رسیدگی به فقرا ضامن ورود به بهشت است
کد خبر: 3899493
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
حجت‌الاسلام رفیعی:

رسیدگی به فقرا ضامن ورود به بهشت است

استاد جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه انفاق و کمک به فقرا و مستمندان، یکی از بهانه‌ها برای بهشت رفتن است، اضافه کرد: انفاق وظیفه‌ای دولتی نیست، بلکه وظیفه مردمی است، گرچه حکومت هم به اندازه خودش وظیفه دارد.

ربه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه، امروز، 28 اردیبهشت‌ماه، در ادامه مباحث تفسیری خود در حرم حضرت معصومه(س)، با بیان اینکه در آیات 101 به بعد سوره انبیاء به توصیف برخی ویژگی‌های بهشتیان پرداخته است، گفت: بهشت هم بهانه نیاز دارد و هم بها و خداوند وعده آن را به کسانی داده است که هم بها و هم بهانه آن را پرداخت کنند.

وی با ذکر اینکه انفاق و کمک به فقرا و مستمندان، یکی از بهانه‌ها برای بهشت رفتن است، اضافه کرد: برخی می‌گویند که ما خبر نداریم که چه کسی فقیر و نیازمند است؛ این ندانستن اشکال است، چون باید بپرسیم و بررسی کنیم. اگر در فامیل، فقیر و مسکینی هست باید اولویت را به آنان بدهیم و اگر نیست به همسایه و بعد می‌توان از بهزیستی و کمیته امداد به این قشر کمک کنیم.

انفاق وظیفه‌ای مردمی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر هر کسی فامیل فقیر خود را تحت پوشش قرار دهد و به او رسیدگی کند، فقر ریشه‌کن می‌شود، تصریح کرد: انفاق وظیفه دولتی نیست بلکه وظیفه مردمی است؛ در کجای قرآن بیان شده که انفاق وظیفه دولت و حکومت است، البته حکومت هم به اندازه خودش وظیفه دارد و باید کمک کند و برنامه‌هایی بریزد که به نفع محرومان و مستضعفان باشد.

رفیعی با اشاره به اینکه در قرآن آیات زیادی در مورد انفاق بیان شده است، اظهار کرد: روایات زیادی هم وجود دارد که ائمه(ع) به افرادی که اهل انفاق و کمک به فقرا هستند، وعده بهشت داده است؛ بهشتی که در سوره انبیاء فرمود: اهل آن از آتش جهنم دور هستند و صدای آن را نمی‌شنوند؛ فرشتگان از آنان استقبال می‌کنند و واقعه بزرگ قیامت آنان را محزون نمی‌کند.

روایت پیرمرد اهل بهشت

استاد جامعةالمصطفی(ص) افزود: در روایت بیان شده که رسول الله(ص) در مسجد نشسته بودند و سه روز پیاپی فرمودند که این آقایی که الان وارد مسجد می‌شود، اهل بهشت است و در هر سه بار هم، پیرمردی وارد مسجد شد؛ وقتی مردم کنجکاو شدند و از او پرسیدند که تو چه عملی انجام داده‌ای که پیامبر(ص) تو را اهل بهشت می‌داند، گفت که من همه را از خودم بهتر می‌دانم و سوءظن به کسی ندارم و انفاق می‌کنم.

رفیعی تصریح کرد: بهای بهشت، ایمان و ولایت اهل بیت(ع) و عمل صالح است و بهانه آن هم کارهایی مانند جلوگیری از غیبت یک مؤمن در یک مجلس و دفع کردن تهمت از او و دفاع از آبروی مؤمن است و باید تلاش کنیم هم بها و هم بهانه داشته باشیم. ایمان، استقامت و عمل صالح بهای دیگر بهشت است. گاهی رسیدگی به حیوان و آب دادن به یک درخت هم، انسان را بهشتی می‌کند.

وی همچنین با تسلیت مجدد شهادت امام علی(ع) گفت: از امام صادق(ع) سؤال شد که صبورتر از همه صابران چه کسی بود، فرمودند: امام علی(ع)؛ زیرا 30 سال سختی‌ها را تحمل کرد و به آرزویش یعنی شهادت رسید.

انتهای پیام
captcha