طراحی کارت فرهنگ / نسخ خطی مکتب شیراز احیا می‌شود
کد خبر: 3909470
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸

طراحی کارت فرهنگ / نسخ خطی مکتب شیراز احیا می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی ـ اجتماعی و معاون شهردار شیراز با بیان اینکه درصدد طراحی کارت فرهنگ و توزیع آن میان هنرمندان و اهل قلم هستیم، گفت: شهرداری شیراز از این طریق به فرهنگوران خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش ایكنا از فارس، مرتضی جعفری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امروز، 18 تیرماه در دیدار با نویسندگان و اهالی قلم این كلان‌شهر گفت: شیوع کرونا با همه سختی‌ها و گرفتاری‌ها باعث گشایش‌هایی نیز شد؛ از جمله باید به تقویت زیرساخت‌های مجازی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در این ساختار اشاره کرد.

وی افزود: تجربه برگزاری مجازی هفته شیراز و پوشش ملی آن نشان داد که می‌توان از ظرفیت فضای مجازی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی استفاده کرد؛ در همین راستا تمامی فعالیت‌های این سازمان، به‌ویژه فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی بسیار پررنگ شده است؛ برای نمونه بازطراحی سایت سازمان فرهنگی برای سهولت در دسترسی و نیز بهره‌مندی از محتوای جدید، طراحی نرم‌افزار موبایلی شیرازبان در تمامی حوزه‌ها و از جمله به‌مثابه فرهنگسرای مجازی نیز در دست اقدام است و به‌زودی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

جعفری با بیان اینكه درصدد طراحی کارت فرهنگ هستیم، گفت: کارت فرهنگ با تهیه بانک اطلاعاتی از هنرمندان و اهل قلم صادر می‌شود و شهرداری شیراز از این طریق به فرهنگوران خدمات ارائه می‌دهد.

۴۰۰ گرایش در حوزه‌های فرهنگی و هنری برای آموزش در فرهنگسراها تعریف می‌شود

وی بیان كرد: یکی از فرهنگسراهای شهرداری به بخش مجازی اختصاص داده شده است تا بتوانیم مربیان را فعال کنیم؛ همچنین ۴۰۰ رشته و گرایش در حوزه‌های فرهنگی و هنری در دست تعریف است تا بتوان به‌واسطه آن‌ها از محضر هنرمندان بهره گرفت.

معاون شهردار شیراز با بیان اینکه حضور هنرمندان و نویسندگان شیرازی در فرهنگسراها باعث رونق اقتصادی و نیز افزایش مخاطب خواهد شد، از واگذاری برخی مجموعه‌های فرهنگی شهرداری به بخش خصوصی نیز سخن گفت و ابراز امیدواری کرد به‌زودی بتوان از ظرفیت این بخش‌ بهره گرفت.

وی تصریح کرد: شهرداری شیراز آمادگی دارد فضاهایی را به‌صورت رایگان در فرهنگسراها در اختیار استادان قرار دهد و حتی این مکان‌ها به دفتر کار آنان بدل شود زیرا، حضور نویسندگان سبب برندسازی می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه همنشینی علما، فضلا و ادبا در طول تاریخ زمینه‌ساز پیشرفت ادبی و هنری بوده است، گفت: با بهره‌گیری از این ایده درصدد ایجاد اتاق گفت‌و‌گوی شیشه‌ای هستیم، اتاقی که ادبا و بزرگان با رعایت استاندارد‌های بهداشتی با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند و مخاطبان نیز به‌صورت مجازی از گفت‌و‌گو‌های آنان بهره ببرند و از آن طریق اظهار‌نظر کنند.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز بیان کرد: این برنامه مشوق جوانان و نقشه راه خوبی برای آن‌هاست و می‌تواند در جهت‌دهی به مسیر حرکت آنان مؤثر باشد.

نسخ خطی مکتب شیراز احیا می‌شود

وی همچنین از چاپ ۵۰ جلد کتاب با عنوان «کتاب شیراز» سخن گفت و افزود: سه نسخه خطی شامل قرآن کریم، دیوان حافظ و  کلیات سعدی همراه با تذهیب و نگارگری معرف مکتب شیراز در حال احیاست که به‌عنوان هدایای فاخر و ارزشمند به‌عنوان میراث شیراز در مناسبت‌های مختلف تقدیم خواهد شد.

جعفری از ایجاد کارگروه میراث معنوی شیراز نیز خبر داد و افزود: بخشی از ادبیات عامیانه شیراز می‌تواند در قالب میراث معنوی معرفی شود.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز بر ضرورت حمایت از اندیشه‌ورزان و هنرمندان و اهالی قلم شیراز تأکید کرد و گفت: برای نخستین بار در شهرداری شیراز اهدای ۱۰ هزار بسته معیشتی بین اقشار کم‌درآمد با یک جلد کتاب همراه بوده است و افزون بر این، فهرستی از آثار نویسندگان شیرازی در دست تهیه است که اقدام به خرید آن‌ها خواهیم کرد و در سبد هدایای شهرداری شیراز قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان فرهنگی شهرداری شیراز فارغ از نگاه‌های جانب‌دارانه و سیاسی است، گفت: این سازمان در خدمت همه کسانی است که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه فرهنگی هستند و دغدغه این حوزه را دارند و وظیفه ما نیز احیای حوزه‌های فرهنگی و خدمات‌رسانی به شهروندان با استفاده از ظرفیت نهادهای مختلف است.

سیروس رومی، پیشکسوت حوزه مطبوعات و نگارنده تاریخ مطبوعات فارس نیز در این نشست خواستار شناسایی هنرمندان این دیار و نصب تندیس‌های آنان در میادین شهر شد.

ابوتراب خسروی، نویسنده شیرازی برنده جایزه جلال آل احمد شهرداری‌های کلان‌شهرها را مبدع فعالیت‌های فرهنگی دانست و گفت: دغدغه‌های فرهنگی باید به اندازه فعالیت‌های عمرانی در شهرداری‌ها اهمیت داشته باشد و چه نیکوست که شهرداری شیراز پیشاهنگ برگزاری جشنواره‌های ادبی و فرهنگی و نیز حامی و دعوت‌کننده از هنرمندان باشد.

احمد اکبرپور، نویسنده مطرح حوزه کودک و نوجوان نیز از اهمیت حضور نویسندگان نامی شیراز در فرهنگسراها و ایجاد زمینه‌ای برای ارتباط بیشتر با شهروندان سخن گفت و افزود: شیراز پایتخت کتاب ایران است و باید طرح‌هایی عملی در حوزه حمایت از کتاب ارائه کند.

الهام مزارعی دیگر نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان در این نشست خواستار ارائه داستان‌نویسی کودک و رشته‌های مبتنی بر نویسندگی در فرهنگسراها شد و گفت: شیراز شهر دوستدار کودک است و ضروری است در عرصه چاپ آثار و حمایت از نویسندگان چابک‌تر عمل کند؛ افزون براین فرهنگسراها به محلی برای آموزش ادبیات و هنر با حضور بزرگان این حوزه بدل شود.

اکبر صحرایی، نویسنده داستان در حوزه دفاع مقدس به موضوع نبود صنف برای فرهنگ‌وران اشاره کرد و از شهرداری درخواست کرد هم در این زمینه و هم در زمینه افزایش آمار فروش کتاب تلاش کند.

غلامعلی خوشبخت، شاعر شیرازی نیز خواستار تلاش برای حفظ لهجه و شعر شیرازی شد و بر لزوم برگزاری شب ‌شعر‌های تخصصی و بومی به‌منظوره زنده‌نگاه داشتن آداب قدیمی شیراز و گویش شیراز تأکید کرد.

شاپور پساوند، شاعر شیرازی از اهمیت نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی و انجمن‌های ادبی،‌ سخن گفت و افزود: برخی صفحات در فضای مجازی بار ادبی ندارد و چنانچه نظارتی بر فعالیت گروه‌های هنری صورت نگیرد، ادب و فرهنگ شیراز به حاشیه رانده خواهد شد.

محمد رهام، شاعر جوان شیرازی نیز بر ضرورت توجه به قشر جوان و نوپای شعر شیراز اشاره کرد و گفت: ایجاد آثار کیفی به‌صورت تخصصی و در حوزه شعر با حمایت‌ نهاد‌های متولی فرهنگ همچون شهرداری میسر است و امکان شکوفایی استعداد‌ها را فراهم می‌سازد.

انتهای پیام
captcha