توضیحات مبشری‌عارف درباره نامه‌نگاری به آیت‌الله مکارم‌شیرازی
کد خبر: 3864981
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
اختصاصی ایکنا/

توضیحات مبشری‌عارف درباره نامه‌نگاری به آیت‌الله مکارم‌شیرازی

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام مبشری‌عارف توضیحاتی را درباره نامه‌نگاری به آیت‌الله مکارم‌شیرازی و پاسخ سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، درباره طرح بانکداری اسلامی ارائه کرده است.

به گزارش ایکنا، طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، موسوم به «طرح بانکداری اسلامی» چند سالی است که در مجلس شورای اسلامی آماده شده و اکنون با انجام تغییراتی، مراحل پایانی خود را طی می‌کند. این طرح بنا بود تا پایان مجلس نهم به تصویب نهایی رسیده و برای اجرا به شبکه بانکی کشور ابلاغ شود اما همچنان موانع بسیاری بر سر راه تصویب آن وجود دارد. روز ۲۵ آذرماه نیز نمایندگان مجلس برای تغییر دستور جلسه علنی جهت بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران اسلامی، موافقت کردند. این طرح دارای موافقان و مخالفان زیادی است که برخی از آنها نیز از افراد شناخته شده حوزوی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و از طراحان و مدافعان طرح موسوم به بانکداری اسلامی است که در گفت‌وگویی با ایکنا از تأیید این طرح توسط مراجع تقلید به ویژه آیت‌الله مکارم شیرازی خبر داده‌ بود.

در پاسخ به این خبر، یکی از شاگردان آیت‌الله مکارم‌شیرازی، نامه‌ای را به این مرجع تقلید شیعیان نوشته و نظر ایشان را درباره سخنان موسویان جویا شد که خبر آن سه‌شنبه در خبرگزاری ایکنا منتشر شد.

اما حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، نیز روز گذشته 26 آذرماه توضیحاتی درباره نامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مبشری‌عارف برای خبرگزاری ایکنا ارسال کرد که منتشر شد.

امروز نیز حجت‌الاسلام مبشری‌عارف، از شاگردان آیت‌الله مکارم‌شیرازی، توضیحاتی به شرح زیر برای خبرگزاری ایکنا ارسال کرده‌ است:

بسمه تعالی
حقیر نیز مانند مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم، صحبت‌های جناب موسویان را تکذیب می‌کنم. نشان به آن نشانه که در یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور با حضور یکی از استاد تمام‌های اقتصاد فرمودند که به اشکالات آیت‌‌الله العظمی مکارم پاسخ داده‌اند و ایشان را قانع و خوشحال کرده‌اند.غیر از آن دقیقا متن استفتا مطابقت دارد با انچه شما در ایکنا مصاحبه کرده بودید. نکته دیگر که فرمودند شاید حافظه ایشان ان شا‌الله کمک کند و باز تکذیب نشود فرمودند آیه الله سبحانی نیز به اندازه دفتر ۴۰ برگ مطلب داشتند و.....من به نظرم می‌رسد ایشان در صورت صلاحدید یک مناظره علمی در مباحث فقه الاقتصاد بگذارند. با موضوع بحث ضمان، خلق پول، استقلال بانک مرکزی، بنگاه داری ۴۰ درصدی بانک‌ها که پیشنهاد خودشان هم بود با استدلال آیات و روایات....تا ان‌شا الله نخبگان اقتصادی و مردم عزیز ریشه مشکلات را بهتر بشناسند. و ان‌شا‌ء‌الله بتوانیم در حذف ربا و مشکلات ضمان و ضمانت و خلق پول هر چه سریعتر تحولات بنیادین اتفاق بیفتد.... با تکذیب و تایید.و.... مسائل نظام حل نمی‌شود.

در قضیه آیت الله العظمی نوری‌همدانی نیز شبیه این رخ داد. به نظر می‌رسد وظیفه ما اجرای منویات قطعی و استنباطی فقه امامیه است. اینکه مقام معظم رهبری تاکید داشتند و دارند به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی نظریه پردازی. باید علمی و فقهی و دقیق و مستند باشد تابه حل مسائل بپردازیم.این طور نمیشود طرحی که بسیاری در راس آنها مراجع عظام نگرانند. بدون مناظرات جدی و مستند افرادی آن را پیگیری کنند. من قطع دارم همه عزیزان دلسوزند و می‌خواهند مشکلات حل شود. منتها باید وقت گذاشت. دقت کرد. همه آیات روایات را دید. والا فلا

در پایان برای روشنتر شده قضیه از جناب موسویان تقاضا داریم اشکالات آیت الله العظمی مکارم و نوری‌همدانی و سبحانی و اصلاح دقّی آن در همان طرحی که الان به صحن مجلس رفته در اختیار رسانه‌ها قرار بدهند. چون اگر همه اشکالات مراجع اعمال شده باشد طبعا این طرح بدون نقص و اشکال مراجع عظام وارد صحن مجلس شده است. این در حالیست که آیت‌الله العظمی مکارم فرمودند این ادعا صحیح نیست که ایشان خوشحالند کل طرح تصویب شود. و با توجه به جواب کتبی اخیر ایشان نشان می‌دهد دغدغه‌های مهم مراجع عظام در این طرح به طور کامل لحاظ نشده.
والسلام
محمد مبشری عارف

یادآور می‌شود نظرات مطرح شده در این گزارش بیانگر دیدگاه ایکنا نیست و این خبرگزاری آمادگی انتشار جوابیه‎های مدافعان و مخالفان طرح بانکداری اسلامی را دارد.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha