سختی و تلاش در حکومت موعود هست، اما ناامنی در آن وجود ندارد
کد خبر: 3898449
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
استاد حوزه و دانشگاه:

سختی و تلاش در حکومت موعود هست، اما ناامنی در آن وجود ندارد

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 55 سوره نور گفت: سختی و تلاش در حکومت جهانی موعود هست، ولی نا‌امنی و ناایمنی وجود ندارد؛ زیرا خوف ذهنی و عینی تبدیل به امنیت می‌شود.

بهروربه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، امروز، 23 اردیبهشت‌ماه در نشست «حکومت جهانی موعود در قرآن کریم»، گفت: آیه اظهار سه با در قرآن ذکر شده و در سه آیه تأکید شده است که «لیظهره علی الدین کله» یعنی اسلام بر همه ادیان پیروز خواهند شد.

وی افزود: طبق آیات یادشده، همه ادیان باطل از بین خواهند رفت و دین حق محقق خواهد شد. بنابراین محقق کردن دین حق به معنای آن است که فقط این دین می‌ماند و دین دیگری نخواهد ماند. در آیه «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»(نور/55) دین مورد پسند الهی به مومنان صالح وعده داده شده است.

بهروزی‌لک افزود: یکی از اهداف واسط در شبکه ظهور، در آیه 41 سوره حج «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» بیان شده است؛ بر این اساس انسان‌های صالح کسانی هستند که وقتی در زمین مکانت و قدرت یافتند، نماز را اقامه کرده، زکات را احیاء می‌کنند و در مجموع فروع دین را محقق می‌کنند.

بهروزی‌لک بیان کرد: برقراری امنیت هم در بخشی از آیات برای غایت حکومت موعود بیان شده است؛ یعنی این حکومت امنیت را برقرار می‌کند تا اهداف دیگر مانند پیاده‌کردن فروع دین محقق شود. آیه 55 نور بر این مطلب دلالت صریح دارد که در آن جامعه هیچ نا‌امنی نخواهد بود.

وی با طرح این سؤال که آیا در جامعه صالحان، انسان‌های ناصالح و دارای عداوت هم هست؟ افزود: برپایی امنیت دال بر این است که هیچ ناامنی سراغ نداریم، لذا اگر روایتی دلیل بر وجود ناامنی در حکومت امام زمان(عج) باشد، نباید آن را قبول کنیم، ضمن اینکه روایتی در این باره حتی از اهل سنت هم نداریم و آن چه هست، جعلیاتی است که وارد کتب اهل سنت و سپس شیعه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه در خصوص قسط و عدل هم آیه‌ای نیافتم که جزء اهداف حکومت موعود باشد، افزود: چون هدف حکومت انبیاء، قسط و عدل بیان شده، می‌توانیم در جامعه موعود هم در این زمینه صحبت کنیم. البته غیر از قسط و عدل، یکی از اهداف حکومت موعود، احیای زمین است که اعم از احیاء زیست طبیعی و محیطی و احیاء انسان‌ها است که عدالت هم یکی از ابزارها برای احیای انسان است.

وی افزود: مبارزه با شرک، کفر و فسق، از دیگر اهداف حکومت موعود است؛ در قرآن، مشرکون، فاسقون و کافرون و اکراه آنان از حکومت امام زمان در برخی آیات مطرح شده، ولی خداوند نورش را کامل خواهد کرد؛ در آستانه تأسیس حکومت موعود، فاسقان و کفار وجود دارند، ولی در حکومت موعود این مسئله وجود ندارد و همه صالحان هستند.

‌بهروزی‌لک در پاسخ به این سؤال که طوفان نوح آیا در همه زمین رخ داد یا در بخشی از آن، بیان کرد: در اینکه کل زمین یا بخشی بوده، قرائن دال بر همه زمین است، از جمله نفرین نوح مؤید آن است؛ لذا کل زمین مسکونی که انسان‌ها در آن حضور داشتند، زیر طوفان الهی و عذاب رفت، البته برخی مفسران بخشی از زمین را قبول دارند.

وی با بیان اینکه نبود ناامنی ذهنی موجب عدم تحرک و پویایی است، اضافه کرد: آیات استخلاف آیات وراثت و ... بیانگر آن است که غیرصالحان در زمین نیستند؛ از دید قرآن نا امنی زمانی است که باطل و نزاع میان حق و باطل باشد.

امنیت کامل در حکومت موعود

بهروزی‌لک تصریح کرد: سختی و تلاش در حکومت جهانی موعود هست، ولی نا‌امنی و نا‌ایمنی وجود ندارد؛ آیه 55 سوره نور به صورت مطلق بر این مسئله تأکید دارد که خوف ذهنی و عینی تبدیل به امنیت می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که انبیاء بالاترین امنیت را دارند چون ایمان، بالاترین امنیت است، ولی در بقیه موارد مانند خوف موسی برای رفتن نزد فرعون هم وجود دارد، اضافه کرد: امنیت از دید فلاسفه غربی نبود تهدید یعنی جنبه سلبی است، ولی در قرآن، امنیت جنبه ایجابی است؛ به این معنا که شما اگر به خدا وصل باشید، هم نا‌امنی و هم نا‌ایمنی رفع می‌شود.

بهروزی لک بیان کرد: مخاطرات زندگی با ایمان حل می‌شود، یعنی حتی اگر زلزله و تصادف هم در حکومت موعود باشد، برای انسان‌های آن دوران حزن و نا‌امنی وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha