آیت‌الله تسخیری مدافع سرسخت اما رئوف اهل بیت(ع) بود
کد خبر: 3919005
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
حجت‌الاسلام قاضی عسکر:

آیت‌الله تسخیری مدافع سرسخت اما رئوف اهل بیت(ع) بود

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت طی سخنانی در مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله تسخیری اظهار کرد: ایشان مدافع سرسخت اما رئوف اهل بیت(ع) بود و ما شخصی مانند آیت‌الله تسخیری که مدافع درست اسلام و تشیع باشد، سراغ نداریم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله شیخ محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و خادم اهل بیت(ع) امروز، چهارم شهریورماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور شخصیت‌‎های علمی، فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونان، مدیران و کارکنان این سازمان و اعضای خانواده و بستگان آن عالم ربانی، در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت کریم منصوری، قاری ممتاز و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ادامه حمیدرضا احمدی وفا، دیگر قاری برجسته کشورمان آیاتی از قرآن تلاوت کرد.

قرائت پیام تسلیت رهبر انقلاب

همچنین در این برنامه پیام تسلیت مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (مد ظله العالی) در پی درگذشت آیت‌الله تسخیری قرائت و به پیام تسلیت شخصیت‌های داخلی و خارجی به همین مناسبت اشاره شد و مراسم با مداحی مرتضی ظاهری، مداح اهل بیت(ع) در سوگ محرم همراه بود.

آیت‌الله تسخیری مدافع سرسخت اما رؤوف اهل بیت(ع) بوددر ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت که تنها سخنران مراسم بود، اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی تسخیری فقیه، فیلسوف، شخصیتی اثرگذار، متبحر در فقه و مدبر بود. آشنایی من با آن عالم ربانی به بیش از ۴۰ سال قبل برمی‌گردد و همیشه از مریدان و شیفتگان ایشان بودم.

سیاستمدار بی‌حاشیه

وی افزود: آیت‌الله تسخیری یک فقیه متبحر بود که در مناظرات خیلی خوب ظاهر می‌شد و تقوای این مرد به گونه‌ای بود که ندیدم نسبت به کسی انتقاد تند و زننده داشته باشد، او همچنین یک انسان سیاستمدار، اما بی‌حاشیه بود و مسائل داخلی و بین‌المللی را به خوبی می‌شناخت و در عرصه بین‌الملل حضوری جدی داشت و در مجامع بین‌المللی هر کجا که بودیم، جویای احوال ایشان بودند.

آیت‌الله تسخیری مدافع سرسخت اما رؤوف اهل بیت(ع) بود

حجت‌الاسلام قاضی عسکر تصریح کرد: ایشان همچنین شخصیتی ادیب، سخنور، نافع، فقیه، شاعر و بسیار متواضع بود و در هر حوزه‌ای برجستگی خاصی داشت. در رابطه با مکتب اهل بیت(ع) یک مدافع سرسخت اما رئوف بود و ما شخصی مانند آیت‌الله تسخیری که مدافع درست اسلام و تشیع باشد، نداریم و این ضعف را باید حوزه‌های علمیه برطرف کنند.

نشر فرهنگ زندگی ائمه(ع)

وی ادامه داد: مناظرات ایشان برگرفته از شیوه و روش اسلام بود و آن عالم بزرگ با احترام به شخصیت مقابل استدلال می‌کرد، با این نگاه که شاید او از اندیشه غلط دست بردارد. فرهنگی که ایشان دنبال می‌کرد، فرهنگ زندگی ائمه(ع) بود.

گزارش تصویری کامل مراسم

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با بیان این‌که آیت‌الله تسخیری از پایه‌های همایش‌های بین‌المللی دینی و معرف اسلام و تشیع در خارج از کشور بود، تأکید کرد: ایشان عاشق اهل بیت(ع) بودند. هر گاه که نام مبارک صدیقه کبری(س) و امام حسین(ع) بر زبان خطیبی جاری می‌شد، اشک می‌ریختند. ما اگر می‌خواهیم تقریب را در دنیا عملی کنیم، روش آیت‌الله تسخیری بهترین شیوه است.

آیت‌الله تسخیری مدافع سرسخت اما رؤوف اهل بیت(ع) بود

وی در پایان تصریح کرد: ایشان با تمام وجود تقریب را باور داشت، هر چند عده‌ای جفا کردند و نتوانستند موضع تقریبی او را قبول کنند. آیت‌الله تسخیری همچنین متفکر و روشنفکری بود که آگاهانه تصمیم می‌گرفت و ساده زیستی و عشق به امام و رهبری نیز در ایشان پر رنگ بود.

محمد نهاوندیان، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر، نماینده پیشین مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت، علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات، مجتبی ذوالنوری نماینده مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر پیشین دادگستری و رحیم خاکی، رئیس فرهنگسرای قرآن از حاضران در این مجلس بودند.

یادآور می‌شود، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام ۲۸ مردادماه بر اثر عارضه قلبی در ۷۶ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران درگذشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha