کاربرد تکنیک «اسمارت» در کسب‌وکارهای نوپای قرآنی
کد خبر: 3905312
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
در بیست‌و پنجمین «کافه‌محفل» تشریح شد:

کاربرد تکنیک «اسمارت» در کسب‌وکارهای نوپای قرآنی

اصغریان گفت: در روش «اسمارت» باید هدف شما کاملاً مشخص و حساب‌شده باشد. در واقع در این عرصه باید شفاف‌سازی هدف صورت گیرد تا زمانی‌که این هدف با جزئیات آن مشخص نباشد مطمئن باشید از فیلتر تکنیک اسمارت عبور نخواهد کرد.

به گزارش ایکنا، بیست‌وپنجمین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی با عنوان «کافه‌ محفل» عصر روز شنبه ۲۴ خرداد‌ماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی و با ارائه رضا اصغریان، به صورت مجازی برپا شد.

اصغریان در ابتدا اظهار کرد: در این جلسه بنا داریم به موضوع «آشنایی با تکنیک هدف‌گذاری شخصی» بپردازیم؛ اتفاقی خوب در کافه محفل که بنده متوجه آن شدم این است که شرکت‌کنندگان بسیار با انگیزه و فعال هستند و همین موضوع، انگیزه بنده برای افزایش مطالعه در این زمینه‌ها را ببیشتر می‌کند.

وی گفت: شاید بسیاری از افراد، هدفگذاری شخصی را جدی نگیرند و این اصلاً خوب نیست. باید حتما دورنمای شخصی و چشم‌انداز و هدف مشخص داشته باشید. هرچقدر اهداف شخصی و اهداف کسب و کار هم‌سوتر باشند برای کسب و کار و موفقیت شما بهتر است، اما اگر این هدفگذاری مشخص را نداشته باشیم به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم غیر از اینکه درجا بزنیم.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب و کارهای نوپا یادآور شد: سؤال این است که اگر از این به بعد وارد یک کسب و کار شدیم و بخواهیم به خواسته خود برسیم باید چه اقدامی انجام دهیم. هدف و آرزو دو چیز متفاوت هستند. هدف دارای ساختار بهتری است اما اگر هم آرزویی نداشته باشید به هدف نخواهید رسید بنابراین باید رؤیاپردازی را در خود بیشتر کنیم تا بتوانیم اهداف بهتری برای خود متصور شویم.

وی اظهار کرد: آرزو داشتن کار هرکسی نیست و بعد از رؤیاپردازی هم باید بتوان به آن مسیر مشخصی داد. ما دو نیم کره راست و چپ در مغزمان داریم که هر کدام کار خاصی دارند. نیم کره چپ وظیفه ریاضیات و منطق و محاسبات را بر عهده دارد و بسیار هم حساب شده عمل می‌کند و از چارچوب خود خارج نمی‌شود اما برعکس آن، نیم‌کره راست، مسائلی نظیر هنر، عشق، رؤیاپردازی و هرچه حال آدم را خوب می‌کند را شامل می‌شود.

اصغریان ادامه داد: شما زمانی می‌توانید آدم رؤیاپردازی باشید که نیم کره راست خود را فعال و اهداف جدیدی را ترسیم کنید. اگر می‌خواهید وارد فاز جدیدی در زندگی شوید باید نیم کره راست را فعال کنید. در کلاس‌های متعددی به این نکته اشاره کرده‌ام اما باید دانست که برای موفقیت در این زمینه باید بسیاری از عادت‌های خود را تغییر دهید، چراکه تا زمانی‌‌که نیم کره راست فعال نشود نمی‌توانید رؤیاپردازی کرده و در زمینه سرمایه‌گذاری و کسب و کار هم موفق شوید. اساساً یکی از دلایلی که برخی افراد با سرمایه زیر ده میلیون تومانی وارد کسب و کار موفق می‌شوند این است که نیم کره راست خود را فعال کرده‌اند.

وی تأکید کرد: ما مجموعه‌ای از آرزو داریم که باید از دل آن تعدادی هدف در بیاوریم. اگر چنین کاری انجام دهیم بسیاری از مشکلات ما برطرف می‌شود. اینکه شما بگوئید می‌خواهیم یک نوازنده حرفه‌ای شویم این یک هدف نیست بلکه آرزو است. در زمینه کسب و کار هم می‌گوئیم می‌خواهیم بهترین برند را داشته باشیم این هم صرفاً یک آرزو است. اگر بتوانیم هدفگذاری درستی داشته باشیم در زندگی و کسب و کار هم موفق خواهیم شد.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب و کارهای نوپا تأکید کرد: تکنیک «اسمارت» یکی از معروف‌ترین تکنیک‌های هدف‌گذاری است که دارای پنج عامل هدف‌گذاری شخصی است. در این روش شما همه آرزوهای خود را داخل الک شخصی می‌گذارید و تکان و می‌دهید و تعدادی که از دل آن بیرون می‌آیند بهترین اهداف شما هستند. اگر بتوانیم یک رؤیاپردازی درستی داشته باشیم خواهیم توانست از دل آن اهداف بسیار زیبایی را در بیاوریم.

وی گفت: در این روش باید هدف شما کاملاً مشخص و حساب‌شده باشد و در واقع در این عرصه باید شفاف‌سازی هدف صورت گیرد. تا زمانی که این هدف با جزئیات آن مشخص نباشد مطمئن باشید از این فیلتر تکنیک اسمارت عبور نخواهد کرد. مثلاً اگر می‌خواهید نوازنده شوید باید بگوئید که نوازنده کدام ساز شوید. چرا این کار مهم است؟ چون شما مسیریابی می‌کنید و این مسیریابی بسیار مهم است. کائنات از شما هدف مشخص می‌خواهد تا مسیر رسیدن به هدف را به شما نشان دهد.

اصغریان افزود: در هدف‌گذاری باید به چیزهایی که می‌نویسیم اعتقاد راسخ داشته باشیم. باید اهداف کوچک، متوسط و بزرگ برای خودمان تعریف کنیم. اتفاقات بزرگ ناشی از قدم‌های کوچ است. اگر الان به سستی و رخوت رسیده باشید به دلیل رخدادهای منفی‌ کوچکی است که در زندگی شما رخ داده، لذا باید با اقدامات مثبت کوچک در طی مدت چند سال، حال خودتان را خوب کنید.

وی تأکید کرد: باید به صورت‌ ریز مشخص کنیم که چه اهدافی را دنبال می ‌کنیم. مرحله دوم این است که این هدف قابل اندازه‌گیری باشد. ویژگی دیگر این است که این هدف باید قابل دسترسی باشد. نباید هدف خود را این گونه تعریف کنیم که مثلاً می‌خواهیم شن‌های ساحل ایران را بشماریم، چراکه هدفی بیهوده و غیرقابل دسترسی است. ویژگی دیگر در این تکنیک این است که هدف باید واقع‌گرایانه باشد؛ یعنی متناسب با استعدادها و علایق شما باشد.

وی بیان کرد: حتماً مطالعه کنید چراکه می‌تواند باعث حرفه‌ای شدن شما شود. از سوی دیگر برای رسیدن به اهداف باید گام‌های مشخصی برای خودتان تعریف کنید. عالی، دشمن خوب است. سعی کنید با خوب شروع کنید. لازم نیست حتما در ابتدای کار عالی باشید. شما ممکن است بارها اشتباه کنید اما همان اشتباه برای شما تبدیل به تجربه می‌شود.

اصغریان در پایان گفت: اقدام دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که در یک جمله بنویسید چه مقدار پول می‌خواهید و زمان رسیدن به آن را نیز برای خودتان تعریف کنید. می‌توانید این را در داخل گوشی‌تان هم بنویسید و دائماً به آن نگاه کنید. این باعث حرکت شما می‌شود. به شما توصیه می‌کنم که مثل یک پادشاه یا ملکه در عرصه کسب‌وکارها رفتار کنید. در این شرایط مجبور هستی که برای موفقیت در کسب و کار سینه خود را سپر و به شکل دقیق‌تری عمل کنید.

انتهای پیام
captcha