شباهت‌های عید فطر با قیامت
کد خبر: 3900944
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
حجت‌الاسلام رفیعی بیان کرد:

شباهت‌های عید فطر با قیامت

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) گفت: ایشان فرمودند که روز عید فطر خیلی شبیه روز قیامت است؛ اول اینکه روز پاداش و جزاست. دوم اینکه مردم از منازل برای نماز عید بیرون می‌آیند، خروج از منزل شبیه خروج از قبر است؛ سومین شباهت، آن است که ایستادن برای نماز عید شبیه وقوف در برابر خدا در قیامت است و چهارم اینکه انسان وقتی از نماز برمی‌گردد شبیه حسابرسی روز قیامت است.

ناصر رفیعی استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیةبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، امروز، سوم خردادماه، در ادامه مباحث تفسیری خود در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، گفت: عید فطر، عید اتحاد، جایزه و از بزرگترین اعیاد است؛ امام علی(ع) فرمودند که عید فطر، عید کسانی است که خدا روزه و نمازشان را قبول می‌کند و هر روزی که خدا در آن معصیت نشود عید است.

وی افزود: امام(ع) در ادامه فرمودند که روز عید فطر، روزی است که کسانی که احسان، خدمت و عبادت کردند، جایزه می‌گیرند و کسانی که ماه روزه را به بطالت گذراندند، ضرر خواهند کرد. خوشا به حال کسانی که از فرصت‌های این ماه استفاده کرده و انبان خود را از ثواب پر کردند.

شباهت عید فطر به قیامت

رفیعی با بیان اینکه امسال امکان برپایی نماز عید به صورت جمعی در همه‌جا ممکن نیست، ادامه داد: نماز عید فطر را مؤمنان می‌توانند در منزل بخوانند و به ویژه دعای خیر قنوت آن را با تدبر بخوانند. در این دعا «اللهم انی اسئلک خیر ما سئلک منه عبادک الصالحون و اعوذ بک من ما استعاذ منه عبادک المخلصون...» نکات خوبی نهفته است.

وی اظهار کرد: امام علی(ع) فرمودند که روز عید فطر، خیلی شبیه روز قیامت است؛ اول اینکه روز پاداش و جزاست همانطور که قیامت روز جزاست؛ دوم اینکه مردم از منازل برای نماز عید بیرون می‌آیند، خروج از منزل شبیه خروج از قبر است؛ سومین شباهت، آن است که ایستادن برای نماز عید شبیه وقوف در برابر خدا در قیامت است و چهارم اینکه انسان وقتی از نماز بر می‌گردد شبیه حسابرسی روز قیامت است و عده‌ای به بهشت و عده‌ای به جهنم می‌روند.

جامعةالمصطفی(ص) العالمیة افزود: امام صادق(ع) فرمودند وقتی عید فطر شد، منادی ندا می‌دهد که مردم بروید دارند جایزه می‌دهند؛ کسانی که به هر دلیلی مانند بارداری، شیردهی، ناتوانی و کهنسالی نتوانستند روزه بگیرند هم قدر عید را بدانند و تا می‌توانید امروز و در ساعات پایانی ماه مبارک سوره توحید بخوانید، زیرا تا قبل از غروب، هنوز هم ثواب خواندن یک آیه، معادل ختم کل قرآن است.

حفظ عمل دشوارتر از انجام آن است

رفیعی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حفظ عمل از امور مهم و از خود عمل سخت‌تر است، تصریح کرد: کسانی مانند بلعم باعورا و برسیسای عابد، سال‌ها عبادت کردند ولی در نهایت همه آن را با یک گناه و تکبرورزی تباه کردند؛ لذا بار برخی افراد به علت گناهان در پایان روزه، هیچ می‌شود؛ پیامبر فرمودند که حفظ عمل از اصل عمل سخت‌تر است. برخی کارها سبب حبط عمل و نابودی و تباه آن می‌شود؛ اول، ارتداد؛ الان تحت تأثیر فضای مجازی و شبهه‌افکنی، برخی از عزیزان ما اعتقادات خود را کنار می‌گذارند، البته نام آن را ارتداد نمی‌گذارم، ولی مع‌الأسف این مشکل هست.

وی خطاب به جوانان و نوجوانان گفت: جوانان با یک روحانی خوب مرتبط باشید و شبهات خود را بپرسید؛ زیرا اگر بعد از ایمان کسی از اعتقادش برگردد کافر است، همان طور که اصحاب پیامبر(ص) هم بعد از وفات ایشان، مرتد شدند. ارتداد دو نوع است؛ گاهی کسی منکر خدا و قیامت می‌شود و گاهی منکر یکی از ضروریات دین می‌شود؛ البته حکم کسی که برخی اعمال واجب را انجام نمی‌دهد با کسی که منکر آن است، فرق دارد.

منت باعث حبط عمل است

رفیعی با بیان اینکه منت و آزار اعمال را حبط می‌کند، اظهار کرد: خداوند منان است، چون به انسان نعمت می‌دهد و این منت شایسته اوست، ولی انسان حق ندارد منت بگذارد؛ قرآن در آیه 264 بقره فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَى». به ویژه منت گذاشتن بر والدین و برادر و خواهر باعث دوری از رحمت خدا می‌شود. اگر خدمتی کنیم ثبت می‌شود و خدا می‌داند البته هر نعمتی منت نیست و اگر باعث تشویق دیگران شود، اشکال ندارد، حتی خوش آمدن هم بد نیست، ولی سخن گفتن طلبکارانه با خدا و ائمه(ع) منت است.

وی افزود: عامل دیگری که باعث حبط عمل می‌شود، ریاست؛ در ذیل شریفه «الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ» روایت هست که بدانید هر ریایی شرک است؛ اخلاص عامل ماندگاری است؛ شیخ عباس قمی، 110 جلد کتاب نوشت، ولی هیچ کجا نامی از خود نیاورد و به همین دلیل نامش باقی مانده است. لقمه حرام از دیگر عوامل حبط عمل است؛ مثلاً کسی خمس را که واجب است نمی‌دهد، ولی انفاق می‌کند، یا فردی که کشاورزی می‌کند، زکات مالش واجب است و کسی که زکات ندهد، نماز او قبول نیست؛ کارمندان مراقب باشند، دزدی فقط بالارفتن از دیوار نیست، کم‌کاری، اختلاس، رشوه، معطل کردن ارباب رجوع و ... هم از مصادیق مال حرام است.

استاد حوزه با بیان اینکه انکار ولایت اهل بیت(ع) از دیگر کارهایی است که اعمال را نابود می‌کند، تصریح کرد: انکار ولایت چهارده معصوم باعث می‌شود اگر فردی یک عمر عبادت و عمل صالح انجام داده است، همه آنها تباه شود.

انتهای پیام
captcha