فعالان قرآنی در روز تبلیغ دینی مهجور ماندند
کد خبر: 3906090
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

فعالان قرآنی در روز تبلیغ دینی مهجور ماندند

همزمان با سراسر كشور همایش «گام دوم تبلیغ» به‌ مناسبت روز تبلیغ و اطلاع‌‌رسانی دینی در استان فارس برگزار شد، اما فعالان قرآنی در این مراسم، كه به ‌منظور تجلیل از فعالان فرهنگی و مذهبی برگزار شده بود، باز هم مهجور ماندند.

اول تیرماه مصادف با سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام راحل به‌عنوان روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی نام‌گذاری شده است كه بدین‌مناسبت در این روز در سراسر كشور برنامه‌های متنوعی برگزار شد.

همایش «گام دوم تبلیغ» برنامه‌ای بود كه به‌ صورت سراسری در این روز به همت سازمان تبلیغات اسلامی در نقاط مختلف كشورمان از جمله استان فارس برگزار شد. این برنامه در شیراز در سالن اجتماعات اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس با گنجایش قریب به 350 نفر و با حضور فعالان فرهنگی، اعضای هیئات مذهبی، كانون‌های مداحان، شاعران آیینی، طلاب، روحانیان، كانون‌های فرهنگی مساجد، ائمه جمعه و جماعات و همچنین فعالان قرآنی به اجرا درآمد. اما این برنامه مانند بسیاری از برنامه‌ها حاشیه‌هایی داشت كه گاه برخی از آن‌ها ناخوشایند به نظر می‌آمدند. بی‌نظمی در شیوه اجرا از جمله مواردی بود كه در اجرای این برنامه بسیار احساس می‌شد. شروع برنامه ساعت 9 صبح اعلام شده بود اما تقریباً این برنامه با 45 دقیقه تأخیر آغاز شد.

در ابتدای این برنامه بعد از تلاوت آیات وحی و خوشامدگویی مجری، حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی، مدیركل تبلیغات اسلامی فارس، به سخنرانی پرداخت و در گام نخست به تمام فعالان فرهنگی به خصوص هیئات مذهبی، مداحان و شاعران آیینی و طلاب و ائمه جمعه و جماعات خوشامدگویی گفت كه تقریباً این خوشامدگویی 20 دقیقه به طول انجامید اما مدیركل به این سخنرانی اكتفا نكرد و در بخش دیگری از این برنامه و قبل از سخنرانی استاندار فارس قریب ربع ساعت سخنرانی كرد كه می‌توان این سخنرانی دوباره یك نفر را از جمله نقاط ضعف این برنامه به حساب آورد.

به اذعان مدیركل تبلیغات اسلامی فارس حدود 270 نفر در این مراسم تجلیل می‌شدند اما چیزی كه موجب تأسف قرآن‌دوستان شد، بی‌توجهی به فعالان قرآنی در برنامه‌ای بود كه برای بزرگداشت روز تبلیغ دینی برگزار شده بود. تعداد تجلیل‌شدگان در این مراسم به‌ حدی زیاد بود كه طی دو تا سه مرحله انجام شد و هر بار هم 45 دقیقه زمان می‌برد و در این میان فقط فعالان قرآنی در دیده نشدند و باز هم مهجور ماندند.

شنیده‌ها حاكی از آن بود كه از این 270 نفر، 5 نفر از فعالان قرآنی اعم از قاریان و حافظان برتر استان فارس بنا بود كه در این مراسم تجلیل شوند اما نامی از هیچ‌كدام از این‌ها هنگام برگزاری مراسم تجلیل برده نشد و در انتهای مراسم دیدن چهره سرگردان یكی از حافظان كل قرآن، كه همواره در مسابقات سراسری كشوری خوش درخشیده و بحق یكی از افتخارات استان فارس محسوب می‌شود، غم بزرگی را به دل می‌نشاند، چراكه او دعوت رسمی برای تجلیل در این مراسم شده بود، اما نامی از آن برده نشد. هیچ كس منكر زحمات ائمه جمعه و جماعات، هیئات مذهبی، كانون‌های مساجد، مداحان و شاعران آیینی در تبلیغ و ترویج دین نیست و مسلماً هر كدام از آنان ستون‌های محكمی برای این امر خطیر و مهم هستند، اما قرآن و عترت جدایی‌ناپذیرند.

سیره مقام معظم رهبری در تکریم قرآنیان

در تصدیق این ادعا می‌توان به سیره رهبر معظم انقلاب‌، حضرت امام خامنه‌ای تأسی جست. چنانچه ایشان همواره تكریم قرآنیان را در اولویت قرار می‌دهند و همه ساله در نخستین روز ماه مبارك رمضان، اولین دیدار خود با اقشار مختلف را به قرآنیان اختصاص داده‌اند و این خود بزرگترین درس برای تمام مسئولان به خصوص متولیان فرهنگ دینی است.

باید بدانیم كه دین‌داری و ولایت‌مداری تنها به شعار و سخنرانی نیست و باید در عمل تابع ولایت فقیه و سیره ائمه معصومین(ع) و قرآن‌های ناطق بود و در اینجا حدیثی از پیامبر(ص) را یادآور شویم كه در روز قیامت از مهجوركنندگان قرآن به درگاه خدا شكایت خواهد كرد. مگر جز این است كه حافظان و قاریان قرآن حاملان این كتاب آسمانی‌اند و همواره مروج و مبلغ آموزه‌های آیات وحی هستند. پس چرا در روز تبلیغ دینی آنان را مهجور قرار دادیم.

گرچه در این مراسم لابه‌لای افرادی كه برای تجلیل به جایگاه دعوت می‌شدند، نام دو تن از قرآنیان استان یعنی محمدحسین اسلامی و قاسم فتحی شنیده شد، اما اینان به‌عنوان كانون‌های برتر فرهنگی مساجد تجلیل شدند نه فقط به‌ عنوان فعالان قرآنی زیرا هر كدام از این‌ها در شهر خود اقدامات بسیار مؤثر و مناسبی را در كانون‌های مساجد انجام داده و می‌دهند.

البته در این میان باید یك نكته را یادآور شد كه اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس، یكی از فعال‌ترین ادارات قرآنی استان است كه همواره ارتباط خوب و تنگاتنگی با قرآنیان سطح استان دارد و نباید از زحمات آنان غافل بود و به نظر می‌رسد دلیل این غفلت در مراسم روز تبلیغ دینی، حضور نداشتن سرپرست این اداره باشد، زیرا به سبب كسالت و انجام عمل جراحی امكان حضور در این مراسم را نداشت.

عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم

یكی دیگر از نكاتی كه موجب تأسف شد، بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی بود. گرچه در بدو ورود به اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس جهت حضور در سالن اجرای مراسم باید تمام مراجعه‌كنندگان ماسك به همراه داشتند و در ساعات نخست برگزاری این مراسم نیز تقریباً فاصله‌گذاری اجتماعی به خصوص در قسمت آقایان رعایت می‌شد، اما هرچه از زمان این مراسم، كه تقریباً 3 ساعت به طول انجامید، می‌گذشت بر جمعیت حاضر در سالن افزوده شد، به ‌طوری كه تقریباً این سالن پر شد و در لحظات انتهایی برنامه كه به برنامه تجلیل اختصاص داشت، مدعوین هیچ‌گونه فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کردند. در بخش بانوان نیز تقریباً تمام آنان به دلیل اختصاص تعداد كم ردیف‌های صندلی و جمعیت بیشتر آقایان، بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی حضور داشتند.

در پایان این مراسم نیز بنا بود كه هر كدام از شركت‌كنندگانی كه دعوت شده بودند اما نام آن‌ها بر بالای سن صدا نزده شده بود، به مأموران ورودی سالن مراجعه و لوح‌ تقدیر خود را دریافت كنند كه این مسئله موجب ایجاد ازدحام جمعیت، آن هم در شرایط شیوع كرونا كه مسئولان دانشگاه علوم پزشكی به ‌شدت در این باره هشدار داده بودند، شد.

كلام آخر اینكه هدف از بیان نقاط ضعف در برگزاری یك مراسم، كمك برای رفع مشكلات چنین مراسمی در آینده است و امیدواریم مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و برگزاری این همایش با سعه صدر پذیرای این انتقادها باشند و برای رفع این نقاط ضعف تلاش كنند.

انتهای پیام
captcha