تحکیم بنیان خانواده در گرو تقویت باور‌های دینی است
کد خبر: 3913474
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

تحکیم بنیان خانواده در گرو تقویت باور‌های دینی است

مدرس دانشگاه شهرستان گرمی، گفت: تقویت باور‌های دینی، عدم پیروی از سبک زندگی غربی، آموزش مهارت‌های زندگی در مدرسه و دانشگاه‌ها، می‌تواند از بروز آسیب‌هایی که بنیان خانواده را تهدید می‌کند، پیشگیری کند.

تحکیم بنیان خانواده در گرو تقویت باور‌های دینی استمهدی فرزانه، مدرس دانشکده پرستاری شهرستان گرمی، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، گفت: برای داشتن خانواده‌ای پایدار و ازدواجی موفق دانستن مطالبی که پایه‌های زندگی را مورد هدف قرار می‌دهد و باعث فروپاشی آن می‌شود لازم و ضروری است که دو‌ساختی‌شدن، نبود تناسب سنی، فقدان شناخت کافی از یکدیگر، اعتیاد و ناتوانی جنسی از جمله شایع‌ترین عوامل کنونی در افزایش آمار طلاق توافقی در جامعه کنونی است.

وی تصریح کرد: افزایش آگاهی زنان از دیگر عوامل موثر در بروز طلاق توافقی بوده و با توجه به مطالعات متعددی که در این زمینه انجام گرفته طلاق توافقی در حال حاضر در قشر متوسط و بالای جامعه رخ می‌دهد و آگاهی زنان از حقوق خویش و مطالبه آن را می‌توان مهم‌ترین دلیل در بروز این معضل اجتماعی ذکر کرد.

فرزانه افزود: نگاه ما به ازدواج کاملاً قداست‌گونه است، زیرا پیوندی مقدس میان زن و مرد شکل می‌گیرد که آرمان‌ها، اعتقاد و باور‌های مشترک دارند و قرار است سهمی در ادامه حیات بشری داشته باشند. ساختار جدید جامعه و تقابل سنت و مدرنیته از دیگر دلایل بروز طلاق است، زیرا مردان به دلیل امتیازاتی که در تفکر سنتی برخوردار می‌شوند، خواستار توجه به مؤلفه‌های سنتی خانواده هستند، اما مدرنیسم نیز همین شرایط را برای زنان فراهم کرده که این شکاف می‌تواند منشاء بروز و تداوم اختلافات خانوادگی باشد.

مدرس دانشکده پرستاری شهرستان گرمی، گفت: وجود رابطه بین طلاق عاطفی و بروز طلاق توافقی از دیگر مباحث مطرح در این زمینه می‌باشد، طلاق عاطفی یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین عوامل موثر در شکست زندگی زناشویی است که در عین اهمیت، از دید مسئولان قضائی جامعه اسلامی ما دور مانده است.

فرزانه بیان کرد: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در گسترش و کنترل طلاق عاطفی، این معضل اجتماعی دارند و با ارائه و تولید برنامه‌های آموزشی، دینی یا حتی سرگرم‌کننده می‌توانند راهکار‌های مناسبی را برای رفع آن ارائه کنند.

وی با اشاره به آثار بی‌توجهی غرب به بنیان خانواده اظهار کرد: آمار خشونت در کشور‌هایی که نسبت به جایگاه خانواده بی‌توجه‌اند در مقایسه با ایران بسیار بالا است، به طوری که طبق آمار‌های اعلام شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی ۳۵ درصد کودکان آمریکایی و ۵۰ درصد کودکان انگلیسی فرزند نامشروع هستند و اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که باید به خانواده بها بدهند همان طور که دین مبین ما خانواده را برجسته کرده است و ما در این حوزه کمترین آسیب را دیده‌ایم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با تقویت باور‌های دینی، عدم پیروی از سبک زندگی غربی، آموزش مهارت‌های زندگی در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها، حفظ حرمت بزرگ‌تر‌های خانواده و فامیل، افزایش سواد رسانه‌ای برای استفاده صحیح از فضای مجازی و همچنین در صورت نیاز استفاده به موقع از خدمات روان‌شناسی و مطالعه بیشتر در این حوزه می‌توان از بروز آسیب‌هایی که بنیان خانواده را تهدید می‌کند پیشگیری کرد.

انتهای پیام
captcha