گزینش مدیران تراز حکومت اسلامی با معیارهای نهج‌البلاغه منطبق شود
کد خبر: 3899159
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

گزینش مدیران تراز حکومت اسلامی با معیارهای نهج‌البلاغه منطبق شود

یک نویسنده و مدرس حوزه دین، گفت: اگر مدیران جامعه اسلامی با صفاتی که از یک مدیر در نهج‌البلاغه یاد می‌شود انتخاب و گزینش شود بدون شک شاهد این هجمه دست‌اندازی به بیت‌المال نبودیم.

گزینش مدیران تراز حکومت اسلامی با معیارهای نهج‌البلاغهحجت‌الاسلام نیما ارزانی نویسنده و مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران ضمن تسلیت شهادت امام علی‌(ع) به مولفه اقتصاد در زندگی این امام همام اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در کنار عبادت‌های روزانه خویش هرگز از کارکردن غافل نشد و به کشاورزی، ساخت خانه، مسجد و حفر چاه می‌پرداختند و درآمد‌های آن‌ها را به خرید زمین و ساخت مسجد اقدام می‌کرد.

وی با بیان اینکه، درآمد‌ امام علی(ع) به میزانی بود که ایشان به راحتی می‌توانست ضمن تامین نیاز‌های خویش و خانواده به خرید و آزاد کردن برده اقدام کند، افزود: حفر چاه برای مالکین و سرمایه‌داران مدینه و وقف اموال خود برای نیازمندان و فقرا، گوشه‌ای از رفتار اقتصادی و اجتماعی ایشان بود.
ارزانی با بیان اینکه علی(ع) ذره‌ای از درآمد‌ها و اموال خود را به غیر از خدا نمی‌خواست و در کتب تاریخی اهل سنت به مواردی از اموال و موقوفات ایشان ذکر شده است، تصریح کرد: وقف اموال و هبه آن به مستمندان خود گویای بی‌رغبتی ایشان به مال اندوزی دنیا بود.
وی ادامه داد: امام علی(ع) به عنوان مظهر عدل و عدالت با تاسی از سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) هرگز دست از حمایت ضعفا و اقشار ستم دیده دست برنداشته و تا آخرین لحظه مدافع حقوق مظلومان بود.
ارزانی بیان کرد: امام در توزیع عادلانه سرمایه و بیت‌المال به گونه‌ای اسوه بود ایشان از دو چراغ در منزل استفاده می‌کرد و در محافظت امانت اموال مردم بسیار اهتمام داشت.

این مدرس حوزه با اشاره به حساسیت امام علی(ع) نسبت به بیت‌المال و مستثنی قائل نشدن حتی برای برادرعائله‌مند نابینای خود، اظهار کرد: اگر مدیران جامعه اسلامی با صفاتی که از یک مدیر در نهج‌البلاغه یاد می‌شود انتخاب و گزینش شود بدون شک شاهد این هجمه دست‌اندازی به بیت‌المال نبودیم.
وی با بیان اینکه شیعه علی خود را به اختلاس، حقوق نجومی، و مال نامشروع آلوده نمی‌کند، اظهار کرد: یک مدیر جامعه اسلامی اگر نتواند زندگی مردم را ارتقا بخشد حداقل خود در سطح همان مردم زندگی می کند تا تحمل تنگدستی بر مردم آسان‌تر شود.
ارزانی با بیان اینکه شخصیت امام علی(ع) بر هر انسان آزاده‌ای الگو است، اظهار کرد: امام علی(ع) همانطوری که جرج جرداق مسیحی را جذب کرد و او از خدا می‌خواهد فقط یک بار دیگر یکی همچون علی(ع) را خلق کند، نشان می‌دهد امام خود توسط بیداردلان شناخته می‌شود.
وی ادامه داد: اغلب جوانان به جهت الگوگیری روش مدیران جامعه اسلامی را به پای دین می‌نویسند، لذا چنانچه مدیران جامعه اسلامی درخور شأن جایگاه خود نباشند بزرگترین آسیب را به این اقشار وارد خواهند کرد.

این مدرس حوزه گفت: امام به حدی مظلوم است که واقعا باید گفت: «اول مظلوم عالم»؛ تا جایی که وقتی امام را در مسجد کوفه به شهادت رساندند در اقصی نقاط جامعه گفتند؛ خبر دروغ است، مگر علی نماز می‌خواند! و این روایت تاریخی از مظلومیت این امام است و امروز در جامعه ما هم فقط در همین چند شب قدر و عید غدیر یادی از امام می‌شود و این خود گویای غربت این امام است.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی که مردم باید بیشتر کنار هم بوده و بر ایمان خود بیافزایند، بی‌شک الگویی همچون امام علی(ع) می‌تواند بهترین و نمونه‌ای از انتخاب اصلح باشد و اگر جامعه ما از تمام جهات اسلامی شود بسیاری از مشکلات کشور هم حل می‌شود.
ارزانی گفت: در شرایط و وضعیت کنونی جهان که مردم به دلیل کرونا بیشتر در منزل مانده‌اند، بهتر است از این فرصت درباره این شخصیت بزرگ بیشتر مطالعه کنند، هر چند جهان اسلام از نظر الگو‌های بی نظیر اخلاقی و سبک زندگی کم ندارد اما امید است که شرایط به گونه‌ای شود که واقعا حق این امام مظلوم ادا و ملت‌های جهان این اسطوره بی‌تکرار عدالت و انسانیت را به نحو شایسته بشناسند.

انتهای پیام
captcha