ادامه واکنش مقام‌های دینی عراق به اقدام موهن سفارتخانه‌های غربی
کد خبر: 3900037
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹

ادامه واکنش مقام‌های دینی عراق به اقدام موهن سفارتخانه‌های غربی

اقدام موهن برخی سفارتخانه‌های کشورهای غربی در برافراشتن پرچم همجنس‌گرایان در بغداد که در راستای ترویج همجنس‌گرایی صورت گرفت، خشم مردم، مقامات، محافل دینی و جریان‌های سیاسی عراق را برانگیخت.

به گزارش ایکنا به نقل از «الکوثر»، دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق یکشنبه، 28 اردیبهشت، برای نخستین‌بار پرچم همجنس‌گرایان را به صورت رسمی در بغداد برافراشت.
 
در واکنش به این اقدام موهن، مقامات، مردم و جریان‌های سیاسی عراق به ‌شدت این اقدام را محکوم کردند و آن را در تضاد با اصول و ارزش‌های اخلاقی حاکم بر این کشور دانستند و در ادامه تصاویری از به آتش کشیدن پرچم همجنس‌گراها از سوی مردم خشمگین عراق نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
 
در همین راستا، حزب «الدعوه الاسلامیه» عراق به رهبری «نوری المالکی» تأکید کرد: ما اقدام غیراخلاقی و غیرمسئولانه دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا و دو سفارت کانادا و انگلیس در برافراشتن پرچم همجنس‌گرایان در خاک عراق را محکوم می‌کنیم و این اقدام را تجاوز آشکار علیه مبانی ارزشی ملت عراق می‌دانیم.
 
این حزب افزود: از اصول متعارف روابط دیپلماتیک بین‌المللی آن است که این کشورها برای احترام به اراده ملت عراق و عقاید و مقدسات آنها،‌ نمایندگان خود را، که این اقدام موهن را مرتکب شده‌اند، اخراج و افرادی دیگر را جایگزین کنند.
 
شیخ «مهدی الصمیدعی»، مفتی و رئیس دارالافتاء اهل‌ سنت عراق، نیز در برابر اقدام سفارتخانه‌های اروپایی در برافراشتن پرچم همجنس‌گرایان در خاک عراق ابراز تأسف کرد و آن را اهانت به ملت مسلمان عراق و مصداق محاربه علنی با اسلام دانست و تأکید کرد: کشورهایی که این اقدام موهن را مرتکب شدند، مسئول عواقب تاریخی آن خواهند بود.
 
در همین راستا، آیت‌الله سیدکاظم الحائری، از مراجع دینی عراق، هم اقدام موهن دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا و سفارتخانه‌های اروپایی را محکوم کرد و این اقدام را متعمدانه و در راستای مبارزه با هویت اسلامی ملت عراق دانست.
 
وی با بیان اینکه عاملان این اهانت، خواستار از هم پاشیدن همبستگی ملت عراق هستند، از طلاب حوزه‌های علمیه عراق و فرهیختگان مسلمان این کشور خواست که از کرامت و ارزش‌های اخلاقی کشورشان دفاع کرده و از گفتار حق درباره منافقان و کسانی که وجدان خود را به بیگانگان می‌فروشند و در سرزمین ما فساد می‌کنند، فروگذار نکنند.
 
از سوی دیگر، «صباح الساعدی»، نماینده جریان صدر عراق، با ارسال یادداشتی اعتراض‌آمیز به دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق، از این نمایندگی و سفارتخانه‌های انگلیس و کانادا خواست به دلیل «رفتار احمقانه» از دولت و ملت عراق عذرخواهی کنند.
 
در این یادداشت آمده است: رفتار احمقانه نمایندگی اتحادیه اروپا توهین به احساسات ملت عراق و پیروان همه ادیان در این کشور است و سکوت در برابر آن غیرممکن است، به خصوص که این رفتار در ماه مبارک رمضان، ماه پناه بردن و نزدیک شدن مسلمانان به خداوند متعال رخ داده است. به هیچ وجه نمی‌توانیم در قبال تعرض به اصولی که دین ما اسلام و سایر ادیان الهی براساس آن پایه‌گذاری شده است، تسامح نشان دهیم.
 
جریان صدر از نمایندگی اتحادیه اروپا و سفارتخانه‌های شریک آن در این رفتار وقیحانه خواست که فوراً و رسماً عذرخواهی کنند. همچنین از دولت و پارلمان عراق هم تقاضا کرد که قوی‌ترین اقدامات را در مقابله با این رفتارهای قبیح و تعرض به حاکمیت، هویت و اعتقادات ملت و فرهنگ عراق نشان دهند و در اسرع وقت در پارلمان جلسه‌ای با حضور وزیر خارجه برگزار شود.
انتهای پیام
captcha