مراحل فسق و کفر تدریجی است/ نقش امیددهی در تقویت روحیه
کد خبر: 3861165
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
آیت‌الله فقیهی:

مراحل فسق و کفر تدریجی است/ نقش امیددهی در تقویت روحیه

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه مراحل فسق و کفر تدریجی است، اظهار کرد: بعد از ایرادات فراوانی که کافران به پیامبر(ص) گرفتند، خداوند به ایشان فرمود که ای پیامبر تو نسبت به سخنان آن نومید نشو؛ قرآنی را بر تو نازل کردیم که آیات بینات و سخن روشنی است.

مخالفان قرآن مخالف عقل هستند/ تدریجی بودن فسق و کفربه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح عالی حوزه، ۱۱ آذرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه بقره به آیه ۹۹ این سوره پرداخت و گفت: در آیات قبل بیان شد که علمای یهودی خدمت پیامبر(ص) رسیدند و مدعی شدند که چون آیات قرآن از سوی جبرئیل بر تو نازل شده ما به آن ایمان نمی‌آوریم و اگر از خدا بود ایمان می‌آوردیم؛ پیامبر(ص) هم فرمود جبرئیل، فرشته است و از طرف خدا برای من پیام آورده است.

وی با بیان اینکه آنان در میان قوم خود تبلیغ کردند که قرآن، مطلب قابل فهم و درست و حسابی ندارد، افزود: این سخنان، حرف‌های بی منطق، بدون برهان و دلیلی است که سبب تضعیف روحیه مومنان می‌شد؛ درست مانند اینکه یک روحانی برای تبلیغ به منطقه‌ای می‌رود اگر افراد آن منطقه برخورد غیرمنطقی داشته باشند. به حرف‌های او گوش ندهند و زیر سؤال ببرند که ممکن است سبب تضعیف روحیه مبلغ و روحانی شود.

فقیهی بیان کرد: یکی از مسائلی که از نظر روانی مهم است این است که وقتی روحیه برخی افراد ضعیف شد رهبر و مولی به او روحیه می‌دهد و در این آیه خدا به پیامبر روحیه داده است؛ یکی از عوامل موفقیت یک مبلغ دین و هر انسانی، این است که روحیه خود را در سطح بالا نگه دارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری هم وقتی کمی در مردم نومیدی ایجاد شد با اطمینان و صلابت و قدرت سخنرانی می‌کنند و آنان را نسبت به آیند درخشان امیدوار می‌کنند و این روحیه می‌تواند نقش مهمی در موفقیت فرد داشته باشد.

وی افزود: بعد از ایرادات فراوانی که به پیامبر گرفتند خداوند به ایشان فرمود که ای پیامبر تو نسبت به سخنان آن نومید نشو؛ ما قرآنی را بر تو نازل کدیم که آیات بینات و سخن روشنی است؛ محکم و مستحکم باش؛ این قرآن فاصل میان صدق و کذب و حق و باطل و حسن و قبح است؛ کار‌های خوب و بد را جدا کرده و حق را برای طالب آن متمایز می‌کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه کثرت گناه تدریجاً سبب فاسق شدن و کافر شدن انسان است، اضافه کرد: این مسئله تدریجی است، ابتدا فرد گناهی را مرتکب می‌شود و بعد بر آن اصرار می‌ورزد و بعد از مدتی به وادی کفر می‌رسد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در این زمانه باید مراقبت زیادی از فرزندانمان داشته باشیم تا به فسق و کفر نیفتند؛ برخی گلایه می‌کنند که فرزند ما نماز می‌خوانده و در مجالس اهل بیت شرکت می‌کرده، ولی الان کاهل نماز شده و در مجالس عزا نمی‌آید، چون انسان به تدریج از خدا دور می‌شود.

فقیهی با بیان اینکه اگر از نگاه دینی هم بررسی نکنیم باز برخی امور را نباید به لحاظ عقلانی و وجدانی انجام دهیم، بیان کرد: دین و ایمان را هم اگر کنار بگذاریم باز گناه و ظلم و بی‌عدالتی قبیح و عدل خوب است؛ کسانی که مال مردم را می‌خورند و اختلاس می‌کنند اگر دین و ایمان هم ندارند، ولی خداوند عقل که به آن‌ها داده است و اگر به عقلشان هم توجه می‌کردند مرتکب این کار نمی‌شدند.

این استاد برجسته حوزه اظهار کرد: این همه افرادی که ظلم کرده و دروغ می‌گویند و مال دیگران را می‌خورند به خاطر هوا‌های نفسانی است که سبب دوری انسان از مسیر صحیح می‌شود؛ هوای نفس سبب دوری از مسیر عقل می‌شود و فرد بی عقل هم مرتکب هر کاری خواهد شد.

وی افزود: کسانی که مخالفت با قرآن می‌کنند در حقیقت با عقل مخالف هستند، زیرا قرآن انسان را به خوبی و نیکی که موید عقل است دعوت کرده است، ولی انسان‌ها به خاطر مال و قام و ثروت و ریاست آن را زیر پا می‌گذارند.

وی با بیان اینکه قرآن معجزه باقیه است که نبوت و معاد و توحید و امامت و همه معتقدات با آن اثبات می‌شود تصریح کرد: قرآن برای آوردن یک آیه و سوره تحدی کرده، ولی این همه اندیشمندان و دانشمندان دنیا نتوانسته‌اند همانند آن بیاورند بنابراین این اصل عقلی مثبت حجیت قرآن است و وقتی حجیت قرآن ثابت شد اثبات همه معتقدات با آن هم ممکن است.

انتهای پیام
captcha