حضور اساتید جوان در ترکیب هیئت داوران
کد خبر: 3874127
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰

حضور اساتید جوان در ترکیب هیئت داوران

گروه مسابقات ــ داور بخش لحن مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از نوآوری در ترکیب داوری گفت و اظهار کرد: انتخاب افرادی از میان اساتید برتر و بین‌المللی کشور و در کنار آن رتبه‌داران و نخبگان ادوار قبل، سطح داوری‌ها را افزایش داد.

الهام سطانی نژادالهام سلطانی‌نژاد، قاری و حافظ کل قرآن، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه شهید باهنر کرمان است و در همین دانشگاه نیز تدریس می‌کند. او داوری بخش لحن رشته حفظ 10 جزء سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) را برعهده داشت. در ادامه گفت‌وگو خبرنگار ایکنا با این فعال قرآنی را می‌خوانیم؛

ایکنا ـ در ادوار گذشته عضو تیم داوری این مسابقات بودید؟ سطح شرکت‌کنندگان را چگونه ارزیابی کردید؟

امسال برای نخستین سال در هیئت داوران حضور داشتم و در دوره‌های گذشته عمدتا جزو متسابقان رشته قرائت تحقیق بودم؛ همچنین چند دوره حائز رتبه شده‌ام. اکثر متسابقان مسلط بودند، اما همچنان آموزش به این عزیزان ضروری است به این معنا که باید در شهرهای مختلف، بازآموزی فنون قرائت قرآن صورت گیرد.
از موارد مثبت این دوره می‌توان به ترکیب هیئت داوران اشاره کرد؛ انتخاب از میان اساتید برتر کشوری، سطح داوری را ارتقا داده است. وجه تمایز این دوره در این بود که داوران از تمام نقاط کشور دعوت شده بودند، از سوی دیگر شاهد حضور قاریان و حافظانی که تا ادوار قبل جز برترین افراد بوده و حائز رتبه می‌شدند. این شرکت‌کنندگان ادوار قبل، نسبت به آئین‌نامه و ضوابط اشراف دارند و اینگونه وضعیت متسابق را درک می‌کنند که این از نقاط مثبت این دوره مسابقات است.

ایکنا ـ برخی از داوران درباره زمان برگزاری مسابقات گلایه داشتند، نظر شما در این باره چیست؟

اگر در ایام تابستان برگزار می‌شد، بالطبع شرکت‌کنندگان بیشتری امکان حضور پیدا می‌کردند و آن هنگام شرایط بهتری برای شرکت دانش‌آموزان و مقطع زیر 16 سال فراهم بود.

ایکنا ـ هر ساله بخش مردمی عهده‌دار برگزاری این مسابقات است؛ نقش خیرین در پشتیبانی از چنین فعالیت‌های قرآنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این حضور جدی می‌تواند نه‌تنها الگویی برای دیگر افرادی باشد که علاقه‌مند به شرکت در امور فرهنگی و خیرین عرصه‌های قرآنی و دینی است، بلکه الگوی مطلوبی برای بخش دولتی نیز هست. اینکه فردی در امر برگزاری مسابقات قرآن در این ابعاد مؤثر واقع شده است، وزنه‌ای برای جامعه قرآنی است که زمینه امیدواری جوانان و نوجوانان را به فعالیت‌های قرآنی فراهم می‌کند. هر چند نباید به این بسنده کرد و اینگونه فعالیت‌ها باید بیش از این ارتقا یابد. اگر این مدل فعالیت‌ها در کشور رو به گسترش رود، زمینه‌های جذب علاقه‌مندان به این عرصه را فراهم می‌کند.

معتقدم چه بخش خصوصی و چه دولتی، باید بیشتر به امور قرآنی بپردازند و همچنین از خیرین به موقع قدردانی شود. به عبارت دیگر برگزار کردن مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) آن هم در بخش مردمی قابل تحسین است و حتما انگیزه و ‌نیت خیرخواهانه‌ای است، چنانکه در قرآن در سوره مبارکه بقره، آیه 262 آمده است: «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى ۙ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» و در آیه 97 سوره مبارکه نحل آمده است: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» و قطعاً بنابر نص صریح قرآن، حیات طیبه و پاکیزه‌ای نصیب این افراد می‌شود و امیدوارم اینگونه بانیان خیر، در جامعه تعداد روزافزونی یابند.

ایکنا ـ پیشنهادی برای ارتقای سطح کیفی مسابقات دارید؟

دو مرحله‌ای شدن مسابقات، پیشنهاد خوبی است، به‌گونه‌ای که یک مرحله آن در سطح استان‌ها برگزار شود و سپس بهترین‌ها به مرحله کشوری اعزام شوند. از سوی دیگر نیز این دارالقرآن در برخی از استان‌ها دارای شعبه است و می‌توانند با تبلیغات بصری تعداد افراد بیشتری را در مرحله استانی پذیرش کنند؛ چرا که همه با فضای مجازی آشنایی ندارند. به عبارت دیگر اگر هم سطح مرحله کشوری بالاتر می‌رود و هم تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله اولیه افزایش می‌یابد.

یادآور می شود، الهام سلطانی‌نژاد از سن پنج‌ سالگی فراگیری فنون تلاوت قرآن را در محضر برادرانش آغاز و از  9سالگی در مسابقات دانش‌آموزی شرکت کرده است. او دارای رتبه‌های متعدد در رشته قرائت تحقیق و ترتیل است که از جمله آن می‌توان به رتبه اول مسابقات ملی دانشجویان ایران، معرفی به عنوان نخبه قرآنی دانشجویان ایران در سال 87 و ... اشاره کرد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
حدیث پور افشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۵:۲۴
3
0
چقدر من استاد سلطانی رو دوست دارم واقعا استادی قرآنی و متواضع هستن و درس ها از ایشون گرفتم.
captcha