حضرت زهرا(س)؛ مظهر كوثر جاری قرآن / بانویی كه الگوی امام زمان شد
کد خبر: 3878858
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

حضرت زهرا(س)؛ مظهر كوثر جاری قرآن / بانویی كه الگوی امام زمان شد

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با یادآوری جایگاه و فضیلت‌های حضرت زهرا(س) گفت: امروز حضرت فاطمه(س) مظهر كوثر جاری قرآن است كه از او نسل پیامبر(ص) تداوم یافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اكبر مهدی‌پور، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگر دینی برجسته كشورمان در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، ضمن تبریك فرا رسیدن سالروز ولادت بانوی دو عالم، حضرت زهرا(س) به تبیین جایگاه و فضیلت‌های این حضرت مطابق با روایات اسلامی پرداخت.

وقتی كه قداست از مادر به دختر می‌رسد

وی افزود: وجود مقدس رسول خدا(ص) در 25 سالگی با حضرت خدیجه ازدواج كردند كه طبق تحقیقات به عمل آمده حضرت خدیجه(س) هم در آن 25 ساله بودند و اینكه می‌گویند ایشان در زمان ازدواج 40 سال داشتند، دروغ است و حتی بزرگانی چون حاكم نیشابوری هم نوشته‌ است كه سن 40 سالگی ایشان درست نیست.

مهدی‌پور ادامه داد: حضرت خدیجه(س) در سال 5 قبل از بعثت فرزندی به نام قاسم دنیا آوردند كه پیامبر(ص) به همین خاطر به‌عنوان ابوالقاسم كنیه گرفتند و بعد از بعثت نیز حضرت خدیجه(س) فرزندی به نام عبدالله به دنیا آوردند كه در یك و نیم سالگی فوت كرد و قاسم هم در 4 سالگی فوت كرد لذا دیگر پیامبر(ص) فرزند ذكوری نداشتند تا اینكه در سال 5 بعثت، حضرت فاطمه(س) متولد شد.

این پژوهشگر دینی برجسته كشورمان اضافه كرد: زمانی كه به پیامبر می‌گفتند او ابتر است و پسر ندارد لذا بعد از وفات شریعتش از بین می‌رود، خداوند در قرآن كریم خطاب به پیامبر(ص) فرمود «إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ؛ ما تو را [چشمه] كوثر دادیم» (آیه یك سوره كوثر) و كوثر نیز یعنی خیر كثیر.

وی بیان كرد: امروز در روی زمین قریب 80 میلیون سید داریم كه همگی از تبار حضرت زهرا(س) هستند، علی‌رغم اینكه در طول تاریخ سادات زیادی را كشتند و در روز عاشورا تمام فرزندان امام حسین(ع) به جز امام سجاد(ع) و تمام فرزندان امام حسن(ع) به جز حسن مثنی را به شهادت رساندند اما از نسل این دو امروز 80 میلیون نفر سید داریم.

مهدی‌پور گفت: اگر حضرت محسن(ع) زنده می‌ماند و مقدر بود كه بزرگ شود و ازدواج كند و صاحب فرزند شود باید اكنون 40 میلیون سید هم از نسل آن حضرت داشته باشیم اما متأسفانه با آن هجومی كه به خانه وحی انجام شد و حضرت محسن(ع) به شهادت رسید، یك سوم عترت پیامبر(ص) از دنیا رفتند.

چگونگی تداوم نسل پیامبر(ص)

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با تأكید بر اینكه امروز حضرت فاطمه(س) مظهر كوثر جاری قرآن است كه از او نسل پیامبر(ص) تداوم یافته است، گفت: پیامبر(ص) همواره می‌فرمود عترت تمام پیامبران از سلب آن‌هاست اما عترت من از سلب امیرالمؤمنین(ع) و از بطن حضرت زهرا(س) است.

وی، رفتار پیامبر مكرم اسلام(ص) با حضرت زهرا(س) را یادآور شد و گفت: پیامبر(ص) با حضرت زهرا(س) همانند مادر رفتار می‌كردند، وقتی كه حضرت زهرا(س) وارد اتاق می‌شدند پیامبر(ص) برمی‌خاست دست فاطمه(س) را می گرفت و می‌بوسید و در جای خودش می‌نشاند و هر وقت هم پیامبر(ص) به خانه حضرت زهرا(س) می‌رفتند حضرت همین رفتار را با پیامبر(ص) داشتند.

مهدی‌پور بیان كرد: گاهی برخی از زن‌ها به پیامبر(ص) اعتراض می‌كردند كه فاطمه(س) بزرگ شده است و این همه محبت و بوسیدن دست و سینه خوب نیست اما پیامبر(ص) می‌فرمود خداوند به من امر فرموده كه من با ایشان اینگونه رفتار كنم و این صرفاً عاطفه پدری و فرزندی نیست بلكه امر خداست.

این پژوهشگر دینی كشورمان اظهار كرد: زمانی كه حضرت خدیجه(س) از دنیا رفت، فاطمه(س) 5 ساله بود و در آنجا زانوی پیامبر(ص) را بغل كرده بود و می‌پرسید مادرم كجاست؛ جبرئیل آمد و به پیامبر(ص) گفت خداوند سلام می‌رساند و می‌گوید سلام مرا به فاطمه(س) برسانید و بگویید كه مادرش در قصری از بهشت است كه در آنجا هیچ سر و صدایی نیست، چرا كه حضرت خدیجه(س) برخلاف برخی از زنان دیگر پیامبر(ص)، خانه پیامبر(ص) را بی‌سر و صدا كرده بود، كه این احادیث در كتاب بخاری هم آمده است.

وی با بیان اینكه حضرت خدیجه(س) یكی از 4 بانوی بزرگ بهشت است، گفت:‌ حضرت مریم(س)، حضرت آسیه(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه(س) بانوان بزرگ بهشت هستند كه هر كدام از این‌ها سرور زنان زمان خود بودند.

مهدی‌پور احادیث و روایات مختلفی را درباره مناقب حضرت خدیجه(س)، مادر حضرت زهرا(س) را برشمرد و گفت: طبق روایات اسلامی، حضرت خدیجه(س) افضل و اشرف همسران پیامبر(ص) بود و خود پیامبر(ص) هم فرموده‌اند كه خدیجه(س) افضل امهات المؤمنین است كه البته با این كلمات حق حضرت فاطمه(س) ادا نمی‌شود.

سبك زندگی فاطمی

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه فرازهایی از سبك زندگی فاطمی را یادآور شد و گفت: حضرت زهرا(س) الگویی برای دختران،‌ همسران و مادران بودند یعنی دختر نمونه برای پدر، همسر نمونه برای شوهر و مادر نمونه برای فرزندان كه باز هم در اینجا دامنه مناقب ایشان بسیار گسترده است و می‌توان ساعت‌ها درباره شیوه زندگی حضرت سخن گفت.

وی گفت: حضرت زهرا(س) در لحظات آخر عمرشان فرمودند علی(ع) جان ما را حلال كن و در این دورانی كه با شما زندگی كردم، یك كلمه دروغ نگفتم و خیانت نورزیدم و حضرت علی(ع) فرمودند شأن تو بالاتر از این‌هاست. حضرت زهرا(س) فرمود من تو را بر خودم و فرزندانم مقدم داشتم و هرگزی چیزی از تو درخواست نكردم تا اگر احیاناً نداشتید، خجالت بكشید و سپس حضرت گریه كردند كه حضرت علی(ع) پرسیدند چرا گریه می‌كنی آنكسی كه باید گریه كند، من هستم اما حضرت زهرا(س) پاسخ دادند به خاطر آنچه كه بعد از من برای تو پیش خواهد آمد گریه می‌كنم زیرا می‌دانست كه چه حوادث تلخ و ناگواری برای ایشان در پیش خواهد بود.

مهدی‌پور همچنین سیره عبادی حضرت زهرا(س) را یادآور شد و گفت: حضرت زهرا(س) آن‌قدر عبادت می‌كرد كه پاهای مباركش ورم می‌كرد و شبهات تا صبح در حال عبادت بود و روزها غالباً روزه بود و در عین حال به همسایگان و فقرا و یتیمان می‌رسید. باغ فدك به نام آن حضرت بود اما حتی از یك حبه گندم آن استفاده نكرد و همواره محصولات آن را میان فقر ا توزیع می‌كرد.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان تأكید كرد:‌زندگی حضرت زهرا(س) الگوی زندگی‌هاست، چنانچه امام زمان(عج) می‌فرماید دختر پیامبر(ص) برای من امام زمان بهترین الگو است یعنی در سطح بالا بهترین الگو زندگی حضرت زهرا(س) است برای كسی كه آن را قدر بداند.

انتهای پیام
captcha