آمادگی وزارت بهداشت برای برگزاری نماز جمعه از ۱۱ مهرماه
کد خبر: 3923130
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
علیرضا رئیسی اعلام کرد؛

آمادگی وزارت بهداشت برای برگزاری نماز جمعه از ۱۱ مهرماه

معاون وزیر بهداشت، گفت: از هشتم تا ۱۰ مهرماه پروتکل‌ها را آماده می‌کنیم تا برای برگزاری مراسم نماز جمعه در ۱۱ مهرماه آماده باشیم.

آمادگی وزارت بهداشت برای برگزاری نماز جمعه از ۱۱ مهرماهبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست مشترک ستاد برگزاری نماز جمعه با وزارت بهداشت، امروز ۲۵ شهریورماه با حضور نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، برگزار شد.
 
علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، با حضور در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه برگزاری نماز جمعه در این ماه‌ها رتبه نخست را در رعایت مسائل بهداشتی داشته است، گفت: این امر به دلیل دقت بسیار خوب شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همکاری خوب آنان با ستاد ملی کرونا رقم خورده است؛ لذا رتبه اول کشور در رعایت شیوه‌نامه‌ها به ائمه جمعه و نماز جمعه تعلق می‌گیرد و پس از آن کنکور کارشناسی به خوبی برگزار شد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: وضعیت کنونی شیوع کرونا پس از مسافرت‌های اخیر کشور خوب نیست و خیز بیماری در حال رشد است. کنکور یک بار برگزار شد، اما نماز جمعه هر هفته با رعایت اصول بهداشتی به شکل بی‌نظیری برگزار شده است و خیالمان راحت است که هر تصمیمی در مورد برگزاری نماز جمعه با حسن اجرا همراه می‌شود. از هشتم تا ۱۰ مهرماه پروتکل‌ها را آماده می‌کنیم تا برای برگزاری مراسم نماز جمعه در ۱۱ مهرماه آماده باشیم.
 

رئیسی همچنین در حاشیه این نشست با بیان اینکه باید توجه داشت افرادی که واکسن می‌زنند ۱۰۰ درصد ایمن نیستند و ممکن است تا ۴۰ درصد به بیماری آنفولانزا مبتلا شوند، گفت: توصیه می‌شود افرادی که در معرض خطر و جزء گروه‌های آسیب‌پذیر هستند و همچنین مادران باردار، افراد مبتلا به سرطان، افراد مبتلا به بیماری تنفسی مزمن، افراد دیالزی و پیوندی و افراد بالای ۶۵ سال تزریق واکسن آنفولانزا را انجام دهند. برای تمام مادران باردار واکسن آنفولانزا تزریق خواهد شد و مادران باردار می‌توانند واکسن را از پایگاه‌های سلامت دریافت کنند.

وی افزود: برای افراد عادی استفاده از واکسن توصیه نمی‌شود، تعداد قابل توجهی واکسن در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد و سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای می‌توانند از این طریق واکسن را دریافت کنند. امید داریم تا پایان اولین هفته مهر واکسن توزیع شود.

حجت‌الاسلام، علی نوری سرپرست مرکز رسیدگی به امور مساجد، نیز در این جلسه با بیان اینکه ما می‌توانیم با اجرای شیوه‌نامه‌های سخت‌گیرانه‎تر نماز جمعه را در مناطق باز و دارای شرایط مناسب کشور برگزار کنیم، گفت: در ۶۲۶ پایگاه، نماز جمعه برگزار می‌شود، اما نزدیک به ۲۰۰ پایگاه در مراکز استان‌ها نماز جمعه را برگزار نمی‌کنند. مازندران و اصفهان با ۲۶ پایگاه و سپس سمنان با ۱۷ پایگاه نماز جمعه از جمله این استان‌ها هستند.
 
نوری با اشاره به استفاده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه از نرم‌افزار ماسک، اظهار کرد: این برنامه را پایه فعالیت قرار داده‌ایم و براساس مناطق سفید اعلامی برای برگزاری نماز جمعه برنامه‌ریزی کردیم. نرم‌افزار ماسک باید به‌روزرسانی شود، زیرا براساس آن باید چهارشنبه هر ماه در خصوص برگزاری نماز جمعه تصمیم‌گیری کنیم؛ در حالی که ممکن است این برنامه در روز جمعه شرایط متفاوتی را نشان دهد.

وی با بیان اینکه در برخی شهرستان‌ها، مناطق نارنجی را ملحق به قرمز در نظر گرفته‌ایم و در استان‌های زرد، مانند آذربایجان غربی به هیچ وجه امکان برگزاری نماز نداریم، گفت: در همین زمینه نیازمند تصمیمات جدید برای برگزاری نماز جمعه هستیم.
 
نوری افزود: برای شهر‌های قرمز نیز پیشنهاداتی داریم مثلاً در مناطقی که هوای آزاد خوبی دارند، می‌توان در فضای باز یا مصلا‌های مسقف با ارتفاع بلند، نماز جمعه را برگزار کرد، اما این کار منوط به افزایش شیوه‌نامه‌هاست.
انتهای پیام
captcha