بیانیه پایانی سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان
کد خبر: 3861921
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱

بیانیه پایانی سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در شيراز پايان يافت و بيانيه پايانی‌ آن نيز صادر شد.

بیانیه پایانی سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان

به گزارش ایكنا از فارس،  مراسم اختتامیه سی و چهارمین همایش ملی قرآن و عترت دانشجویان امروز، 14 آذرماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد كه بیانیه پایانی برای آن صادر شد. 
در این بیانیه آمده است:
« لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ...؛ اگر این قرآن را بر كوهى فرومى‏ فرستادیم یقینا آن [كوه] را از بیم خدا فروتن [و] از هم ‏پاشیده مى‏ دیدى» (آیه 21 سوره حشر)
همانا قرآن چراغ هدایت و آموزه جاودانی است كه اتصال آن از آسمان به زمین برای همه مردم ریسمانی ناگسستنی و كشتی هدایتی هدیه می‌كند كه هر كس به آن چنگ بزند و بر اساس آموزه‌های آن ولایت اهل بیت(ع) را بپذیرد بی‌گمان به صراط مستقیم می‌رسد و با پیامبران و صالحان و شهدا محشور می‌شود و حسن اولئك رفیقا
فعالان قرآنی و اساتید و دانشجویان و همكاران این همایش بزرگ بر اساس آموزه‌های قرآنی جامعه اسلامی و مدیران آن را به آگاهی و عمل به آیات كریمه زیر توصیه می‌كند:
الف) « یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ؛ اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید از خدا پروا كنید و با راستان باشید» (آیه 119 سوره توبه)
مدیران و مؤمنان و كارگزاران جامعه اسلامی نه تنها باید خود از راستگویان باشند بلكه باید همنشین راستگویان باشند.
ب) «... لَا یجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى...؛ ... و البته نباید دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنید عدالت كنید كه آن به تقوا نزدیكتر است...» (آیه 8 سوره مائده)
بدی دیگران نباید شما را از عدالت‌محوری باز دارد بلكه باید عدالت پیشه كنید كه به تقوی نزدیك‌تر است.
ج) « ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ...؛ ...با حكمت و اندرز نیكو به راه پروردگارت دعوت كن» (آیه 125 سوره نحل)
در راه پروردگارت با حكمت و اندرز نیكو دعوت كن
د) « لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ یرْجُو اللَّهَ وَالْیوْمَ الْآخِرَ...؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسین امید دارد...» (آیه 21 سوره احزاب)
هر آینه برای شما در رفتار پیامبر(ص) یك الگوی كامل است برای هر كس كه به خدا و روز بازپسین ایمان دارد كه تبیین این الگوی كامل توسط امامان معصوم و در عصر غیبت توسط ولایت فقیه شكل می‌گیرد كه تنها راه انسجام جامعه اسلامی و نمود كامل آن است.
ه) «... مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ؛... بى‏ گمان هر كه تقوا و صبر پیشه كند خدا پاداش نیكوكاران را تباه نمى ‏كند» (آیه 90 سوره یوسف)
هر كس تقوی پیشه كند و صبور باشد همانا خداوند پاداش نیكوكاران را ضایع نمی‌كند.
آیات فوق و دیگر آیات قرآنی به ما می‌نمایاند كه در جامعه پرتلاطم امروزی كه دست شیطان برای گسستن باورهای نسل جوان و ایمان مؤمنان هر روز بازتر می‌شود. تنها راه پیوستن به زلال جاری توصیه‌های حكمت قرآنی است و آن كه این آموزه‌ها به عمل درآید و در رفتار و اندیشه ما شكل بگیرد نه اینكه تنها لقلقه زبان‌ها باشد، چه بسا كه اگر بدون عمل تنها به زبان قرآن را بستائیم مانند كسانی می‌شویم كه قرآن درباره آن‌ها فرمود:
« كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ نزد خدا سخت ناپسند است كه چیزى را بگویید و انجام ندهید» (آیه 3 سوره صف)
بسیار نزد خداوند سنگین است كه بگویید آنچه را به آن عمل نمی‌كنید.
جامعه قرآنی دانشگاهی ضمن سپاس از همه مدیران و فعالان و دست‌اندركاران كه زحمت برپایی این همایش بزرگ را كشیده‌اند به ویژه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه آزاد واحد شیراز و متولیان فرهنگی و رؤسای محترم دانشگاه‌های شركت‌كننده و همكار در شیراز تأكید می‌كند كه این‌گونه تلاش‌ها می‌تواند به تعمیق فعالیت‌های قرآنی در قلب و ذهن جوانان دانشجو كمك كند و آنان را به ایمان و تقوی و اخلاص رهنمون كند. امید كه این الگو بتواند نمادی از حقیقت را در باور نسل امروز تجلی بخشد.
«... مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ؛... بى‏ گمان هر كه تقوا و صبر پیشه كند خدا پاداش نیكوكاران را تباه نمى ‏كند». (آیه 90 سوره یوسف)

انتهای پیام
captcha