غلوّ در مقامات تکوینی ائمه(ع) بازی با احساسات مردم است + صوت
کد خبر: 3926198
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
استاد سطح عالی حوزه:

غلوّ در مقامات تکوینی ائمه(ع) بازی با احساسات مردم است + صوت

استاد سطح عالی حوزه تأکید کرد: به نظرم غلو در مقامات تکوینی ائمه(ع)، بازی با احساسات مردم و خراب کردن جایگاه ائمه(ع) و بزرگان دینی است؛ اینکه ائمه معصومین(ع) را دارای جایگاه محیی و ممیت بدانیم و بگوییم خدا گوشه‌ای نشسته و افعال امام را نگاه می‌کند، کفرآمیز و شرک‌آلود است.

غلوّ در مقامات تکوینی ائمه(ع) بازی با احساسات مردم استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، در قالب یک فایل صوتی که در فضای مجازی منتشر کرده است، به سخنان غلوآمیز یک منبری درباره جایگاه تکوینی اهل بیت(ع) واکنش نشان داد و تأکید کرد که این سخنان مصداق غلو و شرک است که خود ائمه برخورد شدیدی نسبت به آن در دوره حیاتشان داشته‌اند.

متن سخنان این استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و استاد سطح عالی حوزه به شرح زیر است:
 
یکی از سخنرانان در مجلس وعظ و روضه‌ای گفته است: «کار دست اینها است، کار دست امیرالمؤمنین و ائمه است، خدا یک گوشه و کنار نشسته و تماشا می‌کند، خودش (امام) می‌میراند و زنده می‌کند و هر جا هم به مشکلی برخورد کرد، می‌گوید فاطمه بیا».

بنده نه تنها جایگاه تکوینی اهل بیت(ع) را منکر نیستم، بلکه با تمام وجود و با عقلانیت تمام و نه صرفاً از روی احساس و عاطفه از واسطه فیض‌بودن این انوار مقدس دفاع کرده و خواهم کرد و معتقدم «بیمنهم رزق الوری و ثبتت الارض و السماء»، برای این اعتقاد، دلیل دینی و عرفانی و عقلانی دارم و معتقدم به تعبیر برخی ادعیه و روایات، اگر امام روی زمین نباشد، «لساخت الارض باهلها»؛ تأکید می‌کنم برای این اعتقاد، دلایل نقلیِ معتبر، دلیل عقلی و عرفانی هم دارم.

در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «بکم فتح اللَّه و بکم یختم و بکم ینزّل الغیث ...»؛ اینها را بنده با تعابیری مانند «بکم یمحو مایشاء و یثبت و ...» معتقدم، ولی این معتقدات به معنای آن نیست که خدا گوشه‌ای نشسته باشد و زندگی و مرگ را به ائمه واگذار کرده باشد؛ هرگز و هرگز؛ این اعتقاد عین توحید و بسط ید خداوند است؛ در این اعتقاد، معلوم می‌شود که ائمه مظهر اراده خدا و نه اراده‌ای در عرض اراده خدا هستند، خود ائمه(ع) فرمودند که «قلوبنا اوعیة لمشیت الله» قلوب و اراده ما ظرف اراده حضرت حق است و «اذا شاء الله شیئ شئنا»، امام معصوم، خانه اراده حضرت حق است و چیزی جز اراده خدا نمی‌خواهد و اراده او مضمحل در اراده خداوند است.
 
بنده معتقدم سخنرانی که چنین سخنانی بر زبان می‌راند، از روی جهل و نادانی، احساسات غیرمنطقی و عواطف ضدعقلانی و ضد شیعی این حرف‌ها را می‌زند که خدا یک گوشه نشسته و امیرالمؤمنین خودش می‌میراند و زنده می‌کند و حساب و کتاب هم در دست اوست؛ به نظرم این کار بازی با احساسات مردم و خراب کردن جایگاه ائمه و بزرگان دینی است؛ کسانی که پای منبر وی نشسته و او را تشویق می‌کنند، افراد نادانی هستند که چیزی از ولایت و ائمه نمی‌دانند و چنین سخنرانانی به نام دین و ولایت و اهل بیت که مظهر تام اسماء الله هستند، دین را تخریب می‌کنند و در حال ترویج کفر و شرک هستند.
 

غلو در مقام اهل بیت(ع)کفر است

 
کمترین معنی سخنان این گوینده که معلوم نیست فهمی از سخنانش دارد یا خیر، کفرگویی و ترویج شرک است؛ البته ما از اهل بیت آموخته‌ایم که «اُنظُر الی ما قال و لا تَنظُر الی مَن قال»؛ من نمی‌گویم گوینده این سخنان مشرک و کافر است، ولی این سخنان مروج شرک و کفر است؛ اینکه امور زنده و میراندن انسان‌ها به ائمه واگذار شده باشد، به شدت از سوی خود ائمه رد شد و ایشان در مواجهه با افرادی که برخورد غلوآمیز با ایشان داشته‌اند، در چندین روایت فرموده‌اند که خداوند آنان را لعنت کند.

محمد بن خالد از ابی هاشم جعفری از امام رضا(ع) نقل کرده که از ایشان در مورد غلات و مفوضه سؤال شد و امام فرموده است که «الغلات کفار و المفوضه مشرکون ...»؛ یعنی کسی با اینها رفت و آمد داشته باشد و سر یک سفره بنشیند و نوشیدنی دست آنان بدهد و با آنان پیوند داشته باشد، ازدواج کند و زن به آنان بدهد، برای آنان امنیت ایجاد و سخن آنان را تصدیق و به آنها کمک کند، از ولایت حضرت حق و پیامبر و ما اهل بیت خارج شده و اصلا شیعه نیست.

شیخ صدوق در کتاب اعتقادات امامیه آورده است که غلات و مفوضه کافر به خدا هستند و بدتر از یهود، مسیح، قدریّه و مجوس و همه اهل بدعت هستند، علامه مجلسی در بحار بابی با عنوان «نفی الغلو فی النبی و الائمه» دارد که 30 حدیث را در نفی تفویض نقل کرده و نتیجه می‌گیرد که «اعلم ان الغلو فی النبی و الائمه ...»؛ غلو انواعی دارد و اگر کسی ائمه را در خلق و افرینش و رزق شریک خدا بداند، ملحد و کافر است و از دین خارج شده است و برای این ادعا هم دلیل عقلی و هم نقلی و قرآنی داریم. بعد آورده که ائمه از آنها برائت جسته‌اند».

البته این سخنان به معنای انکار جایگاه اهل بیت(ع) نیست؛ جایگاه ایشان در زیارت جامعه کبیره تبیین، و عرفا و علمای شیعه هم آن را بیان کرده‌اند، اما این تیپ حرف زدن‌ها انحراف بزرگ است؛ اینکه این سخنران به لوازم سخنانش توجه دارد یا خیر، بحث دیگری است. ما با اندیشه سر و کار داریم، همان طور که وقتی دیدگاه فلاسفه و اندیشمندان غربی را بررسی می‌کنیم، با کافر و ملحد و مسلمان بودن آنان کاری نداریم، بلکه اندیشه آنان را نقد و بررسی می‌کنیم.

نتیجه آنکه اجازه ندهیم احساسات بی‌پایه، جاهلانه، یاوه و بی‌دلیل آبرو و حیثیت معارف شیعه را از بین ببرد و مستمسکی برای مخالفان ولایت تکوینی اهل بیت و جایگاه آنان شود؛ علما و دغدغه‌مندان دینی باید فضای معرفتی علیه این افراد را سنگین کنند تا جرئت بیان این سخنان که در تعارض صددرصد با فرهنگ اهل بیت(ع) را نداشته باشند.
کد
انتهای پیام
captcha