«هاشم روغنی» و نیم قرن فعالیت قرآنی + فیلم
کد خبر: 3900484
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳

«هاشم روغنی» و نیم قرن فعالیت قرآنی + فیلم

قاری مشهدی و داور بین‌المللی کشورمان از 50 سال فعالیتش در عرصه قرآن گفت و تأکید کرد: بندگی خدا از افتخارات ما است و باید به آن ببالیم.  

به گزارش ایکنا، برنامه رضوان، کاری از گروه معارف شبکه پنجم سیما است که با همکاری آستان قدس رضوی طی ایام ماه مبارک رمضان هر شب حدود ساعت ۲۲ پخش می‌شود. این برنامه با اجرای محمد خاکساری، میزبان خادمان قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع) است.

این قسمت از رضوان شامگاه گذشته، 31 اردیبهشت‌ماه، میزبان هاشم روغنی، قاری و داور بین‌المللی و مدرس قرآن کریم بود. وی متولد سال 1340 از مشهد مقدس و پرورش یافته خانواده‌ای مذهبی است. وی به دلیل علاقه به حرفه پدری‌اش‌، وارد پنجره‌سازی آلومینیوم می‌شود و سپس کارگاه تولید پروفیل راه‎اندازی می‌کند. وی توانست در سال 1362 رتبه دوم مسابقات قرآن کشور مالزی را از آن خود کند.

 در ادامه اهم موارد مطرح شده در این گپ و گفت می‌آید؛

  • تحصیل در مدرسه ملی رضوی که ریشه مذهبی داشت
  • علاقه‌‌مندی به قرآن از شش سالگی و حضور در جلسات قرآن از 9 سالگی
  • آشنایی با جلسه قرآن محمدتقی افشار از اساتید نامی و خوب مشهد و سپس حضور در جلسه قرآن مختاری، مدرس و پیشکسوت قرآنی
  • راه‌اندازی انجمن اسلامی بانک ملی ایران مشهد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت به عنوان معلم جلسه قرآن بانک ملی مشهد
  • جلسه هفتگی آموزش قرآن در حسینیه خیاط‌ها، سه‌شنبه شب‌ها
  • نیم قرن فعالیت قرآنی و علاقه‌مندی به «مصطفی اسماعیل»
  • خاطره‌گویی از اعزام قراء به کشورهای اسلامی و سفری که  20 سال پیش همراه با مرحوم محمدکاظم محمدزاده، پیشکسوت قرآنی مشهد به شهر رباط داشت و تحسین اهل تسنن در زمینه پیشرفت ایرانیان در عرصه قرائت قرآن 
  • وجود امام رضا(ع) در مشهد موجب شده تا در پرتو این خورشید، مشهد(به فرموده مقام معظم رهبری) به عنوان یکی از ارکان قرآنی کشور معرفی شود. 
  • تصریح بر اینکه مصر به دلیل سابقه و پیشینه بیشتری که در امر تلاوت قرائت قرآن دارد، از ایران جلوتر است البته ایران هم قاریان خوبی را پرورش داده است که بعد از مصر در میان کشورهای اسلامی ایران رتبه نخست را دارد.

روغنی در بخش «تک آیه» و استماع آیه 43 سوره اعراف؛ «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ»، گفت: همه آیات قرآن آموزنده است و در جاهای خاص خود می‌توانند ارشاد کننده و راهنما باشند اما اگر ما خودمان را هدایت یافته می‌بینیم به خاطر قرآن و بودن در کنار حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) است و این جز لطف خداوند نیست و باید به درگاه خدا شاکر بود.

در بخش دیگر برنامه رضوان  با عنوان «روحت شاد» یاد مرحوم طاهره صفارزاده گرامی داشته شد.

این قاری بین‌المللی کشورمان در آیتم پایانی برنامه که با هدف انجام زیارت نیابتی انجام می‌شود از استاد و دوستش مرحوم مختاری و مرحوم محمدکاظم محمدزاده، یاد کرد.

فیلم کامل این برنامه را در ذیل ببینید:


یادآور می‌شود، برنامه رضوان در شبکه‌های مجازی صفحه‌ای به نشانی www_aqr_ir@ و rezvanmedia@ دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha