نوآوری دانشجویان بسیجی البرز در تولید دستگاه ضدعفونی‌کننده ماسک
کد خبر: 3887797
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸

نوآوری دانشجویان بسیجی البرز در تولید دستگاه ضدعفونی‌کننده ماسک

دستگاه ضدعفونی‌کننده ماسک با ابتکار جالب دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های البرز ساخته شد.

نوآوری دانشجویان بسیجی البرز در تولید دستگاه ضدعفونی‌کننده ماسک

بهنام نظری، معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی البرز، در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: از چند ماه گذشته بسیج دانشجویی استان البرز در نظر داشت تا در ایام تعطیلات عید برای عملیات عمرانی و محرومیت‌زدایی در مناطق محروم حضور پیدا کند اما موضوع کرونا باعث شد تا تمام توان و تمرکز بچه‌های دانشجو معطوف بر تأمین نیازهای مردم در حوزه پیشگیری از ویروس کرونا باشد.

این فعال دانشجویی افزود: طی جلسه بسیار خوبی که با دانشگاه علوم پزشکی البرز داشتیم اعلام آمادگی کردیم که بتوانیم در راستای کنترل این ویروس خطرناک اقداماتی که در توان داریم را انجام دهیم و قرارگاه دانشجویی مبارزه با کرونا را شکل دادیم.

وی بیان کرد: در قالب یک قرارگاه، تیم‌های مطالبه‌گر دانشجویی تشکیل شد تا رسیدگی به مناطق محروم را برای کنترل این بیماری از مسئولان استان پیگیری کند. همچنین تیم‌های آگاهی و روحیه‌بخشی در 11 پایگاه سلامت در شهرستان‌های فردیس و کرج تشکیل شد تا مردم را نسبت به خطرات و مراقبت‌های ضوروری این ویروس بیشتر آشنا کنند.

معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان البرز بیان کرد: در این برحه ما متوجه نیاز مبرم مردم و کادر درمانی به ماسک شدیم و همین امر باعث شد روی این موضوع متمرکز شویم. در ابتدا با چرخ خیاطی‌های خانگی در دو اتاق شروع به کار کردیم اما سرعت کار خیلی پایین بود و امکانات لازم را نداشتیم تا اینکه طی جلسه‌ای با رؤسای دانشگاه‌ها، دانشکده فنی دو سالن مجهز به چرخ‌های خیاطی حرفه‌ای خود را در اختیار ما گذاشت و در حال حاضر 80 نفر در سه شیفت کاری روزانه پنج هزار عدد ماسک در این کارگاه تولید می‌کنند و همه این ماسک‌ها به شکل رایگان در مناطق مورد نیاز توزیع می‌شوند.

وی گفت: ماسک‌های تولید شده در مراکز تولید دارو با دستگاه‌هایی به نام «اتوکلاو» ضدعفونی می‌شوند اما به دلیل کمبود این دستگاه‌ها و هزینه بالای خرید آن‌ها چالش جدی پیش‌روی ما ضدعفونی‌کردن ماسک‌های تولید شده بود.

نظری تصریح کرد: برای ما مهم بود تا ماسک‌های تولید شده توسط جهادگران دانشجویی ضدعفونی شوند بنابراین با همفکری نیروهای نخبه دانشجویی به فکر استفاده از روش دیگری غیر از دستگاه «اتوکلاو» افتادیم و سعی کردیم با مشورت‌گرفتن از دانشکده بهداشت از لامپ‌های uv برای ضدعفونی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: دستگاه ایجاد شده برای ضدعفونی ماسک‌ها بسیار ارزان قیمت‌تر از اتوکلاوهای موجود در مراکز درمانی تولید شده و هم با توجه به امکان ضدعفونی‌کردن ماسک‌های بسته‌بندی شده امکان آلوده‌شدن مجدد آن‌ها در حین انتقال وجود ندارد و در شرایط موجود بسیار کارایی بالاتری دارد.

وی در پایان گفت: روزهای سخت کرونایی بالاخره تمام خواهد شد اما این تنگناها و مشکلاتی که برای کشور به وجود می‌آید بار دیگر به همه ما گوشزد می‌کند که راه حل مشکلات کشور و راه تامین نیازهای داخلی در توجه جدی به ظرفیت جوانان است و در شرایط بحرانی نمی‌توان به هیچ ظرفیت خارجی دل سپرد.

 

انتهای پیام
captcha