وقف؛ پیشران تمدن اسلامی
کد خبر: 3930371
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
وزیر ارشاد تصریح کرد؛

وقف؛ پیشران تمدن اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همایش یاوران وقف که امروز 29 مهرماه برگزار شد، وقف را پیشران تمدن اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش یاوران وقف امروز ۲۹ مهرماه، به صورت مجازی در سالن اجتماعات ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه از طریق ارتباط تصویری با مراکز استان‌ها برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همایش یاوران وقف، با بیان اینکه وقف پس از مطرح شدن در اسلام، توسعه یافت و به منزله نوعی تربیت اجتماعی و اخلاقی در اسلام ریشه دواند، گفت: تمامی صحابه پیامبر(ص)، موقوفه‌ای از خود به جا گذاشته‌اند، حتی در این حد که یک درخت پس از مرگ آنها به جا مانده است.

وی با بیان اینکه وقف از زاویه فردی نیز بسیار مهم است، اظهار کرد: وقف روح انسان را تراش می‌دهد و از برخی صفات ناپسند دور می‌کند و در واقع یک سکوی پرش برای رسیدن به صفات فاضله است.

وزیر ارشاد به کارکردهای اجتماعی وقف اشاره کرد و افزود: یکی از مواردی که به گردش اختیاری سرمایه در جامعه کمک می‌کند وقف است که توازن اقتصادی را در میان طبقات به وجود می‌آورد.

صالحی با تأکید بر اینکه کارکرد وقف در رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست، گفت: وقف موجب نزدیکی آحاد جامعه به یکدیگر می‌شود.

وزیر ارشاد کارکرد دیگر وقف را زیست اجتماعی انسان و نقشی که در حوزه تمدنی و توسعه ملی داردف دانست و تصریح کرد: وقف پیشران تمدن‌ اسلامی بود و در این رابطه شواهد زیادی وجود دارد. وقتی به مسیرهای توسعه ملی و منطقه‌ای می‌نگریم، نقش وقف را برجسته می‌بینیم. اکنون که در گام دوم انقلاب هستیم وقف می‌تواند کلیدی راهگشا باشد.

وی یادآور شد: طی این دو سال تلاش کردیم با وقف یک فرهنگ مضاعف را به وجود بیاوریم که تدوین سندهای محیط زیست و سلامت در راین راستا بوده است.

صالحی با اشاره به سند ارتقای وقف نیز گفت: تلاش ما این بود ارتباط بین رشته‌ای در حوزه وقف به وجود آوریم. یکی از بخش‌های این سند، نیازسنجی‌های منطقه‌ای و استانی بوده است.

صالحی یادآور شد: گسترش سازمان‌های مردم‌نهاد بر بستر وقف به ویژه در حوزه سلامت از جمله نکات مهم سند ارتقای فرهنگ وقف است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه واقفان با خدا معامله می‌کنند، گفت: یاد و خاطره واقفان را گرامی‌ می‌داریم و دست گرم آنها را می‌فشاریم.

وی ضمن تقدیر از رسانه‌ها در هفته وقف گفت: سازمان اوقاف برای چابک‌سازی خود اقدام کرده است و به نیت‌های واقفان توجه شده است. همچنین در حوزه موادغذایی، کشاورزی و تجهیزات پزشکی نیز ورود پیدا کرده‌ایم.

خاموشی بیان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی با وزارتخانه‌های بهداشت، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و همچنین جهاددانشگاهی منعقد شده است.

وی با اشاره به فعالیت بقاع متبرکه در ایام محرم گفت: ۵۰۰ هزار هیئت در اماکن روباز بقاع متبرکه جانمایی شدند.

در این مراسم همچنین از مقام سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی به عنوان واقف استان کرمان تجلیل به عمل آمد.

همچنین سند ارتقای فرهنگ وقف، جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری، وبسایت کتابخانه تخصصی وقف و فراخوان همایش وقف و سلامت رونمایی شد و حکم رئیس کارگروه ارتقای وقف به حجت‌الاسلام خاموشی ابلاغ شد.

انتهای پیام
captcha