خیّرین از تشکیل محافل قرآنی حمایت کنند
کد خبر: 3874881
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
پریسا مجرد:

خیّرین از تشکیل محافل قرآنی حمایت کنند

گروه مسابقات ــ داور مسابقات و قاری قرآن از شهر ارومیه اظهار کرد: مسابقات قرآن فضایی همراه با استرس را ایجاد می‌کند و کمتر می‌توان در آن معنویت را یافت، مناسب است تا خیرین قرآنی بر آن باشند تا از برپایی محافلی ویژه استماع قرآن برای بانوان حمایت کنند.

پریسا مجرد، داور بخش صوت رشته قرائت تحقیق و ترتیل سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه دومین مرتبه است در ترکیب هیئت داوران این مسابقات حضور یافته‌ است، درباره نقاط مثبت و ضعف این دوره گفت: برگزاری مسابقات در محل اسکان شرکت‌کنندگان، نکته بسیار مثبت و از سوی دیگر برپایی این مسابقات در شهر مقدس قم و در جوار حضرت فاطمه معصومه(س) خود نوعی هدیه به همه شرکت‌کنندگان بود.

وی با اشاره به حضور قاریان و مرتلان خوب و برتر استان‌ها در این مسابقات، ادامه داد: تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بالاست و بعضا افرادی که حتی دارای تلاوت‌های سطح پائینی هستند در این محل حاضر شده‌اند و دلیل آن این است تا حضور در یک رویداد کشوری را تجربه کنند، بنابر این خود این حضور نیز جنبه تشویقی دارد.

مجرد درباره میزان حمایت‌های مردمی از فعالیت‌های قرآنی، گفت: اینکه خیرین در حوزه قرآنی فعالیت می‌کنند، قابل تقدیر است چه چیزی بهتر از اینکه نوجوان و جوان در مسیر فراگیری قرآن قرار گیرند، اما تنها اشکال این است که فضای مسابقات به دلیل کسب رتبه از معنویت خالی می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته که خود یک شرکت‌کننده در مسابقات قرآن بودم، بیشتر از فضای معنوی و برنامه‌های جانبی مثل نماز جماعت، بیان احادیث و سخنرانی‌ها بهره‌مند می‌شدم و در مسابقات نسبت به الان بیشتر فضای معنوی حاکم بود، اما به مرور که تعداد و وسعت مسابقات قرآن بیشتر شد، آن فضای معنوی کم‌ر‌نگ شد و جنبه‌های رقابتی و تلاش برای دریافت رتبه بیشتر شد. باید تمام تلاش دست‌اندکاران بخش دولتی و مردمی بر این باشد که معنویت را در این رویدادها حاکم کنند.

مجرد درباره نقش بانوان و حضورشان در فعالیت‌های قرآنی، گفت: مادر که قرآنی باشد این موضوع را در تربیت فرزندانش سبک زندگی‌‌اش می‌توان متوجه شد و حتی قرآنی بودن بانوان بر روی همسرانشان نیز اثرگذار است. معتقدم بانوان باید بیشتر به قرائت ترتیل‌ بپردازند، زیرا کرسی و محافل برای اجرای بانوان قاری و تحقیق‌خوان فراهم نیست. اقبال مردم برای نشستن و استماع تلاوت قرآن، پایین آمده است. اگر خیّرین بتوانند به جای هزینه مسابقات قرآن، کرسی‌ها و محافل قرآنی در سطح استان‌ها با در نظر گرفتن هدایا و مسابقه حضوری میان قراء و حفاظ آن شهر و استان، برگزار کنند، شاهد این رقابت‌های میلی‌متری نخواهیم بود تا موجب عصبانیت و اضطراب متسابقان شود.

پریسا مجرد، متولد سال 57 از ارومیه است که از 12سالگی فعالیت قرآنی‌اش را با قرائت قرآن صبح‌گاه مدرسه آغاز کرده است و سپس با حضور در مسابقات به دنبال محک زدن سطح تلاوتش می‌شود. وی مشوق اصلی‌اش برای ورود به این عرصه را همراهی خوب پدر و مادرش می‌داند و با وجود اینکه از فن تلاوت بی‌اطلاع بودند و آنها بدون هیچ محدودیتی وی را برای شرکت در مسابقات تشویق می‌کردند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha