نظارت بر جریان‌سازی طرح کرسی‌های تلاوت / استفاده از ظرفیت دو هزار بقاع متبرکه
کد خبر: 3931680
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
حجت‌الاسلام خاموشی بیان کرد:

نظارت بر جریان‌سازی طرح کرسی‌های تلاوت / استفاده از ظرفیت دو هزار بقاع متبرکه

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه اثرگذاری برنامه‌های قرآنی اجراشده در بقاع متبرکه به مراتب بیشتر از اماکن دیگر خواهد بود، گفت: امیدواریم طرح کرسی‌های تلاوت و تفسیر قرآن بتواند اثرگذاری کمی و کیفی مطلوبی داشته باشد و مرکز امور قرآنی این سازمان اوقاف جریان‌سازی این کرسی‌ها را رصد خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

سازمان‌ اوقاف و امور خیریه طی روزهای گذشته طرح کرسی‌های تلاوت و تفسیر قرآن کریم را اجرا کرد. در این طرح امامزاده‌های منتخب و شاخص استان تهران در فاز اول و سایر امامزادگان منتخب سراسر کشور میزبان کرسی‌های تلاوت قرآن‌کریم خواهند بود. مراسم افتتاحیه این طرح چهارم آبان‌ماه برگزار شد.

خبرگزاری ایکنا در راستای تبیین اهداف و برنامه‌های این طرح با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت‌وگویی داشته است که در ادامه از نظر می‌گذرد؛

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه به مناسبت حلول ماه ربیع‌الاول کرسی‌های تلاوت قرآن کریم را در مجموعه بقاع متبرکه شروع کرده‌ایم، گفت: مفهوم کرسی تلاوت این است که پیشکسوتان قرآنی اعم از اساتید معزز و کسانی که در زمینه حفظ، قرائت، روخوانی، روان‌خوانی، ترجمه، تفسیر و ‌‌‌... فعالیت می‌کنند در آن حضور یابند.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به اینکه حلقه‌های قرآنی زیادی در کشور وجود دارد و بخش خصوصی و مردمی نیز زیاد کار کرده‌اند، گفت: با وجود اینکه اقدامات زیاد و اثرگذاری صورت گرفته، اما همواره با مشکل زیرساخت مواجه بوده‌اند. از طرف دیگر آستان‌های مبارک امامزادگان در کشور از زیرساخت‌های لازم برای فعالیت قرآنی برخوردار هستند‌.

بقاع متبرکه؛ بهترین مهد توسعه فرهنگ قرآنی

خاموشی با بیان اینکه برگزاری برنامه قرآنی در جوار امامزادگان معنویت خاصی دارد، تصریح کرد: اجرای برنامه‌های قرآنی در امامزادگان عبارت «لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‌ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ» و در کنار هم بودن قرآن و عترت را مطرح می‌کند. بهترین‌ مهدی که می‌تواند برای توسعه فرهنگ قرآنی در نظر گرفته شود و از مردم جویای تعلیم و تعلم استقبال کند امامزادگان هستند.

وی با ذکر اینکه شروع کار برگزاری کرسی‌های تلاوت در امامزادگان با ۲۰۰ آستان خواهد بود، اظهار کرد: برگزاری کرسی در ۲۰۰ امامزاده پله اول است و می‌توانیم تا برگزاری کرسی تلاوت در ۲ هزار امامزاده و حتی بیشتر پیش برویم. فعالان قرآنی باید به این کرسی‌ها رونق ببخشند و چراغ آن را روشن نگه دارند. حضور اساتید و مخاطبان آن‌ها این‌ کرسی‌‌ها را توسعه می‌دهد. وظیفه خودمان می‌دانیم‌ که راه را باز کنیم و اقداماتی را انجام دهیم.‌

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سؤالی در مورد نقش کرسی‌های تلاوت در توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: این کرسی‌ها به لحاظ کمّی مطمئناً تأثیرگذار خواهد بود. از لحاظ کیفی نیز شاهد این اثرگذاری خواهیم بود، چرا که فضای امامزادگان فضای معنوی خاصی است. آشنایی مخاطبان با کرسی‌های تلاوت و قرائت در چنین فضایی که قرآن و عترت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند اثر کیفی به مراتب بیشتری از اماکن دیگر خواهد داشت. یکی از اقدامات اساسی ما نظارت بر جریان‌سازی چنین برنامه‌ها و فعالیت‌هایی است و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف مأموریت انجام این کار را برعهده دارد.

خاموشی در پایان با اظهار امیدواری از اینکه ثمرات این کار تربیت نخبگان قرآنی و اساتید تراز اول قرآنی باشد، تصریح کرد: در این طرح از دستگاه‌های دیگر مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی و دیگر نهادهای متولی امر دین درخواست همکاری می‌کنم تا به تشریک مساعی در این باره بپردازیم.

انتهای پیام
captcha