پیشنهاد افزودن رشته حفظ 5 جزء قرآن برای تشویق نوجوانان
کد خبر: 3875130
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
داور حسن حفظ مسابقات امام علی(ع) بیان کرد:

پیشنهاد افزودن رشته حفظ 5 جزء قرآن برای تشویق نوجوانان

گروه مسابقات ــ زهره قلع‌ریز، پیشنهاد داد تا رشته حفظ پنج جزء قرآن همانند ادوار گذشته به رشته‌های مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) افزوده شود.

*پیشنهاد افزودن رشته حفظ 5 جزء برای تشویق نوجوانانزهره قلع‌ریز، داور بخش حُسن حفظ سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) از سال 75 تاکنون در میان اعضای هیئت داوران مسابقات مختلف حضور دارد. او در سال 84 با حضور در طرح غیر حضوری مؤسسه مهد قرآن اصفهان موفق به حفظ کل می‌شود. در ادامه با نظرات این فعال قرآنی درباره دوره اخیر این مسابقات آشنا می‌شویم؛

ایکنا ــ سطح حافظان شرکت‌کننده در سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) را چگونه ارزیابی کردید؟
حُسن حفظ برای بیشتر متسابقان به دلیل رسیدن به امتیاز حد نصاب و دریافت هدیه بسیار مهم است. امتیاز این بخش 100 و رقابت تنگاتنگ بود. همچنین شاهد حضور افرادی بودم که برای نخستین‌بار حضور یافته بودند و اغلب دو دلیل را برای حضورشان مطرح می‌کردند، برخی حضور رقبایی از سراسر کشور را فرصت مناسبی می‌دانستند تا محفوظات خود را محک بزنند. عده‌ای نیز از حیث مبلغ اهدایی آن شرکت کرده بودند که خود انگیزه‌ای می‌شود برای ادوار بعدی تا تعداد اجزای بیشتری را حفظ کرده و سطح دانش فنون قرآنی خود را افزایش دهند.

ایکنا ــ نظر شما درباره ترکیب اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقات چیست؟
هیئت داوران در سیزدهمین دوره متشکل از داوران و اساتید قرآنی ممتاز مسابقات بین‌المللی، کشوری و استانی سازمان اوقاف و امور خیریه از سرتاسر ایران دعوت شده بودند. همگی از لحاظ فنی در سطح خوب و دارای تجربه زیادی بودند و برای نخستین بار در هیئت داوری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) دعوت شدند در حالی که سال‌های گذشته بیشتر از داوران ساکن استان‌های قم و تهران دعوت می‌شد.

ایکنا ــ وجه تمایز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با دیگر مسابقاتی که شاهد برپایی آن بودید، بیان کنید؟
این مسابقات مردمی، بیشتر آزمونی است که همه از آن بهره‌مند می‌شوند. در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه، شرکت‌کنندگانی که نکات تجویدی را در سطح خوب نمی‌دانند و صوت و لحن‌شان ضعیف است در همان مرحله مقدماتی(شهرستانی) از دور رقابت‌ها کنار می‌روند. البته برخی از شرکت‌کنندگان نسبت به آئین‌نامه اطلاع کاملی نداشتند و بهتر است پیش از برگزاری مسابقه در قالب جلسه و کارگاهی این مفاد آیین‌نامه مطرح تا تجربه‌‌ای برای سال‌های بعدشان باشد.

ایکنا ــ تعداد زیاد متسابقان موجب خطای در داوری نشد؟
این ازدحام شرکت‌کنندگان موجب خوشحالی است. امسال شاهد برنامه‌ریزی منظم و منسجم بودیم و از سوی دیگر داوران باتجربه و باسابقه حضور داشتند، هر چند نمی‌توان به طور مطلق گفت خطایی رخ نداده است.

ایکنا ــ نظر شما درباره افزوده شدن رشته‌های جدید به مسابقات چیست؟
معتقدم بیشتر بر روی کیفیت مسابقات کار شود. البته اگر رشته حفظ پنج جزء نیز به مانند گذشته به مسابقات به ویژه در گروه سنی زیر 16 سال افزوده شود، تشویقی برای نوجوانان است.

یادآور می‌شود، سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان از 3 تا 10 بهمن‌ماه در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران برگزار شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha