌های قرآن است لذا باید به آن اهتمام داشت و كیفیت و كمیت آن را ارتقا بخشید و آثار متأثر از این گنبد و بارگاه ساختن عاید كسانی خواهد بود كه در ارتقای كیفیت و كمیت این همایش اثرگذار بوده‌اند.

صالحی با تأكید بر اینكه فضای دانشگاه‌ها به مراتب نسبت به فضای بیرون از آن‌ها پرمعنویت‌تر است، ابراز کرد: در سی و سومین جشنواره قرآن و دانشجویان حدود 230 هزار نفر از دانشجویان در مسابقات قرآنی شركت كردند و امسال به اهتمام همكاران دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به 270 هزار دانشجو، كه عدد قابل توجهی است، در این جشنواره حضور یافتند.

سهم 70 درصدی شرکت‌کنندگان در بخش مفاهیم

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینكه حدود 70 درصد كسانی كه در این جشنواره شركت كرده‌اند كسانی بودند كه در حوزه مفاهیم قرآنی حضور پیدا كردند كه باید به فال نیك گرفت، ادامه داد: البته تهدیدات و آسیب‌ها این است كه علی‌رغم اینكه در پایش‌های متعدد ملی كه داریم، بیش از 90 درصد دانشجویان اذعان می‌كنند كه به قرآن باور دارند و آن را منشأ حیات روحی انسان می‌دانند اما هنوز قرآن در سیره زندگی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن‌ها شفاف‌كننده نیست یعنی قرآن را به عنوان مؤلفه‌ای كه می‌تواند در متن زندگی بازكننده گره‌های زندگی باشد، كمتر باور شده است.

اجرای گروه تواشیح طاها و ابتهال‌خوانی كرم‌نژاد از دیگر برنامه‌های این مراسم بود و سپس آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس به سخنرانی پرداخت و افزود: خداوند می‌فرماید كه ما قرآن را نازل می‌كنیم برای اینكه شفا باشد؛ شفا یعنی یك بیماری ممكن است دامن‌گیر فرد یا جامعه شده باشد كه این قرآن كریم آن بیماری را درمان می‌كند. شاید یكی از مسائل مهم امروز كشور ما كه باید دانشگاهیان و دانشجویان به آن بپردازند، این است كه بیماری‌هایی كه داریم از نظر نفسانی یا اجتماعی چیست زیرا تا زمانی كه درد را شناسایی نكنیم، نمی‌توانیم گام دیگری برداریم.

امام جمعه شیراز یكی از وظایف مهم جامعه قرآنی دانشجویی را پرداختن به توصیف دردها و بیماری‌های نفسانی یا اجتماعی جامعه دانست و گفت: توصیف علمی كردن غیر از گلایه و شکایت است؛ معمولاً در جلسات زمانی كه دور هم می‌نشینیم، نسبت به یكسری كمبودهایی كه داریم همه گلایه می‌کنیم اما هیچكس نمی‌آید بگوید دقیقاً مشكل چیست تا بعد دنبال درمان برویم.

شناخت دقیق بیماری مقدم بر درمان است

وی با ذکر اینكه اگر قرآن می‌خواهد شفا باشد، شفای آن دردهایی است كه دقیقاً شناختیم، گفت: كسی تا مریضی خود را نشناسد به دكتر نمی‌رود. ممكن است قرآن زیاد بخوانیم ولی دوای دردمان نمی‌شود چون بیماری خود را نمی‌شناسیم. این گام اول باید در مراكز علمی و دانشگاهی برداریم و غیر از دانشگاه و حوزه هم جایی برای اینكه بخواهیم تبیین مشكلات و بیماری‌های اجتماعی و فردی و نفسانی ما كند، وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تأكید كرد: جشنواره چهلم قرآن و عترت دانشجویان باید به این بلوغ برسد و به سمتی برود كه به شفای مشكل بپردازیم و در جلسات و همایش‌های قرآنی پاسخ بگیریم البته هنوز 6 همایش دیگر باید برگزار شود تا به آن برسیم ولی باید جهت‌گیری را مشخص كنیم. مشكل جامعه ما این است كه قرآن را می‌خوانیم برای تبرك و درمان را در جای دیگری جست‌وجو می‌كنیم و این‌ها یعنی ایمان و باورمان باور واقعی نیست.

امام جمعه شیراز از جوانان خواست تا به این سه مرحله توجه داشته باشند و گفت: نخست باید بیماری خود را بشناسیم و جامعه ما هم بیماری دارد و باید آن را درمان كنیم؛ دوم باور كنیم كه قرآن می‌تواند نسخه دهد و سوم این نسخه را تهیه و اجرایی كنیم.

پایان‌بخش این مراسم نیز تجلیل از برگزیدگان بخش‌های معارفی، پژوهشی، ادبی و هنری سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بود.

انتهای پیام
captcha