موج تسلیت‌های چهره‌های سیاسی برای درگذشت حسین شیخ الاسلام
کد خبر: 3883517
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳

موج تسلیت‌های چهره‌های سیاسی برای درگذشت حسین شیخ الاسلام

چهره‌هایی از جریان‌های مختلف سیاسی؛ از علی‌اکبر ولایتی تا محمدرضا عارف در پی درگذشت حسین شیخ‌الاسلام، دیپلمات با سابقه کشورمان پیام‌های تسلیتی صادر کرد‌ه‌اند.

به گزارش ایکنا؛ در پی درگذشت حسین شیخ الاسلام، دیپلمات با سابقه کشورمان، موج پیام‌های تسلیتی صادر شده است. علی اکبر ولایتی، محمدجواد ظریف، علی لاریجانی، محمدرضا باهنر، محمدرضا عارف، علاء الدین بروجردی، ابوذر ابراهیمی ترکمان در پیام‌های جداگانه‌ای این اتفاق ناگوار را به ملت شریف ایران و خانواده ایشان تسلیت گفته‌اند.

متن پیام علی‌اکبر ولایتی به شرح زیر است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت جناب آقای دکتر حسین شیخ‌الاسلام که سالیان بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف و از جمله در حوزه سیاست خارجی فعالیت داشته و دارای شخصیتی انقلابی، مردمی، متواضع، همراه نظام، انقلاب و رهبری بوده‌اند موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

دکتر حسین شیخ‌الاسلام به عنوان یکی از دیپلمات‌های برجسته کشورمان همواره در مسئولیت‌های مختلف از جمله معاونت عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در دوران تصدی اینجانب، سفارت ایران در سوریه، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مشاورت وزیر امورخارجه، معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی و ... نقش ارزشمند و محوری را در پیشبرد اهداف نظام و انقلاب ایفا نمودند و خدمات مهمی را به کشور عرضه کردند که همواره نام و یاد ایشان به نیکی در اذهان باقی خواهد ماند.

توفیق همکاری نزدیک از دوران وزارت امور خارجه تاکنون با دکتر شیخ‌الاسلام برای اینجانب وجود داشته است که شخصیتی ارزشمند، با اخلاق، متعهد، متخصص و با اخلاص بود.

اینجانب این ضایعه و مصیبت را به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، همکاران و دوستان سابق ایشان در وزارت اموز خارجه و تمامی علاقه‌مندان این شخصیت بزرگوار و ارزشی و خانواده‌ معزز آن مرحوم تسلیت عرض نموده، از خداوند رحمان، تعالی درجات و رحمت و غفران الهی را برای وی و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت می‌کنم.»

علی اکبر ولایتی

ظریف درگذشت شیخ‌الاسلام را تسلیت گفت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیامی درگذشت حسین شیخ‌الاسلام معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و از دیپلمات‌های باسابقه کشور را تسلیت گفت.

 پیام محمدجواد ظریف به‌شرح ذیل است: 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

خبر درگذشت دوست قدیمی، برادر صادق و دلسوز و همکار ارزشمند و پیشکسوت مرحوم حسین شیخ‌الاسلام موجب اندوه فراوان اینجانب و تمامی دوستان و همکاران آن عزیز در وزارت امور خارجه شد. نام حسین شیخ‌الاسلام برای بنده همواره با دیانت، صداقت، صراحت و رفاقت همراه بوده است. مجاهدت‌ها و خدمات صادقانه حسین عزیز هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. از خداوند قادر متعال شادی روح و علو درجات برای این یار دیرین و صبر و اجر برای همسر محترمه و فرزندان عزیز و سایر بازماندگان و همه دوستان و بستگان و همکاران ایشان طلب می‌کنم.

محمدجواد ظریف

لاریجانی درگذشت حسین شیخ‌الاسلام را تسلیت گفت

رییس مجلس در پیامی درگذشت حسین شیخ‌الاسلام - دیپلمات باسابقه و نماینده ادوار مجلس - را تسلیت گفت.

در پیام علی لاریجانی آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت دیپلمات برجسته و مجرب و نماینده ادوار مجلس، مرحوم جناب آقای حسین شیخ‌الاسلام‌ موجب تاسف و تاثر گردید.

ایشان از خدمتگزاران صدیق و چهره‌های دلسوز و و باورمند به آرمان‌های نظام اسلامی و دارای روحیه مکتبی و همت شایسته در حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل بودند.

ضمن عرض تسلیت به دوستان و آشنایان‌، خانواده معزز و سایر وابستگان محترم، از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت می‌کنم.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی»

تسلیت باهنر در پی درگذشت حسین شیخ‌الاسلام

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درگذشت حسین شیخ‌الاسلام بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را تسلیت گفت.

متن پیام محمدرضا باهنر به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

متاسفانه با خبر شدیم که شامگاه پنجشنبه پانزدهم اسفندماه، برادر عزیزمان دکتر حسین شیخ الاسلام دیپلمات کهنه کار کشورمان و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین پس از عمری تلاش و مجاهدت در محور مقاومت و در حوزه اعتلای سیاست خارجی کشور عزیزمان، دار فانی را وداع گفت و به دیدار حق شتافت.

اینجانب که سالها شاهد تلاش و تعهد وصف ناشدنی ایشان در عرصه های گوناگون بودم، این مصیبت را به دوستان و همکاران ایشان در حوزه دیپلماسی و همچنین برادران و اعضای جامعه اسلامی مهندسین و خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن برادر تازه درگذشته علوّ درجات و برای خانواده محترم ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.»

عارف درگذشت شیخ‌الاسلام را تسلیت گفت

همچنین رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پیامی با تسلیت درگذشت حسین شیخ‌الاسلام - دیپلمات باسابقه و نماینده ادوار مجلس - تاکید کرد که او در چارچوب اعتقادات سیاسی خود عمل می‌کرد و هیچگاه از جاده انصاف برای مخالفش خارج نمی‌شد.

در پیام تسلیت محمدرضا عارف آمده است:

«برادر عزیز و رفیق دیرینه‌ام، حسین شیخ‌الاسلام از میان ما رفت و دوستدارانش را در غم و اندوه فرو برد.

رفاقت من با حسین شیخ‌الاسلام به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و به فعالیت مشترکمان در انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا برمی‌گردد. انسانی متواضع، فروتن، اخلاق‌مدار و داری صفات نیک و حسنه که زبانزد همه کسانی بود که با این مرد بزرگوار ارتباط داشتند. تعهد بالای او رمز موفقیت چشمگیر او در صحنه‌های مختلف بود. حسین شیخ‌الاسلام در چارچوب اعتقادات سیاسی خود عمل می‌کرد، ولی هیچگاه از جاده انصاف برای مخالفش خارج نمی‌شد و در حوزه تخصصی‌اش یعنی روابط بین‌الملل چه در دولت اصلاحات و چه در مسئولیت‌های دیگرش در ادوار مختلف با تبحر و تیزهوشی فعالیت می‌کرد.

این ضایعه اسفناک را به خانواده محترم شیخ‌الاسلام و بستگان داغدار و دوستدارانش تسلیت عرض می‌کنم. از خدای بزرگ شادی روح ایشان را خواهانم و امیدوارم با اولیا محشور گردد.»

رییس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پیامی با تسلیت درگذشت حسین شیخ‌الاسلام - دیپلمات باسابقه و نماینده ادوار مجلس - تاکید کرد که جبهه مقاومت یکی از سرسخت‌ترین حامیان خود را از دست داد.

بروجردی درگذشت شیخ‌الاسلام را تسلیت گفت

پیام تسلیت علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به شرح زیر است:

«انا الله و انا الیه راجعون

حسین شیخ‌الاسلام اسوه دیانت، صداقت و اخلاص و عشق به ولایت از میان ما مظلومانه رفت. چقدر سخت و باور نکردنی است ولی واقعیتی است تلخ که نه فقط ما همکار عزیز و انقلابی خود را از دست دادیم بلکه جبهه مقاومت یکی از سرسخت‌ترین حامیان خود را از دست داد.

بنده این ضایعه بزرگ را به محضر گرانقدر مقام معظم رهبری، خانواده محترم ایشان و همه دوستان تسلیت عرض می‌کنم.

خداوند ایشان را غریق رحمات واسعه خویش قرار دهد و به همه بازماندگان به ویژه همسر مکرمه و فرزندان محترم صبر و عجر عنایت فرماید.»

تسلیت ابوذر ابراهیمی ترکمان برای درگذشت شیخ الاسلام

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پیامی درگذشت حسین شیخ‌الاسلام، عضو شورای عالی این سازمان را تسلیت گفت.

متن پیام ابوذر ابراهیمی ترکمان به شرح زیر است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

انا لله و انا الیه راجعون
 
خبر درگذشت جناب آقای دکتر حسین شیخ الاسلام که سال‌های متمادی در عرصه‌های مختلف از جمله در شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منشأ خدمات ارزشمندی در حوزه روابط بین‌الملل بود، موجب تأثر و تأسف گردید.

دکتر شیخ الاسلام به‌عنوان شخصیتی متعهد، مؤمن و متخصص در مسئولیت‌های مختلف از جمله عضویت در شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، معاونت عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، سفارت ایران در سوریه و نمایندگی مجلس شورای اسلامی همراه صدیق انقلاب و رهبری در اعتلای ارزش‌های الهی و پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی بود.

اینجانب، مصیبت وارده را به اعضای شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سایر همکاران و خانواده ‌معزز ایشان تسلیت عرض نموده از خداوند متعال، رحمت و غفران واسعه برای وی و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان مسئلت می‌کنم»
 

حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب درگذشت حسین شیخ‌الاسلام را تسلیت گفت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب طی پیامی در گذشت حسین شیخ الاسلام، سردار بلند آوازه دیپلماسی مقاومت و تقریب که از دانشجویان پیرو خط امام(ره) و بنیانگذاران حزب الله و طرفدار بی بدیل مساله فلسطین بود را تسلیت گفت.

متن پیام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

"لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ ۚ وَمَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ"

درگذشت پیشکسوت دیپلماسی کشور و از بنیانگذاران مقاومت اسلامی در منطقه، جناب دکتر حسین شیخ الاسلام مایه تاسف و تاثر گردید.

بی تردید، مجاهدات و توفیقات ایشان در عرصه های بین المللی در کنار حسن خلق، تقوای مثال زدنی، خدمت بی حاشیه و مواضع اعتدالی، نام و یاد ایشان را در عرصه دیپلماسی سیاسی و فرهنگی، جادوانه کرده،‌ به لطف الهی، مایه تقرب ایشان به درگاه ربوبی خواهد شد.

اینجانب ضمن تعزیت این سوگ سترگ به خانواده محترمشان و به همه همکاران سابق و لاحق ایشان در وزارت خارجه و مجمع جهانی تقریب، از خداوند متعال می خواهم که به همه کارگزاران و پویندگان خدمت، توفیق اقتدا به این نمونه های والای خدمتگزاری را عنایت فرماید و این تأسی را مایه قرب بیش تر آن فقید سعید قرار دهد.

پیام تسلیت جامعه المصطفی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

خبر درگذشت و رحلت برادر گرانقدر، فاضل ارزشمند و دیپلمات انقلابی، آقای حسین شیخ الاسلام معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، که رحمت و رضوان خدای سبحان بر او باد، موجب اندوه و تاسف شد؛ بی شک فقدان این عزیز که عمر خویش را خالصانه صرف انقلاب اسلامی و مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام نمود، آسیبی سنگین است به جامعه اسلامی و جبهه مقاومت؛ امید است خدای متعال با لطف و کرمش این ضایعه حزن انگیز را به نحوی جبران و روح مطهر ایشان با رفقای شهیدش محشور نمایند.
این مصیبت را به محضر رهبر انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران اسلامی، خدمتگذاران در وزارت خارجه، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی، دوستان و همسنگران سیاسی و جهادی و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.
روح مطهرش شاد گردد با قرائت فاتحه و صلوات بر محمد و آل محمد‌.

پیام تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پی درگذشت حسین شیخ الاسلام

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری طی پیامی در گذشت حسین شیخ الاسلام معاونت امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را تسلیت گفت.

انا لله و انا الیه راجعون
خبر رحلت جانسوز دانشمند معزز حوزه بین الملل و معاون مجمع جهانی تقریب بین مذاهب جناب آقای حسین شیخ الاسلام موجب تأسف و تأثر شدید اینجانب و همکاران در مجمع تقریب و دوستان حوزه بین الملل گردید. این فرهیخته عابد عمری را در ترویج و تحکیم انقلاب اسلامی سپری کرد و کارنامه درخشان خدماتش در مجلس شورای اسلامی، سفارت جمهوری اسلامی و در حوزه وحدت امت اسلامی و تقریب بین مذاهب بخشی از افتخارات اوست که بر تارک تاریخ تا ابد خواهد درخشید.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولی عصر حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف و ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی این مصیبت اندوهناک را به خانواده و خاندان محترم ایشان و اصحاب تقریب و همکاران حوزه بین الملل تعزیت عرض می کنم و از خداوند رحمان برایشان صبر واجری پایدار آرزومندم.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب
حمید شهریاری

پیام تسلیت رئیس دفتر رئیس جمهور در پی درگذشت حسین شیخ الاسلام

متن پیام تسلیت محمود واعظی به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت برادر عزیزم، حاج حسین شیخ الاسلام، یار دیرین و رفیق صمیمی و بی ریای دوران تحصیل و مبارزات دانشجویی، تاثر و اندوه فراوان بر دلم نشاند.

برای من افتخاری بود که در سالهای طولانی در کنار این بزرگمرد عرصه سیاست، فرهنگ و خادم متعهد و انقلابی فعالیت داشتم.

ایشان در عرصه خدمتگزاری همواره فردی دلسوز و مردمی و به عنوان یک چهره سیاسی، دیپلماتی اخلاق‌مدار، متشرع و کارآمد برای نظام اسلامی بود که خدمات خالصانه‌اش به ویژه در تقریب مذاهب اسلامی، همواره در یادها و خاطره‌ها باقی خواهد ماند.

اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم این عزیز سفر کرده و همکاران وزارت‌خارجه‌ام صمیمانه تسلیت می گویم و برای این مرحوم مغفور علو درجات و برای بازماندگان سلامتی و صبر از درگاه خداوند بزرگ خواهانم.

دلنوشته حداد عادل برای مرحوم شیخ الاسلام

غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت درگذشت حسین شیخ الاسلام دلنوشته‌ای نوشت؛ متن این دلنوشته به شرح ذیل است:

دیشب، یعنی پنجشنبه شب پانزدهم اسفند نود و هشت، خبر رسید که حسین شیخ الاسلام در اثر بیماری کرونا فوت کرده است. با آنکه در این حال و هوای درد آلود وغم انگیز، دل و دماغ نوشتن ندارم نتوانستم سکوت کنم و در حد خود حق دوستی چهل ساله با او را ادا نکنم.

حسین شیخ الاسلام را از سال های اول دهه شصت شناختم، وقتی که او معاون وزیر خارجه بود. کارت دعوت عروسی خودش را که در همان سالها برایم فرستاده بود هنوز در مجموعه کارت‌های دعوت عروسی حفظ کرده ام.

حسین با تجربه خوبی که در معاونت وزارت خارجه در خصوص کشورهای عربی کسب کرده بود سفیر ایران در سوریه شد، آن هم در یک دوران پر آشوب در لبنان و فلسطین و سوریه و این ماموریت را به خوبی به انجام رساند. سهم او را در پایه گذاری روابط راهبردی ایران و سوریه _ که هنوز هم باقی و برقرار است _ نباید فراموش کرد.

چند سال بعد از حسن اتفاق هر دو از تهران به مجلس هفتم رفتیم. در این فرصت چهار ساله او را بهتر و بیشتر شناختم. بسیار متدین و متعبد بود و بسیار با اخلاق و متین. در عمل به وظیفه بی‌پروا بود و از نام و مقام گریزان. به هیچ روی اهل باند بازی و بده بستان سیاسی نبود، راه خود را که همان راه امام و رهبری بود خوب شناخته بود و از این صراط مستقیم عدول نمی کرد. همه به خیر او امیدوار بودند و کسی احتمال شری از جانب او نمی داد.

حسین تحصیل کرده دانشگاه برکلی آمریکا بود و مهندس بود و به دو زبان انگلیسی وعربی تسلط داشت، اما هیچ وقت درباره خودش حرفی نمی زد. مظهر اخلاص و تواضع بود. در مجلس هفتم از او خواستم مسئولیت دفتر حمایت از آرمان فلسطین را بپذیرد و پذیرفت و در این مسئولیت خدمت های بزرگ کرد. او را در سفر و حضر دیده و آزموده بودم.

در مجلس هفتم با هم به مصر رفتیم و بعد از آن در مجلس هشتم دو سفر هم به اندونزی و لبنان و سوریه داشتیم. حسین مورد اعتماد همه بود و همه، از جمله سید حسن نصرالله به او علاقه داشتند. او اهل نماز و دعا و نیایش و تهجد بود و عمر خود را در خدمت به اسلام و انقلاب و مردم سپری کرد. پاک بود و پاک زندگی کرد و پاک رفت.

یادش گرامی باد و خدایش بیامرزاد.

با مرگ او ایران یکی از مردان نجیب و لایق و پاک طینت و خدمتگزار خود را از دست داد.

یادآوری می‌شود، حسین شیخ الاسلام، دیپلمات، دبیرکل اسبق کنفرانس دائمی حمایت از انتفاضه فلسطین و معاون سابق بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی شامگاه پنجشنبه ۱۵ اسفندماه، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.
انتهای پیام
captcha