همنوایی قاریان قرآن با کاروان سالار شهیدان
کد خبر: 3920770
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

همنوایی قاریان قرآن با کاروان سالار شهیدان

در دومین هفته از شهریورماه 99 که اوایل آن روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی را داشتیم، اخبار و رویدادهایی مانند برپایی مراسم مجازی احیای شب عاشورا، سوگ‌نشینی قاریان قرآن در سومین شب شهادت سیدالشهدا(ع)، برپایی آزمون سراسری «مشکوة»، اعلام نتایج مرحله ورودی نهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن و... را شاهد بودیم.

ایکنابه گزارش ایکنا، در این هفته‌، خبرها و رویدادهای قرآنی با بزرگداشت یاد سیدالشهدا و دیگر شهیدان دشت نینوا  همراه بود و قرآنیان با برپایی مراسم‌ مجازی بر آن بودند تا رسالت خود را در حفظ شعائر الهی انجام دهند. مراسم احیای قرآنی شب عاشورا و سوگواری قاریان قرآن در سومین شب شهادت سیدالشهدا(ع) از مهمترین اخبار این هفته بود. در ذیل نگاهی به دیگر اخبار و رویدادها خواهیم داشت.

برپایی مراسم مجازی احیای شب عاشورا

ایکنا، اقدام به برگزاری مراسم مجازی احیای شب عاشورا کرده است که این برنامه شامل بخش‌های مختلفی همچون؛ تلاوت قرآن، سخنان و نکات قرآنی، ذکر اشعار عاشورایی در رثای سالار شهیدان و ... بود و از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲، هشتم شهریورماه مصادف با شب عاشورا به صورت زنده از شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش شد.

عباس سلیمی و سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوتان قرآنی کشور در این ویژه‌برنامه عاشورایی به بیان نکات قرآنی در رابطه با قیام امام حسین(ع) و نیز مراسم احیای شب عاشورا و اهمیت تلاوت قرآن در این شب پرداختند.

اسامی منتخبان پویش تلاوت عاشورایی اعلام شد

در نخستین روز از هفته، اسامی منتخبان پویش تلاوت عاشورایی در دو بخش زیر ۱۶ سال و بزرگسال اعلام شد. پویش تلاوت عاشورایی همزمان با دهه اول ماه محرم از سوی ایکنا برگزار شد.

در بخش بزرگسال نفر اول، مهدی سیاحی از استان خوزستان؛ نفر دوم، احسان بیات از استان همدان و نفر سوم مشترکاً، محمدمحسن جعفرزاده و علی دولت‌آبادی از استان تهران اعلام شد.

در بخش تلاوت‌های ارسالی زیر ۱۶ سال، سینا فتحی از استان خراسان رضوی، مبین نصیری از استان آذربایجان غربی و یاسین پورغیاثیان از استان همدان منتخبان این پویش شدند.

کشتی نجات

گروه هم‌خوانی و تواشیح محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، جدیدترین اثر تولیدی خود را به امام حسین(ع) اختصاص داده و آن را رونمایی کرده است. این اثر با عنوان «کشتی نجات» و در حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تصویربرداری شده است.

برپایی چهاردهمین مسابقه «مدهامتان»

سعید سعادتی، معاون فرهنگی هنری ستاد فهما، خبر از برگزاری غیر حضوری چهاردهمین مسابقه قرآنی «مدهامتان» داد و گفت: علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد قرآنی می‌توانند تا تاریخ ۳۰ آذرماه نسبت به بارگذاری آثار در سامانه بچه‌های مسجد ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد اقدام کنند. این مسابقه در دو مرحله استانی و کشوری  برگزار می‌شود.

توزیع ۱۴ میلیارد بین ۹۵۰ مؤسسه آسیب‌دیده از کرونا

سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به حمایت‌های این‌ معاونت از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در بخش مردمی در وضعیت کرونا گفت: ۱۴ میلیارد ریال حمایت برای ۹۵۰ مؤسسه‌ تخصیص یافت. امیدوارم مؤسسات بتوانند از طریق کمک گرفتن از ظرفیت‌های مردمی و خیرین قرآنی سایر هزینه‌های خود را جبران کنند.

نماهنگ «حضرت زینب(س)» منتشر شد

همزمان با ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان، جدیدترین نماهنگ و اثر گروه هم‌خوانی و تواشیح بین‌المللی «محراب» با عنوان «حضرت زینب(س)» منتشر شد.

 برگزاری مراسم سوگ‌نشینی قاریان قرآن  

سوگ نشینی قاریان

در سومین شب شهادت مصادف با  11 شهریورماه، طبق سنت هر ساله، مراسم سوگ‌نشینی قاریان از ساعت ۲۰:۳۰ در منزل معلمان قرآن، سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان برگزار و به صورت زنده پخش شد.

در این مراسم احمد ابوالقاسمی، حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، حسین فردی، سعید پرویزی و سعید عبدی، قاریان بین‌المللی و ممتاز قرآن کریم، به تلاوت پرداختند.

حضور قاریان ممتاز کشوری در طرح «نذر اثر فرهنگی»

چندی پیش فراخوان طرح «نذر اثر فرهنگی» به مناسبت ایام محرم و صفر از سوی فرهنگ‌سرای قرآن وابسته به سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران اعلام شد که در این راستا، امین پویا، قاری بین‌المللی قرآن کریم، اذان خود را که در دو دستگاه حجاز و رَست اجرا کرده است به طرح نذر اثر فرهنگی فرهنگ‌سرای قرآن تقدیم کرد.

آزمون «مشکوة» برگزار شد 

آزمون چهارمین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن (مشکوة) ویژه مددجویان و کارکنان سازمان بهزیستی، دوشنبه، 10 شهریورماه، برگزار شد. این آزمون با حضور ۱۵۵ نفر و به صورت سراسری و تلفنی انجام شد.طرح مشکوة با همکاری سازمان بهزیستی کشور و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از پاییز سال ۹۷ آغاز شده و در آن مددجویان بهزیستی که از توانایی و استعداد حفظ قرآن برخوردارند، حضور دارند.

 اجرای برنامه ختم قرآن ویژه ایام محرم در منطقه ۱۳ تهران

ویژه‌برنامه ختم قرآن کریم طی ایام دهه اول ماه محرم از سوی شورای قرآنی منطقه ۱۳ و با همکاری مرکز فرهنگی بیت‌الرقیه(س) از شب عاشورا آغاز و به مدت سه روز تا شب سوم شهادت امام حسین(ع) ادامه داشت.

ایستگاه پایانی سیزدهمین دوره اُسوه

سیزدهمین دوره طرح آموزشی - تربیتی اُسوه که از ۲۵ مرداد سال جاری به ‌صورت مجازی آغاز به کار کرد، 13 شهریورماه، به کار خود پایان داد. به گفته محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح اُسوه، توجه جدی به استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در طرح اُسوه محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا را در کشور مرتفع کرد.

برگزاری مسابقه تفسیر سوره «نجم»

دارالقرآن خانه کارگر، مسابقه‌ای با محوریت تفسیر سوره مبارکه «نجم» به صورت کاملاً غیر حضوری و مجازی برگزار می‌کند. علاقه‌مندان برای ثبت نام در این طرح می‌توانند عدد ۹ را به سامانه ۱۰۰۰۰۱۰۰۱۰۰ پیامک کنند.

نتایج مرحله ورودی نهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن اعلام شد

در اواسط هفته جاری بود که خبر نتایج مرحله ورودی نهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن اعلام شد. نتایج نهایی پس از داوری آثار صوتی و تصویری تلاوت، تحلیل و تدریس ۲۹۸ نفر از قاریان و مدرسان شرکت‌کننده در آزمون ورودی نهمین دوره ارزیابی، نتایج نهایی و کارنامه نمرات ایشان از سوی دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم صادر شد.

پخش برنامه «حیات طیبه»

چهارمین برنامه «حیات طیبه» چهارشنبه، 12 شهریورماه، با حضور محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی و سیداحمد مقیمی، قاری ممتاز کشور به میزبانی محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن برگزار شد.

محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی کشور بر ضرورت حفظ همدلی و مغتنم شمردن فرصت خدمت به قرآن تأکید کرد. همچنین سیداحمد مقیمی، قاری ممتاز در برنامه حیات طیبه شورای عالی قرآن گفت: تلاوت قرآن باید به گونه‌ای ارائه شود که دل‌ها را لرزانده و متوجه خدا کند.

انتهای پیام
captcha