7 راه ایجاد صبر در جامعه
کد خبر: 3896918
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
حجت‌الاسلام رفیعی تشریح کرد:

7 راه ایجاد صبر در جامعه

استاد جامعةالمصطفی با اشاره به راه‌کارهای هفتگانه صبر، تصریح کرد: باور به قیامت، نماز، تواصی به صبر، امید به خدا و عزم از جمله مهمترین راه‌کارهای صبر براساس منابع قرآنی و روایی است.

7 راه ایجاد صبر در جامعهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)، امروز، 17 اردیبهشت‌ماه در ادامه مباحث تفسیری خود به اصلاح بخشی از مطالب روز گذشته پرداخت و گفت: در داستان سلیمان و تخت بلقیس، عفریت جنی به سلیمان گفت: من قبل از آن که از تخت بلند شوی تخت بلقیس را می‌آورم، ولی کسی که علم‌الکتاب داشت، به او گفت من قبل از اینکه چشم بر هم بزنی برای تو می‌آورم.

وی افزود: برخی گفته‌اند دارنده علم الکتاب، خضر، سلیمان یا یکی از ملائکه از جمله جبرئیل بوده است، ولی قرآن اشاره به مصداق ندارد. در برخی منابع روایی، بیان شده که وی آصف بن برخیا، خواهرزاده سلیمان بوده است؛ البته علامه طباطبایی می‌فرماید: او از جن نبوده و صحیح هم نیست که خود سلیمان باشد؛ وی به خاطر اسم اعظم قدرتی داشت و تخت را آورد.

رفیعی با اشاره به آیه 83 سوره انبیاء، «وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ»، تصریح کرد: داستان حضرت ایوب و صبر ایشان خیلی برای جامعه ما مفید است؛ ما آستانه صبر پائینی در جامعه داریم؛ مصائبی مانند فقر، ازدواج، بیماری مثل کرونا و ...خیلی‌ها را کم صبرمی‌کند و کم صبری خطری است که عاقبت ما را تهدید می‌کند؛ قرآن افراد صبور را متقی نامیده و خیلی آیه در مورد آنان داریم.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: حضرت ایوب، شاکر بود و نعمات زیادی هم داشت؛ شیطان به خدا گفت علت اینکه ایوب آدم خوبی است چون ثروتمند است؛ خداوند ایوب را آزمایش کرد تا به همه نشان دهد که او در فقر و بیماری و در سخت‌ترین مشکلات همانند موقع دارایی و ثروتمندی، صبور است؛ فرزند و اموالش را از دست داد، بیمار شد و کارش به جایی رسید که هیچ چیزی نداشت و حتی اصحابش او را تنها گذاشتند.

رفیعی افزود: چقدر او را شماتت می‌کردند و می‌گفتند اگر بیماری بر سر او آمده به علت معصیتی است که کرده و خدا او را رها کرده است؛ ما باید یاد بگیریم که کم‌صبری و ناشکری نکنیم؛ حضرت ایوب برای ما الگو است؛ ایوب بعد از هفت سال گرفتاری این حرف را گفت که «أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ»، ایوب در اینجا حتی تقاضای رفع ضرر نکرد، بلکه گفت: خدایا تو ارحم الراحمین هستی و خداوند هم دعایش را مستجاب کرد و سختی‌هایش را برداشت.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حتی بیان شده که فرزندانی که مرده بودند، به او برگردانده شده و بچه‌های جدیدی به دنیا آورد و همه نعماتش به او برگردانده شد؛ لذا رحمت الهی دیر و زود دارد، ولی سوخت و سوز ندارد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی تصریح کرد: این آیه به ما می‌گوید که سختی و بلا فلسفه‌هایی دارد و باید شکیبا باشید و خودتان را نبازید؛ آن‌قدر امام حسین(ع) در کربلا صبر کرد که فرشتگان متعجب شده بودند.

رفیعی با اشاره به راه‌های صبر، اظهار کرد: اولین راه آگاهی است. اگر بدانیم که صبر به ما قدرت می‌دهد، با مشکلات بهتر کنار می‌آییم، اینکه چه بلایی بر سر پیامبران و مسلمین و ائمه آمده است. اینکه کم صبری گرهی باز نمی‌کند و غم و غصه را رفع نمی‌کند و بیماری را از بین نمی‌برد.

وی افزود: دومین راه کسب صبر، عزم است، صبر به تعبیر قرآن، از عزم امور است و افراد ضعیف الاراده خود را می‌بازند، در حالی که خدا ناظر است و می‌بیند، سومین راه کسب صبر، توصیه است که قرآن در سوره عصر فرموده یکدیگر را به صبر توصیه کنید؛ کسانی که طالب صبر هستند، این سوره را زیاد بخوانید و ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله» را زیاد تکرار کنید.

وی افزود: چهارمین راه صبر، باور به قیامت و تقویت آن است؛ بدانیم همه مرده‌اند و می‌میرند، پیامبران و فرعونیان و ... کدام در دنیا مانده‌اند؟، در روایت است که برخی بی‌حساب وارد بهشت می‌شوند، این افراد در دنیا، صبور بوده‌اند، ما معتقد به احدی الحسنین هستیم و اگر در کارها نتیجه گرفتیم، حسن است و نگرفتیم باز حسن است.

رفیعی اظهار کرد: راهکار پنجم، نماز است، امام علی(ع) در کنار جسد مطهر حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) در کنار حضرت علی اصغر(ع) نماز خواند با اینکه بر آنان نماز میت نبود، ولی نماز خواندند تا تحمل مصیبت آسان شود.

رفیعی بیان کرد: راه دیگر امید داشتن به رحمت الهی است؛ 40 سال طول کشید تا موسی دعا کرد و فرعون از بین رفت؛ پیامبر 13 سال در مکه سختی کشید تا پیروز شد. 40 سال یعقوب گریه کرد ولی نومید نشد و صبر جمیل داشت و یونس یک عجله کرد در شکم ماهی افتاد.

وی افزود: راه هفتم توجه به ثوابی است که در اثر صبر برای انسان ایجاد می‌شود؛ حضرت ایوب بعد از هفت سال حتی گله نکرد و تنها خبر از این داد که من گرفتار ضر و سختی شده‌ام و خدا سختی او را برطرف و چندین برابر پاداش داد؛ موسی بن جعفر هم در زندان از خدا خواست که این ضرر را به رحمتش برطرف کند و ما هم باید الگو بگیریم. 

انتهای پیام
captcha