نیکی به والدین در قرآن در ردیف توحید و نبوت است
کد خبر: 3897759
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
حجت‌الاسلام رفیعی بیان کرد:

نیکی به والدین در قرآن در ردیف توحید و نبوت است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند روزی همه از جمله فرزندان را تضمین کرده است، گفت: نیکی به والدین در ردیف نبوت و در برخی مواضع قرآن در ردیف توحید است. البته همه باید قدردان والدین باشند و به آنان نیکی کنند، ولی جوانان بیشتر این توصیه را مدنظر قرار دهند.

رفیعیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، امروز، 21 اردیبهشت‌ماه، در ادامه مباحث تفسیری خود در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، گفت: حضرت زکریا(ع) همسری نازا داشت و او و همسرش در سن بسیار بالایی بودند، ولی خداوند دعای او را مستجاب و فرزند صالحی به نام یحیی به او عطا کرد.

وی افزود: یکی از روزها که در محراب مشغول عبادت بود، پیک وحی آمد که ما زوجه تو را اصلاح و بشارت می‌دهیم که فرزندی به تو عطا کنیم و علامت آن این است که سه روز  سکوت کنی؛ او نماز می‌خواند و ذکر می‌توانست بگوید، ولی هر وقت می‌خواست حرف عادی بزند زبانش می‌ایستاد و به اذن الهی نمی‌توانست سخنی بر زبان بیاورد. 

استاد جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: حضرت یحیی به تعبیر قرآن چند ویژگی دارد؛ اولین ویژگی آن است که او کلمة‌الله، یعنی عیسی را تصدیق می‌کند با اینکه حضرت عیسی(ع) کوچک‌تر از او بود؛ دوم اینکه یحیی، آقا (سیداً) است، سوم اینکه حصور است؛ یعنی هوا و هوس خود را کنترل می‌کند و نبی و صالح است.

رفیعی بیان کرد: خدایی که قدرت دارد زبان باز را بسته و زبان بسته را باز کند، قدرت دارد که در سن بسیار بالا هم فرزند به زکریا بدهد؛ خدا در سوره مبارکه مریم از یحیی(ع) تعریف کرده و فرموده که ما در کودکی به او نبوت می‌دهیم؛ او مشمول عنایت و رحمت الهی است، تزکیه شده و پاک است، متدین و متقی است و نسبت به پدر و مادر نیکی می‌کند. جا دارد در قالب جمله‌ای معترضه به جوانان بگویم که توجه کنند نیکی به والدین در ردیف نبوت و در برخی مواضع قرآن در ردیف توحید است. البته همه باید قدردان والدین باشند و به آنان نیکی کنند، ولی جوانان بیشتر این توصیه را مدنظر قرار دهند؛ از دیگر ویژگی یحیی(ع) آن است که جبار و ستمگر نیست؛ اهل معصیت نیست و سلام بر اوست، در روز تولد، هنگام مرگ و حشر و روزی که از قبر مبعوث می‌شود.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: هم زکریا و هم یحیی شهید شدند؛ حاکمی شهوت‌ران دستور داد که سر حضرت یحیی(ع) را جدا کردند؛ امام حسین(ع) خیلی از ایشان یاد کرده است، همچنین ده مشابهت بین امام حسین(ع) و حضرت یحیی(ع) در تاریخ بیان شده است؛ نام هر دو را خدا گذاشته و هر دو توسط ستمگران شهید و سر از بدنشان شده‌اند. 

فرزندآوری و ترس از رزق

رفیعی با بیان اینکه فرزندآوری برای جامعه امروز ما لازم است و نباید به یکی یا دو فرزند اکتفا شود، بیان کرد: جمعیت ایران را پیری تهدید می‌کند؛ قرآن فرموده است از املاق و تنگدستی نترسید و بدانید که خداوند روزی شما و فرزندانتان را می‌دهد. مقام معظم رهبری هم بر نسل‌آوری تأکید دارند و جمعیت ایران باید بیش از 150 میلیون نفر باشد و این ظرفیت وجود دارد. از لحاظ روان‌شناسی هم فرزندان بیشتر، شادی بیشتری دارند و کمتر گوشه‌گیر هستند؛ قرآن فرموده است که ما روزی می‌دهیم، برخی فکر می‌کنند فرزند مانع زندگی و تفریح والدین و سبب فقر است، در حالی که قرآن عکس این را فرموده است.

وی در ادامه بحث تفسیری خود، افزود: خدا فرموده زکریا(ع)، همسرش و یحیی(ع) سه ویژگی داشتند که خدا از آنان تعریف می‌کند؛ اول اینکه «یسارعون فی الخیرات» بودند؛ در قرآن چندین مرتبه بر سبقت در خیرات تأکید شده است؛ امام علی(ع) فرمودند که کار خیر را تحقیر نکنید، هر چند کوچک باشد. امام سجاد(ع) از مرکب پیاده می‌شدند و کلوخی را از سر راه مردم بر می‌داشتند و اگر کسی می‌گفت این کار را بقیه انجام می‌دهند، می‌فرمود که گاهی همین کار انسان را اهل بهشت می‌کند. گاهی یک غذا دادن به همسایه انسان را بهشتی می‌کند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: از دیگر ویژگی خانواده حضرت زکریا این بود که خدا را «وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا» یعنی از خوف و امید می‌خواندند؛ خوف و رجا باید مانند دو خط راه آهن باشد و انسان نه آن چنان امید واهی داشته باشد که گناه کند و نه آن قدر خوف کند که امیدش را از دست بدهد. ویژگی سوم آنان هم این بود که «وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ»؛ یعنی در برابر خدا اهل خشوع و خضوع بودند.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: امام سجاد(ع) فرمودند: پدرم در مسیر کربلا خیلی از یحیی(ع) یاد می‎کرد؛ از سستی دنیا همین بس که سر یحیی در برابر حاکمی هوسران و ستمگر قرار گرفت؛ این حاکم قصد فساد داشت و یحیی اجازه نمی‌داد. گفته شده که سر بریده یحیی(ع) سخن گفت؛ ولی سر امام حسین(ع) در برابر بستگانش بر نیزه شد و سخن گفت.

انتهای پیام
captcha