ضرورت تکمیل زنجیره تولید و عرضه گیاهان دارویی در کشور
کد خبر: 3904659
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

ضرورت تکمیل زنجیره تولید و عرضه گیاهان دارویی در کشور

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی، گفت: جهاددانشگاهی اردبیل ظرفیت‌های بالای کشاورزی استان را به خوبی شناسایی و زیرساخت‌های لازم را برای توسعه این بخش فراهم کرده است.

ضرورت تکمیل زنجیره تولید و عرضه گیاهان دارویی در کشوربه گزارش ایکنا از اردبیل، داراب یزدانی، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی، ۲۵ خردادماه، در دیدار با جهانگیرزاده، نماینده شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی که در جهاددانشگاهی اردبیل انجام گرفت، اظهار کرد: طبق برنامه، جهاددانشگاهی اردبیل با استفاده از ظرفیت‌های خدادادی منطقه به دنبال توسعه فعالیت‌های حوزه کشاورزی است تا بتواند گام‌های موثری در راستای ارتقا و پیشرفت استان بردارد.
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت ارزشمند گیاهان دارویی کشور در جهت اشتغال و توسعه بهره برد، خاطرنشان کرد: استان اردبیل تنوع گیاهی منحصر به فرد و متنوعی دارد که به عنوان یک پتانسیل گرانقدر در کشور باید از آن استفاده کرد و این بخش را توسعه بخشید.
مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی به اهمیت و ضرورت تکمیل زنجیره تولید و عرضه گیاهان دارویی در کشور تاکید کرد و گفت: جهاددانشگاهی اردبیل با راه اندازی مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی در راستای ارتقاء این حوزه زیرساخت خوبی فراهم کرده است و حمایت لازم را از فعالان این بخش انجام می‌دهد.
یزدانی یادآور شد: جهاددانشگاهی بستر مناسب را در جهت تجاری‌سازی محصولات فناوران فراهم کرده است تا زمینه بهره‌مندی از این پتانسیل ارزشمند در کشور ایجاد شود.

باید از ظرفیت‌های استان در راستای ارز آوری، اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی و صنعتی استفاده شود

در این جلسه عباس جهانگیرزاده، نماینده شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی گفت: با همکاری جهاددانشگاهی، فرآورده‌های گیاهان دارویی، برندسازی و زمینه عرضه آن‌ها فراهم شود.
وی افزود: باید مشکل عرضه فرآورده‌های گیاهان دارویی در کشور مرتفع شود که حمایت و فعالیت جهاددانشگاهی در این حوزه می‌تواند در توسعه این بخش موثر واقع گردد.
نماینده شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی به آمادگی نمایندگان استان جهت همکاری با جهاددانشگاهی برای رفع موانع صادرات و توسعه حوزه کشاورزی اشاره و اظهار کرد: باید از ظرفیت‌هایی که در اردبیل وجود دارد، در راستای ارزآوری، اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی و صنعتی استان استفاده شود.
جهانگیرزاده به استفاده از تجارب کشور‌های موفق در زمینه توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی تاکید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان اردبیل گونه‌های متنوع گیاهان دارویی وجود دارد که بهره‌گیری از این پتانسیل می‌تواند به تغییر چهره اقتصادی و کشاورزی منطقه کمک شیانی بکند.

جهاددانشگاهی به دنبال توسعه و تجاری‌سازی فرآورده‌های گیاهان دارویی منطقه است

در این جلسه مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهادانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه جهادانشگاهی با توجه به وظایف و برنامه‌های خود در تلاش است تا در حوزه تولید گیاهان بومی دارویی اقدامات منسجمی را انجام دهد، افزود: جهاددانشگاهی برنامه کاربردی و مدونی برای تغییر الگوی کشت و توسعه گیاهان دارویی منطقه مغان دارد که با همراهی مسئولان این امر بزودی عملیاتی خواهد شد.
وی ادامه داد: مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل با بهره‌گیری از پتانسیل پژوهشگران و فعالان این عرصه به دنبال توسعه و تجاری سازی فرآورده‌های گیاهان دارویی منطقه است.
اوچی اردبیلی اظهار کرد: در تلاش هستیم با حمایت‌های لازم از پژوهشگران، ایده‌های فناورانه را به محصول و خدمات تبدیل و زمینه مساعد را برای ارائه محصولات و توانمندی آن‌ها فراهم کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه برای برندسازی گیاهان دارویی اندومیک استان تلاش می‌کنیم، اضافه کرد: هدف از برندسازی، تکمیل زنجیره ایجاد ارزش‌افزوده تا تولید دارو از گیاه دارویی است و در حال حاضر برای کمک به این امر، آزمایشگاه‌های تخصصی در جهاددانشگاهی اردبیل راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام
captcha