ارتقای کارآمدی نظام دینی با مطالبه‌گری اخلاق‌‌مدارانه مجلس از سایر قوا / شفافیت درونی، لازمه نظارت قوی بیرونی
کد خبر: 3910325
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
علی حدادی مطرح کرد:

ارتقای کارآمدی نظام دینی با مطالبه‌گری اخلاق‌‌مدارانه مجلس از سایر قوا / شفافیت درونی، لازمه نظارت قوی بیرونی

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی با بیان اینکه مطالبه‌گری و نظارت بر دستگاه‌ها وظیفه مهم مجلس شورای اسلامی است، گفت: انجام دقیق این وظایف با رعایت اخلاق به تقویت کارآمدی نظام دینی منجر می‌شود.

علی حدادی

علی حدادی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تبیین چارچوب تعامل مجلس با سایر قوا از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس و تأکید ایشان بر محوریت اخلاق در روابط میان قوا گفت: اخلاق‌مداری از آموزه‌های قرآنی و تأکیدات پیامبر اکرم(ص) به منزله اسوه اخلاق و ائمه اطهار(ع) است. یکی از این عرصه‌ها، که رعایت اخلاق در آن اهمیت بسزایی دارد، حوزه سیاسی و به طور خاص مسئولان حکومت اسلامی است.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: در این راستا انتظار از یک مجلس انقلابی، ارزش‌مداری، اخلاق‌محوری و ولایت‌مداری است. در واقع در عین حال که مطالبه‌گری و نظارت بر دستگاه‌ها وظیفه مجلس است، اما این وظایف با رعایت اخلاق به تقویت کارآمدی نظام دینی منجر می‌شود.

شاخص‌های مجلس کارآمد و انقلابی

حدادی با بیان اینکه لازمه مطالبه‌گری دقیق مجلس، بررسی کارشناسی موضوعات است، گفت: از طرفی کار کارشناسی و تخصصی نیز بر پژوهش‌محوری استوار است. در واقع از شاخص‌های مجلس قوی، کارآمد و انقلابی این است که با انگیزه‌های الهی، مردم‌باوری و عالمانه و کارشناسانه کار کند. نمایندگان باید با حضور در بین مردم و ارتباط با آن‌ها، مطالبات واقعی آنها را بشناسند و براساس این شناخت، مطالبه‌گری خود را در چارچوب اخلاق، منطق و کار کارشناسی پیگیری کند.

وی حرکت انقلابی را برخورداری از روحیه کار جهادی دانست و گفت: مجلس جایگاه ویژه‌ای در نظام اسلامی دارد و امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بارها بر این جایگاه مهم در قالب تعبیرات مختلف تأکید کرده‌اند. چنین جایگاه ویژه‌ای ایجاب می‌کند که مجلس یازدهم با رویکرد مسئله‌محور، ریل‌گذاری درست، مطالبه‌گری اخلاق‌محور و روحیه جهادی به پشتوانه کار عالمانه و کارشناسی در مسیر حل مشکلات کشور به ویژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ عمومی حرکت کند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بیان کرد: از طرفی رهبر معظم انقلاب اختلاف و تنش میان قوا را در شرایط فعلی خلاف عقلانیت دانسته و سخنان ایشان برای ما حجت و معیار است. در واقع همانقدر که باید مسئولان به ظرفیت‌ها و بنیه‌های مادی و معنوی قوی کشور توجه کنند و نمایندگان نیز باید مطالبه‌گر این توجه مسئولان به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی باشند، از طرفی مجموعه رفتار و تعامل قوا باید به نحوی باشد که انسجام داخلی، وحدت ملی و اعتماد به نفس عمومی را تقویت کند تا مردم به آینده امید داشته باشند.

وی تصریح کرد: قطعاً مجلس براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کند و آمادگی کامل برای تعامل با دولت و سایر نهادها را داشته و دارد و تلاش می‌کند این حرکت تعاملی را با عمل به وظایف قانونی و در عین حال رعایت حدود قانونی و شرعی انجام دهد تا خروجی آن که حل مشکلات جامعه است، عملی شود.

ضرورت پیشگامی مجلس در مسیر شفاف‌سازی 

حدادی درباره اهمیت توجه مجلس به نظارت درونی و تقویت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: زمانی مجلس می‌تواند نظارت درستی بر دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها داشته باشد که خودش در مسیر نظارت بر خود و شفاف‌سازی پیشگام و پیشرو باشد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ابراز کرد: یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب نیز بر تقویت مرکز نظارت بر رفتار نمایندگان بود. لازمه کارآمدی چنین سازمان و هیئتی دقت در انتخاب اعضای آن و استمرار شفافیت در طول چهار سال فعالیت مجلس است. در واقع بسیجی، انقلابی و جهادی بودن مهم نیست بلکه بسیجی، جهادی و انقلابی ماندن مهم است و شفافیت در عملکرد با استمرار و تداوم این مشخصه‌ها محقق می‌شود. امیدواریم این مرکز با قدرت تشکیل شود و با نظارت مستمر بر رفتار نمایندگان کار را به نحوی پیش ببرد که نمایندگان در پایان چهار سال در پیشگاه خداوند و مردم روسفید باشند.

انتهای پیام
captcha