ابتکار تأسیس نهادهای مردمی از سوی امام(ره) برای تحقق عدالت در جامعه بود
کد خبر: 3902592
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
حجت‌الاسلام والمسلمین سالک:

ابتکار تأسیس نهادهای مردمی از سوی امام(ره) برای تحقق عدالت در جامعه بود

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به جایگاه محوری عدالت در تفکر دینی امام خمینی(ره) به منزله زیرساخت خلقت و مدیریت جامعه، گفت: در همین راستا ابتکار تأسیس نهادها و تشکیلات مردمی مانند سپاه، بسیج مستضعفین و بسیج سازندگی از سوی امام خمینی(ره) برای ایجاد تعادل در جامعه و حرکت آن به سمت تحقق عدالت بود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارزه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چندوجهی بودن اندیشه امام(ره) و اهمیت عدالت اجتماعی در منظومه فکری ایشان گفت: شاگردان مکتب دانشگاه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) آموخته‌اند که چگونه مردم را در ابعاد مادی و معنوی، ایمانی و اعتقادی، اخلاقی و فکری و در جهت احیای ارزش‌های الهی از جمله عدالت، مدیریت و هدایت کنند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: بر این اساس دانشگاه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) یک دانشگاه تک‌بعدی نیست. لذا امام(ره) نیز به منزله دانش‌آموخته و شاگرد این دانشگاه این تفکر چندبعدی را در مدیریت جامعه داشتند.

حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه ماهیت خلقت انسان و امتیازات انسان بر سایر موجودات در مکتب اسلام به خوبی دیده شده، گفت: امام خمینی(ره) نیز هم در بعد اخلاق صاحب فضایل و مکارم اخلاقی و در عین حال استاد علم اخلاق است و هم در بعد مدیریتی نیز ایشان عدالت را محور می‌دانند.

عدالت؛ زیرساخت مدیریت جامعه

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: براساس معارف اسلامی و آموزه‌های قرآنی محور اجتماع و مدیریت مردم، عدالت است و بدون عدالت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و تعادل جامعه برهم می‌ریزد. زیرا زیرساخت خلقت براساس عدالت است و به تبع آن زیرساخت مدیریت جامعه باید بر پایه عدالت باشد. قرآن هم بر اداره جامعه براساس عدالت و قسط تأکید می‌کند؛ «لیقوم الناس بالقسط».

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) نیز بر پایه همین تفکر پس از پیروزی انقلاب در 22 بهمن 1357 مبنای حرکت و اداره کشور را براساس عدالت قرار دادند و تشکیلات مردمی مختلف از جمله سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین و بسیج سازندگی را در کنار نهادهای رسمی هم‌وزن آنها برای ایجاد تعادل در جامعه و حرکت آن به سمت تحقق عدالت تأسیس کردند.

نهادهای مردمی، بازوهای اجرای عدالت در کشور

عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: در واقع ابتکار تأسیس این نهادها از سوی امام خمینی(ره) برای اجرای عدالت بود و این نهادها بازوهای اجرای عدالت هستند. به واقع امام(ره) با اندیشه اسلامی و آموزه‌های دانشگاه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) مقابل تمام مکاتب الحادی و مدعیان دروغین عدالت و تمدن ایستادند و امروز چهره واقعی مدعیان حقوق بشر و عدالت مشخص شده و پیش‌بینی‌های امام(ره) ثابت شده است.

وی تأکید کرد: در همین راستا جمهوری اسلامی هم باید مبتنی بر عدالت باشد و هم باید در مقابل بی‌عدالتی، فساد، تبعیض بایستد. به عبارتی در هر دستگاهی که فساد و ظلمی هست در سایه عدم رعایت عدالت و تبعیض است. با وجود عدالت است که سیاست‌بازی و سیاسی‌کاری محو می‌شود، قدرت مقابله با استکبار بسیار بیشتر از این می‌شود و حقوق مردم به اقتضای سطوح مختلف علمی، اجتماعی و توانمندی آنها حفظ می‌شود. به همین جهت مقام معظم رهبری بارها از عقب‌ماندگی درباره عدالت گلایه کردند و در پیام افتتاحیه مجلس یازدهم منشور مطالبات خود را بر محور عدالت قرار دادند.

امام(ره) مردم را با محتوای دین تطبیق داد

حجت‌الاسلام سالک درباره اقدام امام(ره) در پیوند میان دین و مردم گفت: تعبیر پیوند را قبول ندارم. امام(ره) توانست مردم را با محتوای دین در ابعاد مختلف تطبیق دهد و این انطباق مسئله مهم ماست. هرجا ضربه‌ای خورده‌ایم به خاطر ضعف انطباق با محتوای دین است.

این نماینده سابق مجلس در پایان ابراز کرد: ظرفیت‌های زیادی در بین مردم برای تحقق آرمان‌ها وجود دارد و هر جا مردم مشارکت داده شدند، عدالت بهتر اجرا شد که نمونه آن در وضعیت کرونا مشاهده شد. وقتی دولت دخالت نکرد قیمت کالاهای اساسی تعادل یافت و مشکلات مردم کمتر شد، اما به مجرد اینکه بحث نظارت دولتی پیش آمد، به دلیل اجرای بد و ناقص آن مشکلات پدیدار شد و این در ساختارهای حرکت دستگاه‌های مختلف ریشه دارد. این ساختارها اگر مبتنی بر عدالت باشند و پیوست فرهنگی داشته باشند، نباید چنین مشکلاتی به وجود بیاید.

انتهای پیام
captcha