سیستان‌وبلوچستان چشم به راه دستِ یاری مسئولان
کد خبر: 3872064
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

سیستان‌وبلوچستان چشم به راه دستِ یاری مسئولان

گروه اجتماعی ــ شش روز از آغاز بارندگی‌ها و وقوع سیلاب می‌گذرد، اما همچنان سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان آب‌زده و سرمازده، چشم انتظار همت مسئولان هستند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، سال‌هاست مردم پهناورترین استان کشور درگیر بلایای طبیعی بوده و بارانی که نعمت الهی است، به بحرانی برای آنان تبدیل شده و هیچگاه درس عبرتی برای مسئولان نشده است.

خرابی جاده‌ها و زیرساخت نامناسب سال‌هاست که مردم سیستان و بلوچستان را رنج می‌دهد. سدهای استان به‌راحتی با چند ساعت بارندگی سرریز کرده و آب به رودخانه‌ها می‌ریزد؛ رودخانه‌ها طغیان کرده و مسیرها مسدود می‌شود؛ آب به خانه و کاشانه مردم هجوم برده و سیل می‌ماند و خرابی‌هایی که به بار می‌آورد.

علاوه بر راه‌هایی که مسدود می‌شود و ارتباط مردم سیل‌زده با امدادگران را قطع می‌کند، آب، برق و تلفن نیز با اندک بارندگی قطع می‌شود و عملاً ارتباطی میان سیل‌زدگان با دنیای بیرون وجود نخواهد داشت.

شش روز از آغاز بارندگی‌ها و وقوع سیلاب می‌گذرد، اما همچنان سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان آب‌زده و سرمازده، چشم انتظار همت مسئولان هستند.

سیل سیستان‌وبلوچستان دست یاری مسئولان را می‌طلبد

تأمین آب و بازگشایی راه‌ها؛ مهمترین نیاز سیل‌زدگان

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز، 26 دی‌ماه در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب استان گفت: تأمین آب سالم بهداشتی، پوشاک و بازگشایی سریع همه راه‌های بسته شده روستایی از مهمترین نیاز سیل‌زدگان در مناطق مختلف بلوچستان است.

وی ادامه داد: مسؤولان هرچه سریعتر با ارسال تانکر، آب آشامیدنی سالم مورد نیاز مردم مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان را فراهم کنند تا مردم مجبور به استفاده از آب گل آلود و غیربهداشتی نباشند و شاهد شیوع بیماری‌ها نباشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: دارو و تجهیزات پزشکی به مقدار کافی در این مناطق توزیع شده و از این بابت، نگرانی چندانی نداریم؛ تمام پزشکان و کادر بهداشتی درمانی، بهورزان و اورژانس نیز در حال آماده باش و ارائه خدمت به سیل‌زدگان مناطق مختلف جنوب سیستان وبلوچستان هستند.

وی گفت: عملیات اجرایی ساخت ۳۳ پایگاه اورژانس جنوب سیستان و بلوچستان نیز آغاز شده که می‌تواند بخشی از مشکلات را مرتفع و خدمات بهتری به مردم محروم و کمتر توسعه یافته این منطقه ارائه کند.

نمکی اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان به دلیل حوادث فراوان و عدم دسترسی کافی به مراکز درمانی، وجود پایگاه‌ها و آمبولانس‌های اورژانس بسیار مهم و اساسی است و می‌تواند خدمات مورد نیاز مردم را ارائه کند.

نیاز به 20 فروند بالگرد برای امدادرسانی مطلوب به سیل‌زدگان

رحمدل بامری، معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان چابهار نیز امروز در جمع خبرنگاران گفت: روند امدادرسانی به سیل‌زدگان نسبت به روزهای گذشته بهبود یافته، اما باید حداقل 20 فروند بالگرد در منطقه استقرار داشته باشد تا کمک‌رسانی و ارسال نیروهای امدادی به روستاها تسریع یابد.

فرماندار چابهار بیان کرد: در حال حاضر ۶ بالگرد در حال خدمات رسانی هستند که این تعداد با توجه به حجم بالای تخریب راه‌های روستایی و محاصره بودن روستاها در سیل، کافی نیست.

وی بر افزایش امداد هوایی و استقرار اورژانس هوایی در چابهار تاکید کرد و افزود: بعد از گذشت یک هفته از سیل و بارندگی‌های مخرب، بیش‌از ۵۰ درصد روستاهای چابهار همچنان در محاصره سیل هستند و نیاز به امداد هوایی دارند.

بامری تخصیص اعتبار و تکمیل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، جذب پزشکان متخصص، بازسازی خانه‌های بهداشت، تامین اعتبار برای ارتقای سلامت و مقابله با مالاریا و تامین سرم عقرب و مار را از سوی وزارت بهداشت و درمان خواستار شد و اظهار کرد: در بارندگی‌های اخیر مار و عقرب زیاد شده و نیاز است تا هزاران لاشه دام‌های تلف شده اهلی و وحشی، پرندگان و مرغ‌های محلی بصورت بهداشتی جمع آوری و دفن شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد چارت بهداشتی و درمانی چابهار خالی است و می‌طلبد با نگاه ویژه، حداقل مشکلات حوزه بهداشت و درمان مرتفع شود تا شاهد سلامت جامعه در این منطقه ویژه اقتصادی، گردشگری و تجاری باشیم.

این مقام مسئول بر ارسال بیش‌از ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین نظیر بولدوزر، لودر، بیل مکانیکی، کامیون و تانکر آبرسان تاکید کرد و گفت: با همت جهادی می‌توان مناطق سیل‌زده را بازسازی و شرایط را به حالت عادی قبل باز گرداند.

فرماندار چابهار بیان کرد: هزاران واحد مسکونی خشتی و گلی و غیر استاندارد تخریب شده که نیاز است بنیاد مسکن برای ساخت خانه‌های مقاوم ورود کند.

سیل سیستان‌وبلوچستان دست یاری مسئولان را می‌طلبد

اتلاف ۵۰۰ رأس دام سبک و سنگین در سیلاب نیکشهر

حبیب رئیسی، مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر نیز با اشاره به خسارات وارده از سیلاب، گفت: سیلاب اخیر علاوه ‌بر تلف کردن ۴۰۰ رأس دام سبک و ۱۰۰ رأس دام سنگین، به ۳۰۰ جایگاه دام سنتی و هفت جایگاه بهداشتی دام این شهرستان نیز آسیب جدی وارد کرد.

وی مجموع خسارات وارد شده به بخش کشاورزی نیکشهر را بیش‌از ۶۱۱ میلیارد و۳۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: هسته اصلی سامانه بارش ارتفاعات بخش‌های بنت و مرکزی این شهرستان بوده و با میانگین کم سابقه ۲۰۰ میلی‌متری بارندگی خسارات زیادی به بخش کشاورزی منطقه وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر اظهار کرد: بیشترین خسارت این مدت با ۳۵۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به بخش آب و خاک نیکشهر اختصاص دارد.

وی گفت: براثر طغیان رودخانه‌های محلی ۹۰ هکتار اراضی زراعی و باغی شهرستان به همراه محصولات آن که در حاشیه رودخانه‌ها بودند دچار آبزدگی شد و به ۲۳۰ رشته قنات خسارت سنگینی وارد شده است.

رئیسی با اشاره به اینکه به اکثر مزارع جالیز، گوجه‌فرنگی، پیازو باقلا خسارت ۱۰۰ درصدی وارد شده است، بیان کرد: با فروکش کردن سیلاب و باز شدن مسیرها و حضور گروه‌های ارزیاب میزان خسارت کلی اعلام خواهد شد.

راه‌های ارتباطی نیکشهر همچنان بسته است

ضیاء الحق هاشمزهی، فرماندار نیکشهر نیز در این خصوص بیان کرد: در بارندگی‌های کم سابقه اخیر در حوزه نیکشهر چندین پل تخریب و به زیرساخت‌ها خسارات زیادی وارد شده و تاکنون راه بسیاری از روستاها به مرکز شهرستان نیکشهر بسته شده و هنوز بازگشایی نشده است.

وی افزود: روستاهای توتان مهمدان، داروکان، گرگان، کوچینک، چاهان، هنزم زیردان، سرگوست، دستگرد راه مناسبی برای تردد ندارند و خودروهای کمک‌دار در حال تردد و خدمات رسانی هستند.

فرماندار نیکشهر بیان کرد: امدادرسانی هوایی نیز آغاز شده، اما تعداد بالگردها پاسخگوی نیاز ما نیست؛ برق و تلفن نیز در بیشتر مناطق وصل شده و در حال برآورد خسارت سیل هستیم.

هاشمزهی از نیروهای مردمی و خدمات رسان دولتی خواست کمک‌ها را براساس برنامه ریزی و هماهنگی فرمانداری و بخشداری‌ها به مردم ارسال کنند تا به نیازمندان واقعی برسد و اینگونه نباشد که در برخی نقاط چندین بار کمک ارسال و در برخی نقاط هیچ کمک رسانی انجام نشود.

سیل سیستان‌وبلوچستان دست یاری مسئولان را می‌طلبد

امدادرسانی به 55 هزار سیل‌زده

رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز با اشاره به این‌که استفاده از بالگرد، روند امدادرسانی را تسریع کرده است، گفت: همزمان با آغاز باران‌های سیل آسا در این استان به ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی در حدود ۵۵ هزار نفر، توسط هلال احمر امدادرسانی شده است.

وی ادامه داد: کار امدادرسانی به مناطق زلزله زده همچنان ادامه دارد و تمام نیروهای امدادی سیستان و بلوچستان بسیج شده‌اند. همچنین از پنج استان کرمان، یزد، خراسان شمالی، رضوی و هرمزگان نیز ۷۰ امدادگر وارد منطقه شده‌اند و کار امداد رسانی را انجام می‌دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بیان کرد: سه محموله امدادی تاکنون از تهران به کنارک ارسال شده و امروز هم یک محموله ۶۰ تنی دیگر وارد استان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون تلفات جانی در سیل چابهار نداشتیم چراکه پیشگیری در این زمینه از ابتدای سیلاب مدنظر بوده و ذخیره سازی اقلام غذایی برای ۷۲ ساعت نیز با توجه به پیش بینی‌های گذشته به خوبی انجام شده است.

راشکی درباره روند توزیع اقلام موردنیاز سیلزدگان گفت: در این مدت ۹۷۷ چادر امدادی، هزار و ۱۰۲ تخته پتو، ۴ هزار و ۵۶۲ کیلوگرم نایلون، ۱۰۳ شعله فانوس، سه هزار و ۳۰۷ بسته غذایی، ۹ هزار و ۱۳۹ کیلوگرم قند و چای، والور، برنج و نان از اقلام ضروری بوده که توسط این جمعیت در بین سیل‌زدگان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با بیان این‌که در این مدت یک‌هزار و ۱۷ خانوار اسکان یافتند و حدود هزار نفر نیز مداوا شده‌اند، اظهار کرد: مشکل اصلی ما در حال حاضر تهیه سوخت بالگرد است که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شده تا مشکل حل شود.

انتهای پیام
captcha