اسراف در سوخت و خودرومحوری/ حتی 10 درصد قوانین کاهش آلودگی هوا اجرا نشده است
کد خبر: 3861364
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
هاشمی از علل آلودگی هوا گفت؛

اسراف در سوخت و خودرومحوری/ حتی 10 درصد قوانین کاهش آلودگی هوا اجرا نشده است

گروه جامعه ــ رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه ناهماهنگی بین دستگاه‌ها در دولت موجب تحقق نیافتن مصوبات و قوانین مربوط به کاهش آلودگی هوا شده، به طوری که حتی ۱۰ درصد از این قوانین اجرا نشده است، گفت: از مهم‌ترین علل آلودگی هوا اسراف در سوخت و خودرومحوری است.

محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت کاهش آلودگی هوا گفت: بخشی از موضوع آلودگی هوا، وابسته به شرایط جوی، باد و بارندگی است که در اختیار ما نیست، اما بخشی از آن وابسته به میزان تولید آلاینده است که مستقیما در اختیار و کنترل ما قرار دارد. البته در این جهت تمام اقداماتی که انجام می‌دهیم از جمله طرح ترافیک و یا طرح زوج و فرد باعث از بین رفتن کامل آلودگی هوا نمی‌شود و همگی این موضوع را به خوبی می‌دانند که رفع آلودگی هوا با این اقدامات میسر نمی‌شود و صرفاً سبب کاهش آلودگی هوا خواهد شد. این اقدامات به ویژه در زمان‌هایی که باد می‌وزد، مؤثرتر است.

وی افزود: زمانی که باد نمی‌وزد و یا بارندگی وجود ندارد، به‌ حدی آلودگی هوا قوی است که هیچ کدام از این اقدامات و تصمیمات برطرف کننده مسئله نیست، چرا که وارونگی هوا به شدت کل آلودگی ایجاد شده را در هوای تهران نگه می‌دارد و آلودگی در سطح شهر منتشر می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اصولاً در آسیب‌های اجتماعی نمی‌توانیم همه مشکل را به صورت کامل از بین ببریم، اضافه کرد: معمولا در این موضوعات سعی می‌کنیم که جلوی رشد آسیب را بگیریم و یا آن را کاهش دهیم؛ لذا در موضوع آلودگی هم چنین چیزی مطرح است. البته باید موارد آلودگی هوا را نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم که عدد آلودگی چند بوده و سپس آن را تحلیل کنیم.
 
اولین منشأ آلودگی هوا؛ کنترل نکردن مصرف سوخت در کشور
 
هاشمی با تأکید بر اینکه راه‌حل کاهش آلودگی هوا کاملا مشخص است، گفت: اولین نکته بحث گرمایش در تهران است. اصولا ما از سوخت گاز و گازوئیل در کشور استفاده می‌کنیم و به دلیل قیمت پایینی که این دو عنصر سوخت فسیلی دارند مصرفشان به شدت بالاست. حتی در مصارف خانگی هم عادت کرده‌ایم که در تهران و همه اقصی نقاط کشور وقتی بخاری‌ها را روشن می‌کنیم، پنجره‌ها را نیز باز کنیم تا از شدت گرما کاسته شود. گاهی اوقات بخاری‌ها را روشن می‌کنیم و حتی اسپلیت هم روشن می‌کنیم، سپس در‌ها و یا پنجره‌ها را برای تعادل دما باز می‌کنیم و به جای اینکه مرکز اصلی گرمایش مرکزی را کم کنیم، این اقدامات را انجام می‌دهیم که همین مصرف بی‌رویه و نادرست، باعث افزایش مصرف سوخت فسیلی و در نهایت آلودگی هوا می‌شود؛ لذا اولین منشأ آلودگی هوا عدم کنترل مصرف سوخت در کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بار‌ها اعلام کرده‌اند که در مصرف سوخت مسرف هستیم و باید به سمت صحیح مصرف کردن برویم، به ایکنا گفت: مسرف بودن در هر زمینه‌ای باعث بیماری می‌شود. چه در پرخوری و چه در پر مصرفی انرژی؛ لذا باید به اندازه مصرف کنیم. اگر این مصرف تعادل نداشته باشد باید منتظر چنین موضوعاتی هم باشیم.
 
خودرو‌محوری در کلانشهر‌ها از بین برود
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: منشأ دیگر آلودگی هوا خودرو‌محوری است که این مسئله باید در کلانشهر‌ها از بین برود. برای از بین بردن این مشکل باید سیستم سامانه حمل و نقل عمومی بسیار کارا، راحت و امن داشته باشیم که همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند و صرفا به دلیل نداشتن پول وارد سیستم حمل و نقل عمومی نشوند. باید همه فکر کنند که اگر از این سیستم استفاده کنند، به راحتی و با امنیت و سرعت زیاد به مقصد می‌رسند و در نتیجه آلودگی هوا کم خواهد شد.

برای از بین بردن خودرومحوری باید یک سیستم سامانه حمل و نقل عمومی بسیار کارا، راحت و امن داشته باشیم که همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند
وی ادامه داد:‌ مسئولان باید در بحث مدیریت یکپارچه شهری به موضوع حمل و نقل عمومی به صورت جدی‌تری نگاه کنند. در همه جای دنیا برای اینکه مصرف سوخت را کنترل کنند و آن را کاهش دهند به سوخت نه تنها یارانه نمی‌دهند، بلکه مالیات کلانی هم به آن می‌بندند که مصرف سوخت پایین بیاید. نکته دیگری که انجام می‌دهند این است که فوراً پول را در سیستم حمل و نفل عمومی مخصوصا در سیستم ریل‌محور و حمل و نقل عمومی هزینه می‌کنند و به همین خاطر است که مشاهده می‌کنیم کشور‌های پیشرفته و حتی در حال توسعه سیستم حمل و نقل عمومی کارایی دارند.
 
هاشمی افزود: در گذشته اروپایی‌ها تعداد زیادی مترو و ریل بین شهری ساختند که امروز بسیاری از تردد‌های آن‌ها توسط سیستم حمل و نقل عمومی و برقی انجام می‌شود. امروز کشور‌های پیشرفته آسیایی مانند کره و چین هم از اروپایی‌ها در این زمینه جلو زده‌اند. ما هم در تهران و کلانشهر‌ها راهی به جز این نداریم که سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارا ایجاد کنیم که حتی مقامات دولتی هم جهت حمل و نقل خود از آن‌ها استفاده کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دولت مصوبات خوبی را ارائه داده‌اند که اگر انجام شود، شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود، گفت: ناهماهنگی بین دستگاه‌ها در دولت این مصوبات را به نتیجه نرسانده است. مصوبه مرتبط شش قانون بسیار خوب در این رابطه دارد که حتی ۱۰ درصد از این قوانین هم اجرایی نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: هماهنگی بین دستگاه‌ها از جمله صندوق ذخیره ارزی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها که هر کدام نقشی در عدم اجرای قوانین شورای مصوبات دارند در موضوع کاهش آلودگی هوا مؤثر است؛ لذا باید سهم هر کدام در این حوزه مشخص و عملیاتی شود.
انتهای پیام
captcha