قیام 15 خرداد مبین ماهیت اصیل نهضت اسلامی است
کد خبر: 3902639
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
حجت‌الاسلام والمسلمین محمودی:

قیام 15 خرداد مبین ماهیت اصیل نهضت اسلامی است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با بیان اینکه قیام 15 خرداد مبدأ انقلاب اسلامی و مبین ماهیت اصیل نهضت اسلامی است، گفت: این قیام هم بی‌تأثیری نقش جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی را در جریان پیروزی انقلاب نشان داد و هم نقش اصلی مردم، دین و روحانیت را در روند انقلاب اسلامی از آغاز نهضت تا پیروزی در 22 بهمن 1357 به منصه ظهور گذاشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن محمودی

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره جایگاه قیام 15 خرداد در روند پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت فراموش نکردن این مناسبت مهم در تاریخ انقلاب گفت: امام خمینی(ره) 15خرداد را به عنوان مبدأ نهضت اسلامی معرفی می‌کنند که در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد. لذا اهمیت 15 خرداد به سبب نقطه عطف بودن آن در تاریخ انقلاب اسلامی است.

ضرورت شناخت پدیدآورندگان قیام 15 خرداد

وی افزود: مسئله مهم‌تر این است که پدیدآورندگان و نقش‌آفرینان قیام 15 خرداد به خوبی شناخته شوند تا از این طریق ماهیت واقعی و اصلی انقلاب اسلامی تبیین شود. مطالعه قیام 15 خراد 1342 نشان می‌دهد که هیچ یک از احزاب و تشکل‌های سیاسی شناخته‌شده و مبارزان و فعالان سیاسی مطرح هیچ نقشی در پدید آوردن این قیام ندارند. برخی از آن‌ها نه تنها هیچ نقشی در این قیام ندارند، بلکه حتی این قیام را یک حرکت کور در مسیر مبارزه با نظام شاهنشاهی معرفی می‌کنند که به نتیجه و هدف نرسید.

حجت‌الاسلام محمودی تصریح کرد: واقعیت آن است که قیام 15 خرداد با حضور توده مردم براساس نگاه دینی و اعتقادی به وقوع پیوست و حضور مردم با تفکر دینی توانست که انقلاب را به پیروزی برساند و مردم حاضر شدند جان خود را فدای انقلاب کنند و شهید شوند و از مرجعیت به عنوان جایگاه نیابت عامه امام زمان(عج) دفاع کنند.

15 خرداد، اثبات نقش اصلی مردم و دین در روند پیروزی انقلاب

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با تأکید بر اینکه قیام 15 خرداد مبین ماهیت نهضت اسلامی است و ثابت کرد که هیچ حزب و شخصیت سیاسی نمی‌تواند ادعا کند که در پیروزی انقلاب نقش اصلی داشته است، بیان کرد: به واقع قیام 15 خرداد نقش اصلی مردم، دین و روحانیت را در روند انقلاب اسلامی از آغاز نهضت تا پیروزی در 22 بهمن 1357 به منصه ظهور گذاشت و باید قیام 15 خرداد از این منظر مورد تبیین قرار بگیرد تا ماهیت اصیل نهضت اسلامی امام(ره) به جامعه شناسانده شود.

حجت‌الاسلام محمودی درباره برنامه‌های مختلف تبیینی و رسانه‌ای درباره قیام 15 خرداد با توجه به محدودیت‌هایی که در پی شیوع کرونا ایجاد شده است، گفت: تشکل‌ها و مجموعه‌های مردمی و انقلابی مختلف آثار هنرمندانه و جذابی را در قالب کلیپ، سرود، فیلم و محتوا در فضای مجازی تولید کرده‌اند که گاه منتشر شده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در پایان اظهار کرد: همچنین برنامه‌ها و مراسم‌ ویژه‌ای با توجه به رعایت مسائل بهداشتی در حال اجراست تا ابعاد و اهداف این قیام و جایگاه ویژه آن در روند پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی به نسل جوان کشور منتقل شود.

انتهای پیام
captcha