فساد و اختلاس در جامعه ریشه در باور ضعیف به قیامت دارد
کد خبر: 3873731
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
استاد سطح عالی حوزه:

فساد و اختلاس در جامعه ریشه در باور ضعیف به قیامت دارد

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله فقیهی با بیان اینکه خیلی حرف می‌زنیم ولی اینکه آیا این سخن‌ها در جان ما رسوخ کرده مسئله دیگری است، اظهار کرد: اگر اعتقاد قوی به آخرت داشتیم واجبات را بیشتر انجام می‌دادیم، قطعاً اختلاس‌ها و این همه دنبال ثروت و مقام رفتن کم می‌شد؛ اعتقادات ما ضعیف شده و نمی‌دانیم که عاقبت گناه در جهنم چقدر سخت است.

اختلاس‌ها و فسادهای جامعه، ریشه در باور ضعیف به قیامت داردبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، سوم بهمن‌ماه، در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه بقره با اشاره به آیه 103 این سوره «وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَيْرٌ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ» گفت: در این آیه خداوند فرموده است که اگر قوم یهود، ایمان به پیامبر(ص) می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، ثواب زیادی در نزد خدا داشتند و از همه چیز بالاتر ثواب الهی است که شامل انسان بشود.

وی افزود: یکی از نکاتی که در این آیه شریفه باید به آن توجه شود، این است که توجه به منافع مادی و ثواب اخروی چه تأثیری در زندگی انسان دارد؛  کسانی که به ثواب اخروی توجه ندارند و دنبال منافع مادی هستند، ایمان قوی و تقوای درستی ندارند و با مشکلات متعدد روبرو می‌شوند.

آیت‌الله فقیهی با بیان اینکه برخی کارها مانند خواندن دو رکعت نماز ممکن است، سختی چندانی نداشته باشد، ولی ثواب بسیار زیادی دارد، اظهار کرد: مشکل ما در ضعف اعمال، کم‌باوری به ثواب و پاداش این کارهاست؛ ایمان و باور ما به ثواب اخروی ضعیف است و تصور می‌کنیم شاید بهشت و حورالعین و قصرهایی در آنجا باشد، در حالی که اگر یقین داشتیم اعمالمان وضعیت بهتری داشت.

وی اذعان کرد: خیلی حرف می‌زنیم ولی اینکه آیا این سخن‌ها در جان ما رسوخ کرده و با همه وجود به آن ایمان داریم، چیز دیگری است. اینکه خیلی از محرمات را ترک نکرده و مستحبات و واجبات را انجام نمی‌دهیم، به خاطر این است که مرگ را کمتر به خاطر می‌آوریم و ایمان ما نسبت به بهشت و جهنم ضعیف است و باور جدی به آن نداریم.

این استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه به همین دلیل خداوند می‌فرماید که اگر می‌دانستند و باور آنان به یقین تبدیل می‌شد، به ثواب واقعی می‌رسیدند، اظهار کرد: ثواب از ریشه «ثوب» است، یعنی عملی که انجام دهیم، بازگشت آن به خودمان است؛ نماز و قرآنی را که می‌خوانیم درست مانند کسی است که پول در بانک ذخیره می‌کند و قطره قطره دریا می‌شود؛ صلوات‌هایی که می‌فرستید و نمازشب‌هایی که می‌خوانید مانند سرمایه‌گذاری در بانک است.

وی با بیان اینکه «مَثُوبَةٌ» نکره و نشان دهنده عظمت است، تصریح کرد: عظمت زندگی ابدی آن قدر زیاد است که اگر بخواهیم منافع مادی را با اخروی مقایسه کنیم، قابل قیاس نیست.

سحر و جادو مشکل یهود را حل نمی‌کنند

این استاد حوزه با بیان اینکه قرآن فرموده است که ای یهودیان فکر نکنید سحر و جادو مشکل شما را حل می‌کند ولی آخرت به درد شما نمی‌خورد، تصریح کرد: این اشتباه بزرگی است که انسان آخرت و بهشت را فراموش کند و آن را به دنیا بفروشد.

وی با اشاره به واژه خَيْرٌ و با بیان اینکه مفضل‌علیه آن ذکر نشده است، تصریح کرد: چون مفضل‌علیه ذکر نشده است، معنایش این است که ثواب آخرت از تمام منافع دنیا بالاتر است؛ اما دو نکته باید در کنار هم باشد؛ ایمان در کنار تقوا. کسی ممکن است بگوید من به خدا ایمان دارم، ولی گناه می‌کند و تقوا ندارد؛ این ثواب شامل حامل چنین افرادی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه علمای یهود و کسانی که دنبال سحر و جادو هستند نه ایمان درست و نه تقوای درستی دارند، اظهار کرد: در آیه فرمود: «وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا ...»؛ در اینجا «وَلَوْ» به یهود برمی‌گردد که ولو امتناعیه است؛ یعنی قوم یهود نه ایمان به پیامبر(ص) می‌آورند و نه تقوا پیشه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه خدا دوست دارد انسان‌ها بفهمند که آخرت ارزش بالایی دارد، افزود: یکی از مشکلات جامعه ما که در آن محرمات و فساد زیاد شده است همین ایمان ضعیف به آخرت و بهشت و جهنم است. اگر اعتقاد قوی نسبت به آخرت داشتیم واجبات را بیشتر انجام می‌دادیم و اختلاس‌ها کم می‌شد و این همه دنبال ثروت و مقام رفتن کم می‌شد؛ اعتقادات ما ضعیف شده است و نمی‌دانیم که عاقبت گناه در جهنم چقدر سخت است.

آیت‌الله فقیهی با بیان اینکه تقوا فقط دوری از محرمات نیست، تصریح کرد: هم اداء واجبات و هم پرهیز از منکرات، تقوا نامیده می‌شود؛ لام در کلمه لمثوبه در آیه دلالت بر قطعیت است؛ یعنی حتماً خداوند وعده‌ای که داده است خلف وعده نخواهد کرد و ثواب اخروی حتماً شامل حال همه بندگان است و ثواب آن را خواهند دید.

استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه انسان جزای ذره‌ای خیر و بد را می‌بیند و عکس‌العمل اعمالش به او باز می‌گردد، تصریح کرد: در آخرت هم انسان همان نصیب را خواهد داشت که در دنیا به دست آورده است.

انتهای پیام
captcha