شرکت در انتخابات از مصادیق بارز مقابله با دشمن است
کد خبر: 3880198
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
معاون تهذیب حوزه:

شرکت در انتخابات از مصادیق بارز مقابله با دشمن است

معاون تهذیب حوزه علمیه با بیان اینکه هر سکوت یا سخن، سکون یا حرکتی و مشارکت یا عدم مشارکت که موجب تقویت دشمن و تضعیف جبهه تشیع شود، حرام است، اظهار کرد: شرکت در انتخابات از مصادیق همراهی نکردن و مقابله با دشمن است و عدم حضور نیز به مثابه همراهی با دشمنان است.

حمید ملکی معاون تهذیب حوزه علمیهحجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که برخی می‌گویند چرا باید وجه شرعی به مسائلی مانند انتخابات بدهیم، گفت: وقتی مسئله‌ای شرعی است، شرعی است و نمی‌توان آن را به نام دیگری تعبیر کرد.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه با بیان اینکه این مسئله هم استدلال عقلی و هم شرعی دارد، افزود: هر کسی باید در سرنوشت کشور خود سهیم باشد، اگر مردم شرکت نکنند دشمن شاد می‌شود و دشمن شاد کردن براساس فقه اسلامی حرام است.

ملکی با اشاره به چرایی حرام شدن فروش اسلحه به دشمن در فقه، تصریح کرد: فروش اسلحه باعث تقویت دشمن می‌شود؛ بنابراین هر سکوت، سخن، شرکت کردن یا نکردن، سکون و حرکتی که باعث تقویت دشمن و تضعیف جبهه تشیع شود، حرام است.

معاون تهذیب حوزه علمیه افزود: اینکه برخی افراد در مجموعه نظام به فساد رو آورده‌اند، محکوم است، ولی این فسادها سیستمی نیست. در تمام اعصار و در همه حکومت‌ها افرادی وجود دارند که بر هوای نفس خود مسلط نیستند، از بیت‌المال سوءاستفاده می‌کنند و دچار فرصت‌طلبی و هواپرستی هستند. در دوران حکومت امام علی(ع) نیز این فسادها به اشکال مختلف وجود داشته است.

ملکی اظهار کرد: بنای نظام بر این است که فضا برای تعالی و رشد انسان‌های سالم ایجاد و با فساد مبارزه کند، گرچه افراد به واسطه گرایشاتی که به دنیا دارند، راه‌های پیچیده را طی می‌کنند. شرکت در انتخابات از مصادیق همراهی نکردن و مقابله با دشمن است و عدم حضور، همراهی با دشمنان است.

ملکی با تأکید بر لزوم توسعه فقه انتخابات در حوزه علمیه، بیان کرد: یکی از مسائلی که نیازمندیم تا معرفت عمیق‌تری پیدا کنیم، پرداختن به فقه انتخابات است؛ اینکه کسی به علت ناراحتی از برخی مسائل دیگر، انتخابات را تحریم کند، مطمئناً رفتار درست عقلی و شرعی نیست.

معاون تهذیب حوزه علمیه اظهار کرد: مسئله انتخابات، حیثیتی است؛ اگر کسی با اعضای خانواده خود درگیر باشد، این طور نیست که در را باز کند تا بیگانه وارد حریم او شود؛ باید این مسائل را از هم تفکیک کنیم و لازمه این کار تعمیق باورها در مسئله حضور در عرصه‌های اجتماعی مانند انتخابات است.

وی افزود: پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، آمریکا متصور بود؛ می‌تواند جبهه مقاومت را بترساند و آنان را به عقب‌نشینی وادار کند، ولی وقتی دید کاملاً برعکس شد، عقب‌نشینی کرد.

ملکی در پایان تصریح کرد: کسی که با حضور خود سبب عقب‌نشینی دشمن شود، بی‌شک توفیق بزرگی نصیب او خواهد شد.

انتهای پیام
captcha