نگذاریم فقه در مدرنیته هضم شود
کد خبر: 3925216
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
حجت‌الاسلام اکبرنژاد:

نگذاریم فقه در مدرنیته هضم شود

رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی با بیان اینکه دو سوم اصول فقه امروز زائد است، گفت: قرائت‌های عرفی دین و تأثر از فضای مدرنیته و انفعال در برابر آن، از آسیب‌های ناکارآمدی منطق اجتهاد در این عصر است. اگر در این جامعه ضعف‌های منطق اجتهاد، اصلاح نشود و تن به تحول داده نشود، فقه در مدرنیته هضم خواهد شد.

«نرم‌افزار فقاهت» رونمایی شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد، رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی، در مراسم رونمایی از نرم افزار فقاهت با اشاره به ناکارآمدی منطق فهم دین گفت: شاید این ناکارآمدی در گذشته تأثیرات خود را به وضوح نشان نمی‌داد، اما در عصر مدرن نمی‌توان این ضعف‌ها را پوشاند.
 
وی با اشاره به چالش‌های فقاهت در عصر مدرنیته اظهار کرد: قرائت‌های عرفی دین و تأثر از فضای مدرنیته و انفعال در برابر آن، از آسیب‌های ناکارآمدی منطق اجتهاد در این عصر است. اگر در این جامعه ضعف‌های منطق اجتهاد، اصلاح نشود و تن به تحول داده نشود، فقه در مدرنیته هضم خواهد شد.
 
اکبرنژاد با بیان اینکه ممکن است که چاره‌ای از تعامل با مدرنیته نداشته باشیم، اما نباید در برابر آن تسلیم شویم، اضافه کرد: با احساس این خلأها بود که وارد تولید علومی شدیم؛ آثاری مانند کلام فقاهی، نظام معرفتی، منطق تفسیر، ادبیات دین و زوائد اصول که جای خالی آنها در نظام علمی حوزه دیده می‌شود با کمترین امکانات در این مجموعه خلق شد. در این بسته به صورت منسجم و منظومه‌ای به مبانی و اصول فهم دین پرداخته شده است.
 
مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی ادامه داد: اینکه گفتیم دو سوم اصول فقه امروز زائد است، در مقابل، بسیاری از مباحثی که جای خالی آنها احساس می‌شد و در متون موجود حوزه بدان پرداخته نشده است، در قالب چهار جلد کتاب در این بسته اجتهادی اضافه شده است.
 
وی افزود: کوشیدیم در مواقع خلأ ورود کنیم و تمام پژوهش‌های ما براساس ارزیابی نیازهای واقعی حوزه و طلاب است. غیر از کتاب‌هایی که در نرم‌افزار فقاهت ارائه شده است، آثار دیگری مانند کتاب نقل به معنا نیز در حال تکمیل و اتمام است؛ همچنین «منطق تفکر خلاق» و کتاب دیگری درباره «روش‌شناسی فقهی شهیدین» با تمرکز بر شرح لمعه. البته مؤسسه فقاهت در آثار تولیدی هرگز نگاه اقتصادی نداشته است.
 
حجت‌الاسلام اکبرنژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به هفته دفاع مقدس به روح امام خمینی(ره) و شهدای ایران اسلامی درود فرستاد و گفت: در 200 سال گذشته تنها جنگی که با دنیا رو در رو بودیم، اما فاتح بیرون آمدیم، همین هشت سال دفاع مقدس بود. در جنگ پیروز شدیم به خاطر اینکه اقتضای شرایط جنگی را در خود به وجود آوردیم؛ قبل از جنگ و انقلاب، با عاشورا فرهنگ جهاد و شهادت را ترسیم کرده بودیم. از این رو جنگ را به عنوان یک اولویت پذیرفتیم و روی آن تمرکز کردیم.
 
استاد حوزه علمیه در پایان اظهار کرد: بعد از جنگ در عرصه‌های دیگری مانند اقتصاد و فرهنگ، چون پشتوانه‌های فکری و علمی آن را تولید نکرده بودیم و در اولویت قرار نگرفت، موفق عمل نکردیم و امروز به تعبیر مقام معظم رهبری دچار شبیخون فرهنگی شدیم. کمترین وظیفه‌ای که برای ما به عنوان طلبه وجود دارد تحول در حوزه است.
انتهای پیام
captcha