الگوی قرآنی عفاف در داستان‌های حضرت یوسف و حضرت مریم
کد خبر: 3897646
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
حجت‌الاسلام رفیعی:

الگوی قرآنی عفاف در داستان‌های حضرت یوسف و حضرت مریم

حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: به جوانان توصیه می‌کنم که روی عفاف خودتان حساس باشید؛ قرآن هم برای مردها و هم برای زنان الگو ارائه کرده است؛ برای مردان حضرت یوسف(ع) و برای زنان هم حضرت مریم(س) را. اگر ایشان به آن مقام و رتبه رسیدند به علت همین پاکی و رعایت عفاف است.

ناصر رفیعی استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه، دیروز، 22 اردیبهشت‌ماه، در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه انبیاء به معراج پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: معراج از مسجدالحرام به سمت مسجدالاقصی شروع شد و سپس پیامبر(ص) از مسجد الاقصی به آسمان‌ها برده شدند؛ در این شب خدا با پیامبر(ص) سخن گفته است. اصل معراج امری مسلّم است، ولی جزئیات آن ممکن است سند محکمی نداشته باشد، از این رو انکار معراج خلاف نص صریح قرآن کریم است. 

رفیعی با بیان اینکه مناسبت دیگر این روزهای ماه رمضان، بنای مسجد مقدس جمکران است، تصریح کرد: ساخت مسجد مقدس در تاریخ قم و آثار کهن بیان شده است؛ امام زمان(عج) دستور این بنا را در بیداری به حسن بن مثله جمکرانی دادند و ایشان به همراه مردم شروع به ساخت کردند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: آیت‌ا‌لله صافی در جایی بیان کردند که نزد آیت‌الله بروجردی بودم و ایشان به خواندن نماز در این مسجد خیلی توصیه می‌کردند؛ نماز مسجد مستحب است؛ البته این نماز را در هر جایی می‌توان خواند، ولی رهبری و مراجع هم به آن اهمیت داده و مقید به حضور در این مسجد و خواندن نمازهای آن (نماز مسجد و امام زمان(عج) هستند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آخرین داستان سوره انبیاء که به حضرت مریم(س) و تولد عیسی(ع) اختصاص دارد، تصریح کرد: در این آیه خداوند داستان مریم را بیان کرده است که در واقع داستان عیسی(ع) به عنوان پیامبر(ص) است.

وی در تبیین ماجرای حضرت مریم(س) اضافه کرد: حضرت زکریا و عمران با دو خواهر ازدواج کردند، هر دو فرزنددار نمی‌شدند؛ همسر عمران روزی در صحرا در حالی که با همسرش بود، دید پرنده‌ای غذا بر دهان جوجه‌هایش گذاشت؛ او متأثر شد و همان‌جا دعا کرد که فرزنددار شود و خدا به آنان بشارت فرزند داد؛ در برخی نقل‌ها هست که وحی شد، خدا پسری به شما می‌دهد.

وی افزود: عمران چون فکر می‌کرد که فرزندش پسر است آن را نذر بیت‌المقدس کرد، ولی فرزند دختر شد که در کودکی، پدر خود را از دست داد و زکریا، متکفل تربیت او شد؛ مریم مکانی شرقی را در بیت‌المقدس انتخاب کرد و در آنجا عبادت و خدمت می‌کرد و غذا هم از طرف خدا برای او می‌آمد تا اینکه روزی دید، مردی به سمت او می‌آید، ابتدا ترسید، ولی متوجه شد که او جبرئیل است و از طرف خدای متعال بشارت فرزند برای او آورده است. مریم بدون اینکه مردی او را لمس کند فرزنددار شد.

وی با بیان اینکه کارهای خدا گاهی طبیعی و گاهی از مسیر غیرطبیعی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: عصای موسی اژدها شد، کلاغ برای آموزش دفن اموات برای قابیل فرستاده شد، در اینجا هم خدا به اذن خودش در وجود مریم، تمثل کرد؛ قرآن فرموده که مریم عفیفه بود و ما از روح خود در او دمیدیم، در مورد خلقت انسان هم «نفخت فیه من روحی» را بیان فرمود؛ بنابراین نباید بگوییم عیسی پسر خداست که مع‌الأسف، مسیحیان به آن معتقدند و این کار، شرک است. 

رفیعی تصریح کرد: از داستان زندگی مریم(س) باید عبرت بگیریم؛ اول اینکه خداوند قدرت دارد هر کاری را انجام دهد؛ ثانیاً اینکه وقتی فرشته سراغ ایشان آمد و به شکل مرد بود از او دوری کرد؛ من به جوانان توصیه می‌کنم روی عفاف خودتان حساس باشید؛ قرآن هم برای مردها و هم برای زنان الگو ارائه کرده است. برای مردان، حضرت یوسف(ع) و برای زنان هم حضرت مریم(س) را الگو معرفی کرد. اگر حضرت یوسف و حضرت مریم به آن مقام و رتبه رسیدند به علت همین پاکی و رعایت عفاف بود.

انتهای پیام
captcha