لحن و موسیقی، حاکم بر روح قرآن نشود + فیلم
کد خبر: 3896527
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
محمدجواد پناهی خطاب به قاریان جوان:

لحن و موسیقی، حاکم بر روح قرآن نشود + فیلم

پناهی، مدرس و قاری قرآن کشورمان از خطه مشهد با اشاره به اینکه قاریان نوجوان و جوان از روح قرآن فاصله گرفته‌اند، گفت: در حال حاضر لحن در قرائت قرآن بسیار دخیل شده و قاریان بیشتر به ظواهر و موسیقی قرآن می‌پردازند و از تجوید، الفاظ و تدبر در معانی و مفاهیم دور مانده‌اند.

به گزارش ایکنا، برنامه رضوان، کاری از گروه معارف شبکه پنجم سیما است که با همکاری آستان قدس رضوی طی ایام ماه مبارک رمضان هر شب حدود ساعت ۲۲ پخش می‌شود. این برنامه با اجرای محمد خاکساری، میزبان خادمان قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع) است.

این قسمت از رضوان شامگاه گذشته، 15 اردیبهشت‌ماه، به معرفی محمدجواد پناهی‌طوسی، قاری و پیشکسوت و مدرس قرآنی کشورمان پرداخت. پناهی متولد سال 1344 در مشهد مقدس است. محمدجواد از دوسالگی به دلیل عدم دریافت واکسن فلج اطفال، دچار آسیب می‌شود و توان راه رفتن را از دست می‌دهد. وی می‌گوید، اگر خداوند پاهایش را گرفته به جای آن، عنایات دیگری به او داشته است.

پدرش مرحوم حاج نصرالله پناهی، روحانی و معلم قرآن بود و این انگیزه‌ای برای ورود و حضورش در عرصه قرآنی بود. این مدرس قرآن نیز اکنون جزو جلسه‌داران مطرح کشور است که همواره تجوید و روش صحیح خواندن قرآن را آموزش می‌دهد.

در ذیل اشاره‌ای اجمالی به محتوای این برنامه شده است؛

  • روند رو به رشد آموزش قرآن، تعداد کلاس‌ها و جلسات قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و افزایش تعداد این جلسات در مشهد مقدس به دلیل وجود اساتید مطرح(برپایی بیش از 300 جلسه سنتی قرآن به صورت خانگی و یا در مساجد و حسینیه‌ها به جز کلاس‌های مؤسسات آموزشی طی هفته)
  • انجام حمایت‌های لازم به ویژه به صورت، تخصیص بودجه‌ و رفع مجموعه‌ای از کمبودها از جلسات، مساوی با بازدهی بهتر و جذب حداکثری مشتاقان به علوم قرآنی است.
  • بسیاری از افرادی که به جامعه قرآنی معرفی شدند و در علم قرائت و حفظ قرآن حرفی برای گفتن دارند، پرورش‌یافته جلسات سنتی قرآن هستند.
  • کیفیت و سطح آموزش در کشور ما قابل قیاس با سایر کشورها نیست.
  • در حال حاضر، پیشرفت قاریان از لحاظ علمی و عملی نیز  با دهه‌های گذشته قابل قیاس نیست.
  • قاریان جوان و نوجوان از روح قرآن فاصله گرفته‌اند، آن هم به دلیل اینکه لحن در قرائت قرآن بسیار دخیل شده است. قاریان بیشتر به ظواهر و موسیقی قرآن می‌پردازند و از تجوید، الفاظ و تدبر در معانی و مفاهیم قرآن دور مانده‌اند.
  • آرزوی راه‌اندازی دارالقرآن‌های متعدد برای خدمت بیشتر به عرصه قرآن

بخشی از برنامه رضوان به پخش قطعه‌ای از تلاوت قاریان مدعو اختصاص دارد. پناهی پس از استماع تلاوت خود از آیه «لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ »، گفت: یکی از آیاتی که از سنین نوجوانی و تاکنون بسیار به آن علاقه‌مند هستم و برای تلاوت انتخاب می‌کنم، آیات پایانی سوره مبارکه حشر است.

پناهی طوسی در بخش پایانی برنامه رضوان که با عنوان «روحت شاد» و با هدف انجام زیارت نیابتی برای فردی خاص انجام می‌گیرد از پدر و مادرش یاد کرد.

فیلم کامل این برنامه را در ذیل ببینید:

یادآور می‌شود، برنامه رضوان در شبکه‌های مجازی صفحه‌ای به نشانی www_aqr_ir@ و rezvanmedia@ دارد.

انتهای پیام
captcha