ظهور امام زمان(عج) جلوه‌ای از جلوات ظهور حق در عالم است
کد خبر: 3912244
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
حجت‌الاسلام کلباسی:

ظهور امام زمان(عج) جلوه‌ای از جلوات ظهور حق در عالم است

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه با بیان اینکه همه جریانات آفرینش به سمت غلبه حق بر باطل است، اظهار کرد: ظهور و رجعت از مصادیق ظهور حق در عالم آفرینش است؛ همان طور که برزخ و قیامت هم چنین است، به خصوص قیامت که از جلوه‌های تام و شامل در ظهور حق است.

ظهور امام زمان جلوه‌ای از جلوات ظهور حق در عالم استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه، سوم مردادماه در ادامه مباحث امام مهدی(عج) در قرآن در فضای مجازی، گفت: در جلسات گذشته به آیاتی مانند منذر و هاد، ولایت و ... استناد شد و ثابت کردیم که وجود امام حی و حاضر در هر دوره‌ای واجب  است. به گفته شیخ صدوق در مقدمات کمال‌الدین، اگر نبود که قرآن و روایات ختم نبوت را قطعی بدانند و اعلام شده که رسولی نخواهد آمد، رسالت الهی باید امتداد می‌یافت؛ بنابراین امتداد این مسئولیت در چارچوب امامت است و در عصر غیبت هم امام حی باید در میان جامعه و مردم حضور داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با طرح این سؤال که اساساً ظهور چرا باید اتفاق بیفتد، اضافه کرد: ما در دانش‌های روز علومی مانند فلسفه فیزیک و  علوم دیگر را داریم و بحث از چرایی ظهور هم جزء مباحث فلسفه مهدویت است.

کلباسی با بیان اینکه معتقدیم که حتماً ظهور رخ می‌دهد و حتماً صالحان بر زمین حاکم خواهند شد، ولی این سؤال وجود دارد که به چه دلیلی باید ظهور رخ دهد؟ افزود: در آیه «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ»(مجادله/21)؛ کتب الله یعنی وَجَب الله، یعنی اینکه خدا نوشته و  بخشنامه اساسی ابلاغی در مدیریت جهان آفرینش است که من و پیامبران غلبه کنیم؛ البته خداوند همیشه غالب است، ولی تأکید فرموده که غلبه رسل من هم حتماً باید صورت بگیرد و کسی نمی‌تواند چوب جلوی برنامه خدا بیندازد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه با بیان اینکه این سنت الهی است که در آن تبدیل و تحویل نیست، اضافه کرد: خداوند فرمود: «سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا»، (احزاب/62). در آیه «فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ»؛ هم بحث غلبه حزب خدا و کسانی است که قابلیت دارند در حزب خدا باشند؛ یا در سوره صافات در آیه 173«وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ» همین مطلب را فرمود؛ در آیه استخلاف در آیه 55 نور فرموده: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»؛ در اعراف، آیه 128 هم فرموده است: «قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ».

ظهور با هدف هستی مرتبط است

وی با طرح این سؤال که اگر این وعده(ظهور) محقق نشود چه می‌شود؟ تصریح کرد: این مسئله با نظام و هدف خلقت و کل سیر تطور تاریخ و جامعه در ارتباط و مسئله عمیقی است و باید در این موارد تأمل بیشتری داشته باشیم و مبانی را تحلیل کنیم.

کلباسی بیان کرد: در قرآن واژه حق به معنای ثابت، واجب و چیزی که موافق و مطابق حکمت باشد به کاربرده می‌شود؛ یعنی وقتی گفته می‌شود که بعث و قیامت، حق است؛ یعنی حتماً به مقتضای حکمت الهی صورت خواهد گرفت. همچنین به اعتقاد مطابق با خدا، حق گفته می‌شود، ولی اعتقاد به بت، حق نیست.

کلباسی اضافه کرد: آیات قرآن بر روی اینکه در این جهان و نظام آفرینش، حق باید احقاق و باطل باید ابطال شود، تأکید فراوانی دارد و جزء برنامه‌های مسلم الهی است؛ آیه هشتم سوره انفال فرموده است که «لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ»؛ لذا امر مسلمی از منظر قرآن است. در سوره فتح، آیه 28 فرموده است: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا»؛ یعنی خداوند پیامبر(ص) را فرستاد تا اظهار و احقاق حق به عنوان سنت الهی حتماً باید محقق شود؛ بنابراین یکی از برنامه‌های الهی مطابق با حکمت و مصلحت و اندازه و سنجه امور عالم، غلبه حق بر باطل است.

وی افزود: امیرمؤمنان(ع) در عبارتی بسیار فخیمی فرمودند که «للحق دولة و للباطل جولة»؛ جریان حق در عالم جریان مستمری در بستر تاریخ و حتی صحنه قیامت و بعد از مرگ است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت اظهار کرد: یکی از اسامی روز قیامت، روز حق است؛ یعنی حتی قیامت هم بستر ظهور حق است، لذا اگر بخواهیم در مورد فلسفه مهدویت و چرایی آن سخن بگوییم، باید به این روایت تمسک شود که اگر یک روز به پایان دنیا مانده باشد خداوند آن یک روز را آن‌قدر طولانی خواهد کرد تا قیام و ظهور رخ دهد.

وی افزود: این حتمیت به خاطر بحث سنت و قانون احقاق حق است؛ زیرا سیر حرکت عالم بر همین اساس است؛ مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر قیم المیزان و در ذیل آیات مربوط به احقاق حق به خصوص در ذیل آیه 18 سوره انبیاء «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ»؛ مطلب نابی فرموده و گفته‌اند که جریان این عالم و برنامه الهی، ظهور حق است و همه جریانات آفرینش به سمت غلبه حق بر باطل است.

وی افزود: ظهور و رجعت از مصادیق ظهور حق در عالم آفرینش است؛ برزخ و قیامت هم از جلوه‌های تام و شامل ظهور حق است که در مورد قیامت فرمود: «ذلک الیوم الحق». بنابراین ظهور تابعی است از برنامه ظهور حق و غلبه حق بر باطل و ظهور امام مهدی(عج) هم جلوه‌ای از ظهور حق است. 

انتهای پیام
captcha