قرآن کریم مردم را اقامه‌کننده قسط معرفی می‌کند
کد خبر: 3860681
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
آیت‌الله فقیهی:

قرآن کریم مردم را اقامه‌کننده قسط معرفی می‌کند

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد سطح عالی حوزه با اشاره به آیه شریفه 25 سوره حدید، تصریح کرد: گاهی گفته می‌شود عدالت باید از سوی رهبری و مسئولان به تنهایی انجام شود، ولی آیه مؤید آن است که عدالت به دست خود مردم باید انجام شود و مسئولان باید هدایت این مسیر را بر عهده داشته باشند و در این مسیر پیشگام باشند.

اختلاس و حقوق‌های نجومی نتیجه دوری از اسلام است/ عقلانی بودن نظریه ولایت فقیهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد حوزه علمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 9 آذرماه، در نشست علمی تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب که در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد، با اشاره به مقوله تربیت که در بیانیه مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: آیه «نفر» بر تبلیغ و تربیت درست مردم تأکید دارد و تربیت صحیح، همان بصیرتی است که مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان بر آن تأکید فرموده‌اند.

وی با اشاره به آیه شریفه 25 سوره حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» تصریح کرد: معنای آیه این است که در حکومت اسلامی به هیچ عنوان دیکتاتوری وجود ندارد؛ بلکه تربیت و بصیرت با کمال آزادی است تا عدالت از سوی خود مردم انجام شود.

فقیهی بیان کرد: گاهی گفته می‌شود عدالت باید از سوی رهبری و مسئولان به تنهایی انجام شود، ولی آیه مؤید آن است که عدالت به دست خود مردم باید انجام شود و مسئولان باید هدایت این مسیر را بر عهده داشته باشند و در این مسیر پیشگام باشند.

فقیهی بیان کرد: اینکه مقام معظم رهبری بر مردمی بودن حکومت و مورد اعتقاد و ایمان مردم بودن آن تأکید دارند به خاطر این است که حکومت مردمی پایدار می‌ماند وگرنه با عدالت یک یا چند نفر در جامعه عدل اقامه نخواهد شد و البته لازمه اجرای عدالت این است که گروهی وجود داشته باشند تا مسلط بر احکام باشند و عدالت و مصادیق و احکام آن را بلد باشند.

این استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه کسی باید مربی جامعه باشد که احکام را بهتر از همه می‌داند و اجرا می‌کند، اظهار کرد: معنای ولایت فقیه که همه عقلا آن را قبول دارند و اثبات آن نیازی به آیه و روایت هم ندارد، همین تربیت است؛ در هر حکومتی، عالم‌ترین و عامل‌ترین فرد به قانون اساسی یک کشور سزاوارترین فرد به اداره آن است؛ بنابراین کسانی که عالم به قانون هستند، ولی عامل نیستند، صلاحیت ندارند و ولایت فقیه هم چون عالم‌ترین و عامل‌ترین فرد به قانون اسلام است لیاقت اداره کشور را دارد.

فقیهی با تأکید بر اینکه ادله نقلیه برای اثبات ولایت فقیه در جای خود محترم و معتبر، ولی این مسئله با عقل هم قابل اثبات است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری، اعلم و اعمل به قانون هستند و با کمال علم و فقاهت به قانون اسلام و اساسی عمل کرده و از آن آگاه‌اند و باید همه با تبعیت از ایشان عدالت را در جامعه نمودار کنیم.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه ایشان به کرات بر بصیرت و تربیت تأکید فرموده‌اند، بیان کرد: ولایت فقیه بهترین مربی در جامعه است تا خود مردم عدالت را به خوبی پیاده کند.

وی با بیان اینکه انسان قبل از آن که خودش را نسازد نمی‌تواند جامعه را بسازد، افزود: مقام معظم رهبری فردی خودساخته هستند که نقطه منفی در زندگی ایشان وجود ندارد.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امروز اگر در کشور شاهد اختلاس و حقوق نجومی، دزدی بین المال و قانون‌شکنی برخی افراد هستیم ناشی از دورشدن از اسلام است؛ زیرا هرکجا به اسلام ملتزم بودیم رشد داشتیم ولی هر جا دور شدیم ضربه خوردیم.
فقیهی تصریح کرد: قوه قضائیه باید با مفاسد کشور از جمله دست‌اندازی در بیت‌المال برخورد کند تا عدالت در کشور به دست آید زیرا بدون عدالت، پیشرفت ثمری نخواهد داشت.
انتهای پیام
captcha