«مطلاق»؛ تهمت بزرگ تاریخی به امام مجتبی(ع)
کد خبر: 3897439
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
حجت‌الاسلام رفیعی بیان کرد:

«مطلاق»؛ تهمت بزرگ تاریخی به امام مجتبی(ع)

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به سخاوت، شجاعت و مظلومیت امام حسن(ع) گفت: از همه جهت به حضرت هجمه کردند؛ یاران ایشان را تنها گذاشتند و حضرت مجبور به نرمش قهرمانانه و صلح شدند؛ از همه بدتر تهمت‌هایی بود که از سوی عباسی‌ها به ایشان زدند و آن بحث مطلاق بود که دروغ و تهمت تاریخی است.

رفیعیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه، امروز، 20 اردیبهشت‌ماه، در جلسه تفسیر خود در حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: امام حسن(ع) در دوره کودکی، روزی روی سینه پیامبر(ص) نشسته بود. یکی از اصحاب قصد داشت که او را از روی سینه ایشان بلند کند، ولی پیامبر(ص) فرمودند: کاری با پسرم و ثمره قلبم نداشته باش؛ ایشان جان و هستی من است و اگر کسی او را آزار دهد مرا آزار داده و اگر کسی مرا آزار دهد خدا را آزار داده است. همچنین از پیامبر(ص) نقل شده است که «امره امری و قوله قولی، فمن تبعنی فانه تبعنی» سخن او سخن من و پیروی از او پیروی از من است.

مظهر بندگی خداوند

رفیعی با بیان اینکه ویژگی دوم امام عبودیت و بندگی است، اظهار کرد: ائمه(ع) مظهر بندگی خدا بودند، زیرا ممکن نیست کسی مردم را دعوت به بندگی بکند، ولی خودش عبد نباشد؛ وی زاهدترین و بنده‌ترین افراد بود؛ لذا فکر نکنیم اگر بنده خدا شدیم معنای آن به حاشیه رفتن است؛ بندگی حریت می‌آورد و انسان را از بندگی دیگران و غیرخدا نجات می‌دهد.

استاد جامعةالمصطفی(ص) تصریح کرد: امام علی(ع) فرمودند: این عزت برای من بس است که تو خدای من هستی؛ «انت المولی و انا العبد»ظ؛ کسی نزد امام(ره) آمد و نصیحت خواست و امام فرمود: عزت به فامیل و آمار نیست، عزت بیرون آمدن از ذلت گناه است؛ گناه انسان را خوار می‌کند و او را بر زمین می‌زند، ولی بندگی انسان را رشد می‌دهد و محبوب می‌کند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: ازدواج، عفاف و خویشتنداری و کنترل چشم، عبادت است و عبادت مفهوم گسترده‌ای در اسلام دارد که نباید آن را منحصر به بخشی از اعمال کنیم.

سخاوت بی‌نظیر امام

رفیعی با بیان اینکه ویژگی دیگر امام سخاوت بود، تصریح کرد: ایشان ثروتمند بود؛ منابع مالی وی هم از  چند ناحیه از جمله موقوفات پیامبر(ص) تأمین می‌شد که هفت باغ موقوفه، یکی از این نمونه‌هاست؛ 25 سال امام علی(ع) در مدینه باغداری و حفر قنات کردند و همه این موارد موقوفاتی است که اختیار آن با امام بوده است؛ همچنین حضرت زهراء(س) موقوفاتی داشتند که در اختیار امام قرار دادند و همچنین ثروتمندانی از بلادهای مختلف پول به امام می‌دادند.

رفیعی با بیان اینکه امام مجتبی(ع) حقیقتاً سخاوتمند بودند، تصریح کرد: کسانی که وضع مالی خوبی دارند بدانند والله یک کفن بیشتر با خود نمی‌برند، به مردم کمک کنید و بار از دوش مردم بردارید؛ امام مجتبی قرض و انفاق می‌کرد و حتی برای فقرا چانه می‌زد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: در مسجد الحرام در حال طواف و اعتکاف کسی تقاضای کمک کرد؛ آقا پول نداشتند، ولی از مسجد بیرون رفت تا سفارش این فرد را به طلب‌کار بکند؛ ابن عباس که راوی حدیث است می‌گوید که به امام گفتم شما در حال طواف بودید چرا بیرون رفتید؛ امام فرمود از جدم رسول خدا(ص) شنیدم کسی که حاجتی از برادر مؤمنش رفع کند، مثل کسی است که 9 هزار سال عبادت کرده است.

وی افزود: شب قدر هزار ماه، یعنی بیش از 80 سال است و اگر کسی شب قدر را درک کرد و اخلاص داشت و حس و حال معنوی پیدا کرد، معادل هزار ماه است، ولی کسی که برای رفع حاجت انسانی تلاش کند 9 هزار سال عبادت حساب می‌شود که قابل مقایسه با هم نیست.

رفیعی تصریح کرد: امام مجتبی(ع) می‌فرمود: خجالت می‌کشم که خودم که سائل و گدای درگاه خدا هستم دست سائلی را رد کنم؛ نقل شده که عده‌ای که حج رفته بودند خدمت امام(ع) رسیدند، امام نفری 400 درهم به آنان هدیه داد؛ یکی از آنها گفت که ما غنی هستیم و نیازی به این پول نداریم، امام فرمود کار خیر مرا به من برنگردانید و قبول کنید.

وی اضافه کرد: کسانی که ثروت دارند به مناسبت‌های مختلف و با بهانه‌هایی مانند میلاد امام حسن و ... به اقوام و فامیل کمک کنند یا میلاد ائمه(ع) را تبدیل به فرصتی برای شادی بچه‌ها کنیم و هدایایی به آنان بدهیم و شاکله بچه‌ها را با حب ائمه(ع) شکل دهیم، چرا فقط بچه‌ها باید با نوروز انس داشته باشند البته بنده مخالف نوروز نیستم.

شجاعت و مظلومیت امام

رفیعی بیان کرد: ویژگی دیگر امام، شجاعت است؛ معاویه در یک سخنرانی علیه امام علی(ع) سب و لعن کرد. اولین کسی که سب و لعن را در تاریخ اسلام بنیان گذاشت معاویه بود، امام حسین(ع) ناراحت شدند و بلند شدند تا برخورد کنند، ولی امام حسن(ع) جلوی ایشان را گرفت و خودش فرمود: ای کسی که به علی(ع) توهین کردی بدان من حسن بن علی و پدرم علی و تو معاویه و پدرت صخر(ابوسفیان)، مادر من فاطمه و مادر تو زنی مشهور به فساد بوده؛ جد من پیامبر(ص) و جد تو سخر بن حرب بود؛ جده من خدیجه و جده تو قتیلهِ به فساد معروف، بوده و لعنت خدا بر کسی که سابقه کفر و نفاق دارد.

رفیعی تصریح کرد: ویژگی دیگر ایشان، مظلومیت بود؛ از همه جهت به وی هجمه کردند؛ یارانش او را تنها گذاشتند و ایشان مجبور به نرمش قهرمانانه و صلح شدند؛ از همه بدتر تهمت‌هایی بود که از سوی عباسی‌ها به ایشان زدند و آن بحث مطلاق بود که دروغ و تهمت تاریخی است تا شخصیت امام(ع) را زیر سؤال ببرند. البته در آن دوره تعدد زوجات رایج بوده، ولی اینکه امام زنان زیادی گرفتند و طلاق دادند دروغ است.

رفیعی همچنین تاکید کرد: این روزها در کرونا رزمایش همدلی به تعبیر رهبری داشته باشیم و به خصوص به یتیمان توجه بیشتری شود.

انتهای پیام
captcha